Muur zetten onder kozijn

Plaats reactie
pbrunier
verbouwer
verbouwer

Muur zetten onder kozijn

Bericht door pbrunier » di feb 21, 2006 4:40 pm

Ik heb een vraag. Ivm het verrotten van een kozijn wil ik deze gaan vervangen. Het is nu een kozijn dat van de vloer tot de latei loopt.
Onderaan is het afgetimmerd met houten panelen. Op 70cm (?) zit een ruit tot bovenaan.
Nu heb ik het idee om het nieuwe kozijn pas op 70cm te laten beginnen. Daaronder moet dan een spouwmuur komen, en tussen de muur en het kozijn een stenen vensterbank. Op zich klinkt het simpel.
Het binnenste spouwblad wil ik op de bestaande betonnen vloer metselen. Maar voor het buitenste spouwblad is nog geen ruimte.

Het kan wat mij betreft nog alle kanten op. In de twee rechter plaatjes is te zien wat me mogelijk lijkt. Een funderingsvoet die breed genoeg is om er een muurtje op te zetten. Of een funderingsvoet die te smal is om er iets op te zetten. In het geval dat de funderingsvoet te smal is....zit ik te denken om een nieuwe fundering er naast te storten. Is dit wenselijk? De twee spouwbladen kunnen dan los van elkaar verzakken. Moet ik de nieuwe fundering aan de oude vastmaken? Zo ja...hoe?
Als de funderingsvoet breed genoeg is....is het dan wel wenselijk om hier iets op te zetten?

Ik heb nog niet diep genoeg kunnen kijken om te zien wat er echt zit. Maar ik hoop hier al wat suggesties te krijgen.
Alvast hartelijk bedankt.

met vriendelijke groet,

Patrick Brunier
Laatst gewijzigd door pbrunier op vr feb 24, 2006 8:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » wo feb 22, 2006 7:25 am

Zoals ik je je omschrijving maakt klink het als een jaren 30 woning.

De steen die je omschrijft zal een klinker zijn. Dit een metselsteen die harder is en minder vocht op neemt dan een gewone metselsteen.
De fundering zal waarschijnlijk stampbeton zijn en niet zoals jij tekenteen strookfundering. Maar dan zou je het moeten uitgraven.
Als de gemetselde muur goed is zou ik tegen de buitenzijde een geveldrager maken. Een gegalvaniceerd hoekprofiel bijvoorbeeld. Dus geen fundering alleen een paar anker in de muur en je kan zo weer metselen.
Nu hebje geen kans op ongelijke zetting.
Je kan natuurlijk altijd wat wapening in de bestaande fundering boren en verlijmen en daarop metselen.

Gast

Bericht door Gast » wo feb 22, 2006 8:25 am

Michel schreef:Zoals ik je je omschrijving maakt klink het als een jaren 30 woning.

De steen die je omschrijft zal een klinker zijn. Dit een metselsteen die harder is en minder vocht op neemt dan een gewone metselsteen.
De fundering zal waarschijnlijk stampbeton zijn en niet zoals jij tekenteen strookfundering. Maar dan zou je het moeten uitgraven.
Als de gemetselde muur goed is zou ik tegen de buitenzijde een geveldrager maken. Een gegalvaniceerd hoekprofiel bijvoorbeeld. Dus geen fundering alleen een paar anker in de muur en je kan zo weer metselen.
Nu hebje geen kans op ongelijke zetting.
Je kan natuurlijk altijd wat wapening in de bestaande fundering boren en verlijmen en daarop metselen.
Hoi Michel,

De woning stamt uit '77. Het is dus nog een vrij "moderne woning". Een hoefprofiel vind ik een mindere optie. Het komt bij mij constructief minder over.

Als je wapening in de bestaande fundering boort. Hoe verlijm je deze dan? En vooral waterdicht.

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » wo feb 22, 2006 8:32 am

Als je ie uit 77 is mijn vraag of er een kruipruimte onder zit. anders kan het een vloer op zand zijn met vorstrand. Anders heb je een strokenfundering op 800 mm diep. Waar je gewoon op kan metselen. Dus verlijmen hoeft denk ik niet.
Gewoon ff graven.

Wel ankers toepassen met metselwerk, isoleren en zorgen voor ventilatie in de spouw.

Gast

Bericht door Gast » wo feb 22, 2006 4:35 pm

Michel schreef:Als je ie uit 77 is mijn vraag of er een kruipruimte onder zit. anders kan het een vloer op zand zijn met vorstrand. Anders heb je een strokenfundering op 800 mm diep. Waar je gewoon op kan metselen. Dus verlijmen hoeft denk ik niet.
Gewoon ff graven.

