ankerloze spouwmuur

Plaats reactie
pjik
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

ankerloze spouwmuur

Bericht door pjik » ma dec 11, 2006 12:19 am

Ik weet niet of ik op het juiste forum zit, maar hier komt mijn vraag.

Wat is de definitie van een ankerloze spouwmuur?.

Even een toelichting: Wij hebben een huis gekocht, twee-onder-een kap met ankerloze spouwmuren. Nu blijkt tijdens de bouw dat er in iedere verdiepingsvloer (dus 1e en 2e verdieping) maximaal 4 staven betonijzer meegestort worden waarmee de woningen met elkaar verbonden worden. Volgens de bouwer is dit noodzakelijk voor het onderlinge verband en stevigheid.

Nu wil ik natuurlijk ook niet dat mijn huis omvalt, maar is dit inderdaad noodzakelijk en spreek je dan nog wel van een ankerloze spouwmuur? (bouwbesluit?).
Daarnaast het probleem van geluidsoverdracht, of is die er niet?

Ik hoop dat iemand ervaring hiermee heeft of mij kan doorverwijzen naar een nuttige site/forum.

Alvast bedankt!!

Groeten,
Pjik

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » di dec 26, 2006 12:23 pm

Bijna alle nieuwbouwhuizen worden tegenwoordig met ankerloze spouwmuren gebouwd. Dit om te kunnen voldoen aan de eisen van het nieuwe bouwbesluit wat betreft isolatie. (warmte en geluid)
Om het moment dat er staven ingestort worden spreek je niet meer over een ankerloze spouwmuur. De reden hiervan kan ik alleen maar naar raden.
Ben het eerlijk gezegd nog niet tegengekomen. alhoewel de overdracht van contactgeluid wel iets zal toenenemen denk ik dat het al met al nog wel meevalt.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Miranda
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: ankerloze spouwmuur

Bericht door Miranda » ma dec 08, 2008 8:17 am

Goedenmorgen,

Dit heb ik kunnen vinden in een bouwkundeboek over ankerloze spouwmuur.
Zeer goede resultaten worden bereikt met een ankerloze spouwmuur. De spouw moet ter voorkoming van flankerende geluidsoverdracht tot in de fundering doorlopen. In ieder geval mogen de vloeren niet doorlopen. Ook bij de aansluiting van het dak moet worden gewaakt voor flankerende geluidsoverdracht en geluidslekken.

MVG. Miranda

Plaats reactie