natte/vochtige muur mbt stootvoegen

Gesloten
paul1982
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

natte/vochtige muur mbt stootvoegen

Bericht door paul1982 » do jul 23, 2009 10:11 am

Hallo,

Aan de voorkant van me woning heb ik een vochtprobleem aan de binnenkant van de woning, als ik naar de buitenmuur kijk zie ik dat de onderste 40cm vanaf de grond behoorlijk nat is en het lijkt erop dat deze ook niet goed droogt. In het tuintje dat er aan vast ligt komt nooit zon en hierdoor kan het o.a. ook niet goed drogen. De woning is van bouwjaar 1980 +- en heeft een spouwmuur. Nu zitten er wel stootvoegen voor de ventilatie, alleen zie ik dat er tussen het vlak wat behoorlijk nat is de onderlingen ruimte tussen de stootvoegen +- 2 meter is. (horizontaal) Nu had ik als tip gehoord dat ik de grond langs de muur moest wegscheppen (gleuf dus langs de muur) om te kijken of het dan beter droogt ivm optrekkend vocht. Alleen nu denk ik dat de ruimte tussen die 2 stootvoegen veels te groot is. Hoeveel ruimte moet er normaal tussen de stootvoegen zitten? en heeft het zin om er 1 gleuf bij te boren zodat de onderlingen ruimte tussen de stootvoegen +- 1 meter bedraagt? Het bedreft een benedenwoning, ik heb dus boven buren, kan het zijn dat bij regen water via de dakgoot de spouwin loopt en bij mij voor het vocht probleem zorgt? (bovenburen doen niet veel aan onderhoud) Tevens (laatste vraag ;) ) moeten er onder het maaiveld (dus onder de grond laag) net boven de fundering ook stootvoegen zitten voor waterafvoer?

Hoop dat jullie op al die vragen een antwoord hebben ;)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: natte/vochtige muur mbt stootvoegen

Bericht door Herman » do jul 23, 2009 6:23 pm

Geen technische oplossing, maar als je bovenburen de goot niet onderhouden, dan is dit meer iets voor de vereniging van eigenaren....
Inactief account

jeffstrijker
verbouwer
verbouwer

Re: natte/vochtige muur mbt stootvoegen

Bericht door jeffstrijker » di aug 18, 2009 8:34 am

De ventilatiegaten in de stootvoegen zijn meer om de spouw te ventileren, maar doet eigenlijk niet zo heel erg veel. Dus teveel ruimte hiertussen is denk ik niet het probleem. Het advies wat je had gekregen mbt een strook weggraven zal waarschijnlijk wel effect hebben. Normaal gesproken wordt de eerste 60 cm van het metselwerk in een harder gebakken baksteen uitgevoerd omdat deze minder vocht opnemen. Als de onderste strook van je metselwerk continu nat is komt dit door optrekkend vocht uit de grond en opspattend water van de regen.

Gesloten