Wel ankers toepassen met metselwerk, isoleren en zorgen voor ventilatie in de spouw.
Een kruipruimte is er niet.

pbrunier
verbouwer
verbouwer

Bericht door pbrunier » vr feb 24, 2006 8:31 am

Ik heb zojuist even een gaatje gegraven en ik kwam de fundering al heel snel tegen. Helaas heb ik wel het vermoeden dat mijn plan niets gaat worden. De vloer loopt te ver door in de tuin zodat ik er geen buitenspouwblad meer voor kan zetten. Als ik dit wel doe dan steekt de muur een halve steen uit de gevel. Maar misschien hebben jullie nog ideen?

Hier http://www.flickr.com/photos/pattuxio/ staan wat fotos van wat ik heb aangetroffen. Het blauwe lijntje geeft de ruimte aan die er is voor een nieuw muurtje. Dit is ongeveer een halve steen. De groene lijn geeft de eerste funderingrand aan. Hier bovenop zit een zwarte folie. De eerste rand is niet breed genoeg voor een steen. De rode rand geeft de onderste funderingsrand aan. Deze is iets breder. Maar deze steekt wel ruim uit de gevel.

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » vr feb 24, 2006 10:23 am

begrijp ik goed dat je de buitenmuur wilt behouden?

Je kan het eerste gedeelte een paardelul metselen. dat is een steen door midden. Omdat je te weining diepte heb. Als je op vloer hoogte bent. Neem je EPDM of lood mee zodat als er water in de spouw komt het water naar buiten wordt afgevoerd in dit geval niet onder het maaiveld maar er boven. En dan metsel je gewoon weer verder omhoog.

Gast

Bericht door Gast » vr feb 24, 2006 10:44 am

Michel schreef:begrijp ik goed dat je de buitenmuur wilt behouden?

Je kan het eerste gedeelte een paardelul metselen. dat is een steen door midden. Omdat je te weining diepte heb. Als je op vloer hoogte bent. Neem je EPDM of lood mee zodat als er water in de spouw komt het water naar buiten wordt afgevoerd in dit geval niet onder het maaiveld maar er boven. En dan metsel je gewoon weer verder omhoog.
Ja het liefst sloop ik niets van de bestaande bouw. Dat lood....steekt dat dan net als een dak aansluiting uit de voeg ?

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » vr feb 24, 2006 10:46 am

Ja

pbrunier
verbouwer
verbouwer

Bericht door pbrunier » vr feb 24, 2006 10:48 am

Zijn er nog andere alternatieven? Zoals bv de Ubbink Isolatiesteen. Heb je hier ervaring mee?

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » vr feb 24, 2006 11:30 am

Nee geen ervaring mee.

Waarom zou je die toepassen?

pbrunier
verbouwer
verbouwer

Bericht door pbrunier » vr feb 24, 2006 11:36 am

Ze schijnen goed te hechten aan de onder en bovenkant. Bij lood heb ik daar altijd een minder gevoel over. Een nadeel van de ubbink stenen is de prijs van 46 euro per meter. Wanneer ik EPDM zou gebruiken en ik laat het eindigen tot in de voeg. En ik smeer de voeg daarna af. Is het effect dan wel voldoende?

Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door Michel » vr feb 24, 2006 12:28 pm

Je moet wel een openstootvoeg maken.
Persoonlijk ga zou ik gaan voor lood. Welke zijde staat de gevel? Zuid west is regen nest daar komt de meeste regen vandaan.
Leuke uitvinding die Ubbink Isolatiesteen maar ik zou deze in dit geval niet toepassen. Wilt niet zeggen dat het niet goed is maar een beetje overdreven vind ik.
Vroeger gebruikte we ook lood en dat ging en gaat nog steeds goed. Zeker bij dit soort verbouwingen.

Deze isolatiesteen is ook meer bedoeld voor een koudebrug onderbreking. Wat volgens mij in jou geval niet nodig is

Gast

Bericht door Gast » za feb 25, 2006 8:26 am

Hoi Michel,

Dankje voor je antwoord. Ik zal je adviezen gebruiken bij de realisatie van het geheel.
Het betreft een gevel op het westen. Het gaat inderdaad nogal tekeer tegen de gevel aan idd.

De Kater
verbouwer
verbouwer

Re: Muur zetten onder kozijn

Bericht door De Kater » di mar 18, 2008 11:29 am

pbrunier schreef:Ik heb een vraag. Ivm het verrotten van een kozijn wil ik deze gaan vervangen. Het is nu een kozijn dat van de vloer tot de latei loopt.
Onderaan is het afgetimmerd met houten panelen. Op 70cm (?) zit een ruit tot bovenaan.
Nu heb ik het idee om het nieuwe kozijn pas op 70cm te laten beginnen. Daaronder moet dan een spouwmuur komen, en tussen de muur en het kozijn een stenen vensterbank. Op zich klinkt het simpel.
Het binnenste spouwblad wil ik op de bestaande betonnen vloer metselen. Maar voor het buitenste spouwblad is nog geen ruimte.

