Nog te bouwen schuur

Plaats reactie
Proost
klusser
klusser

Nog te bouwen schuur

Bericht door Proost » wo aug 04, 2010 4:46 am

Ik ben voornemens zelf een schuur te bouwen in de achtertuin maar nu vraag ik me af wat de beste keuze is mbt de bouw. Halfsteens of toch met spouw en binnenmuur. Van welk materiaal kan ik de eventuele binnenmuur het beste maken (kalkzandsteen of poriso) en kan het volstaan met een gestorte fundering van 20cm op 60cm diepte.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Nog te bouwen schuur

Bericht door RvdB » do aug 05, 2010 10:12 am

Wat is je budget? Afhankelijk daarvan zul je moeten bepalen of je houtskeletbouw, spouw of een half steens constructie gaat toepassen. Persoonlijk zou ik niet in halfsteens bouwen. Een spouw of houtskelet constructie is wat vocht en warmte isolatie toch beter.

Kies je voor een gemetselde spouwconstructie dan zou ik voor een schoonwerk binnensteen geen zoals die van BIA of MBI:
Een poriso dient gestuct te worden en dat houd je niet mooi in een schuur.

De funderings dikte is afhankelijk van de bouwmethode en grondslag. Aanleg diepte is afhankelijk van het type steen waar je het peilwerk mee maakt; Een betonsteen werkt 20cm dus zal bovenkant fundering op 60cm onder peil moeten komen. Een kalkzandsteen metselblok werkt 17 cm dus komt je fundering op 51cm onder peil.
Mogelijkheid is ook om de vloer en fundering in één keer te storten dmv een plaatfundering met vorstrand.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een schuurt gebouwd. Heb een vloer met vorstrand gestort, hierop een gemetselde (en daarna gestukte) plint van ca 40cm. daarboven op houtskeletconstructie van 50x150 aan de buitenzijde afgetimmerd met verticale planken van plato wood. Als dak een zadeldak met natuur rode tuille du nords.
Buiten het feit dat ik dit de mooiste methode vond was het ook de voordeligste. Ik heb destijds zelf het tekenwerk gemaakt. Mocht graag wat voorbeelden of foto's zien dan hoor ik het wel.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » do aug 05, 2010 2:04 pm

Laat die fotos maar komen, ik heb alvast interesse.

Overigens:

De opbouw van de schuur is ook afhankelijk van het doel van de schuur, en de afmeting.

Als je een hokje wilt om wat tuingereedschap uit de regen te houden, dan is een halfsteens metselwerkje wellicht een optie (of een, in Europa ontzettend overprijsd tuinhokje. In de USA kost een compleet ding van ca. 5x5 meter de lieve som van 850 dollar...)

Ga je echter een garage voor je 250.000 euro kostende oldtimer bouwen, dan zijn de eisen anders...

Zelf ben ik groot fan van houtskeletbouw, ivm de hoge potentiele isolatiewaarde, bij een relatief geringe dikte van de muur. (zelf ben ik afhankelijk van een betonplaat van 2x3 meter...)
Inactief account

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » vr aug 06, 2010 4:56 am

Bedankt voor jullie reactie.
Hierbij even wat meer info; De schuur gaat gebruikt worden om wat duurder gereedschap, een motor en oa een koelkast in neer te zetten. Dus ik weet niet wat nu de beste keuze zou zijn.

Zelf ben ik niet zo bekend met houtskeletbouw maar ik kan me voorstellen dat dat ook niet goedkoop wordt gezien de huidige prijzen voor hout. Ook weet ik niet hoe dat gaat in combinatie met al dat vocht buiten. (is cellen/gas beton trouwens aan te raden voor een binnenmuur?)
De tip over de mbi stenen was wel een goeie. Die onthoud ik even mocht ik voor een spouw gaan. Hebben jullie trouwens enig idee wat je dan voor zo'n schuur kwijt zal zijn? Zelf had ik uitgerekend dat ik minimaal op zo'n €1500 zou zitten voor halfsteens maar die berekening is denk ik wat achterhaald nu.
Het budget is hier niet het belangrijkste maar dat de schuur goed genoeg is voor waar ik hem voor ga gebruiken. Het is geen dagelijkse werkplaats maar ik wil er wel het eea in kwijt kunnen.
De afmetingen zijn 2.60m x 6 en ik wilde hem eigenlijk 3m hoog maken omdat ik zo onder de vergunningplicht blijf en toch nog een minivliering heb waar ik wat rommel kwijt kan.