Het kan wat mij betreft nog alle kanten op. In de twee rechter plaatjes is te zien wat me mogelijk lijkt. Een funderingsvoet die breed genoeg is om er een muurtje op te zetten. Of een funderingsvoet die te smal is om er iets op te zetten. In het geval dat de funderingsvoet te smal is....zit ik te denken om een nieuwe fundering er naast te storten. Is dit wenselijk? De twee spouwbladen kunnen dan los van elkaar verzakken. Moet ik de nieuwe fundering aan de oude vastmaken? Zo ja...hoe?
Als de funderingsvoet breed genoeg is....is het dan wel wenselijk om hier iets op te zetten?

Ik heb nog niet diep genoeg kunnen kijken om te zien wat er echt zit. Maar ik hoop hier al wat suggesties te krijgen.

met vriendelijke groet,

Patrick Brunier
Normaal is het zo dat er geheid ,koppen gesneld ,funderings kist gemaakt wapening erin storten ziedaar je hebt een funderingsbalk.De vloerplaat dit kan zijn een zg natte vloer(ouderwets) een balkebroodjes vloer ,breed of een kanaal plaat vloer in alle gevallen legt men deze vloer op ongeveer de helft van de balk nemen we nu aan dat deze balk 40 cm breed is hou je dus 20 cm over randkist gezet (bij breedplaat onderwapening supporters en boven wapening) en beton storten,randkist weg (nu is er een soort trapje ontstaan van de vloer naar de fundering dpc van de vloer naar de fundering.en we gaan metselen binnenblad (meestal kalkzand steen op de vloer)daarna spouw ankers boren en isoleren .Nu het buitenblad metselen waarbij de spouwankers worden meegenomen in de gevel.Ik kan me niet voorstellen dat jij geen fundering en de vloer doorgetrokken hebben tot eind fundering.
Als de situatie zo is dan graven tot onder het maai veld gaten boren in de fundering 2 rijen 30 cm uit elkaar de 2de rij 15 cm daaronder stekken knippen en nadat je edilon in de gaten gespoten hebt stekken er in ,wat langs ijzer aan de stekken knopen ,kistje maken beton erin en klaar is kees of piet .Je hebt nu een zgn verzwaring gemaakt.
veel plezier
Ik ben 34 jaar timmerman

De Kater
verbouwer
verbouwer

Re: Muur zetten onder kozijn

Bericht door De Kater » di mar 18, 2008 11:41 am

De Kater schreef:
pbrunier schreef:Ik heb een vraag. Ivm het verrotten van een kozijn wil ik deze gaan vervangen. Het is nu een kozijn dat van de vloer tot de latei loopt.

met vriendelijke groet,

Patrick Brunier
Normaal is het zo dat er geheid ,koppen gesneld ,funderings kist gemaakt wapening erin storten ziedaar je hebt een funderingsbalk.De vloerplaat dit kan zijn een zg natte vloer(ouderwets) een balkebroodjes vloer ,breed of een kanaal plaat vloer in alle gevallen legt men deze vloer op ongeveer de helft van de balk nemen we nu aan dat deze balk 40 cm breed is hou je dus 20 cm over randkist gezet (bij breedplaat onderwapening supporters en boven wapening) en beton storten,randkist weg (nu is er een soort trapje ontstaan van de vloer naar de fundering dpc van de vloer naar de fundering.en we gaan metselen binnenblad (meestal kalkzand steen op de vloer)daarna spouw ankers boren en isoleren .Nu het buitenblad metselen waarbij de spouwankers worden meegenomen in de gevel.Ik kan me niet voorstellen dat jij geen fundering en de vloer doorgetrokken hebben tot eind fundering.
Als de situatie zo is dan graven tot onder het maai veld gaten boren in de fundering 2 rijen 30 cm uit elkaar de 2de rij 15 cm daaronder stekken knippen en nadat je edilon in de gaten gespoten hebt stekken er in ,wat langs ijzer aan de stekken knopen ,kistje maken beton erin en klaar is kees of piet .Je hebt nu een zgn verzwaring gemaakt.
veel plezier
Idd je kan ook een stroken fundering hebben dat is een strook beton eigenlijk een betonnenplaat van meestal 10 cm dik en ligt op het klapzand daar boven op word dan de fundring gemetseld(.Hoe dan ook het is altijd zo dat je vloer op het binnenblad rust en je gevel dus het buiten blad daar voorlangs schiet de spouw is bijna altijd 10 cm isolatie 8 cm en 2 cm ventilatie.
Ik ben 34 jaar timmerman

Plaats reactie