Over het peilwerk. Ik weet niet exact wat je bedoeld met de werking van de stenen maar ik heb weinig oude muk liggen waar ik de bodem mee op ga metselen dus het zal allemaal wel nieuw spul worden (vrees ik). De fundering wilde ik sowieso voor de zekerheid op 60cm diep graven en dan bewapenen en volstorten. Ik ben er alleen nog niet aan uit of ik de vloer gelijk mee ga storten.
Overigens heb ik prijsvergelijk gedaan in zelf draaien of een vrachtwagen laten komen de die laatste optie scheelt maar 8 tientjes en dan ben je wel erg veel sneller klaar.
Maar goed, kan ik de fundering dan beter tot net onder peil laten komen of ruim eronder en dan zo opmetselen? Ik heb geen oude partij stenen over dus ik zou ze met de 'mooie stenen' moeten metselen. Of loont het de moeite om daar wat solid blox voor aan te schaffen als onzichtbaar metselwerk?
Oh en is het aan te raden om metselspecie zelf geheel samen te stellen of gewoon kant en klaar in zakken te kopen?

Overigens bouw ik de schuur aan twee zijden op de erfgrens van de buren en de schuttingen staan er al dus ik moet tussen twee schuttingpanelen in gaan. Dus de fundering én de muur zal aan twee kanten een verdieping/bocht hebben.

Oh als je me de tekeningen kan laten zien dan graag. Ik zoek nog veel info over een goed manier hoe zodat ik achteraf niet voor verrassingen kom te staan.
Een gedegen voorbereiding is al het halve werk he.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr aug 06, 2010 10:27 am

Over de duurzaamheid van houtskelet: Daar zou ik me geen zorgen over maken. Mijn huis is nu 30+ jaar oud, met houtskelet voor en achtergevels, en die zijn nog als nieuw. De meeste huizen in de USA zijn hout, en die zijn ook al erg oud in het algemeen. Ik weet een oud kerkje in Noorwegen, wat voor het jaar 900 gebouwd is..

Als je je motor een beetje goed wilt houden, en je gereedschap ook, dan zou ik voor een geisoleerd schuurtje gaan, dus halfsteens valt af. Ik heb nu een halfsteens schuurtje, en van mijn gereedschap wordt ik verdrietig... (een motorfiets heb ik niet, ik rij me binnen een uur dood)

Dan hou je houtskelet en spouwmuur over...
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr aug 06, 2010 4:20 pm

De onderkant van je fundering moet je ca 80cm onder peil houden (vorstvrij).
Vervolgens werk je met vuilwerk betonstenen of kalkzandstenen aan peil. Deze stenen dienen van klinkerkwaliteit te zijn. Die zijn extra hard en verminderen de kans op vocht doorslag.

Het werken van een steen is een laag specie + de hoogte van de steen. Bijvoorbeeld een gevelsteen: 12,5mm specie + 50mm steen =62,5mm dit is één laag.
Ga je zelf de schuur bouwen en heb je dit al ooit eerder gedaan?? Je moet zorgen dat je kozijnen op lagenmaat zet.
specie zou ik zelf draaien. Gewoon een big bag metselzand laten komen en een pallet metselcement en je bent de man.

Cellenbeton moet net als poriso afgewerkt worden en is een zacht materiaal. Prima voor woningen, maar voor een schuur zou ik dit niet gebruiken.

Houtskelet is een stuk goedkoper dan metselen in spouw. (hoezo huidige houtprijzen?? Hout is nagenoeg niets gestegen de laatste 5 jaar) Wel zou ik altijd het houtskelet wolmaniseren (impregneren) en je dient naast een goed ventilerende buitengevel natuurlijk gebruik te maken van een dampdichtte folie aan de warme zijde en een waterkerend membraam aan de koude zijde van de constructie.

Kosten metselwerk in spouw(indien door een aannemer uitgevoerd) ca €180,-/m2 voor houtskelet wanden ca € 120,-/m2 afhankelijk van soort stenen en hout natuurlijk.

Kun je de schuttinpalen en schermen niet weghalen? Lijkt me zoals je het omschrijft makkelijker om de schermen na het bouwen aan jouw schuurtje te bevestigen...

Je zal trouwens wel een lichte bouwvergunning aan moeten vragen gezien de afmetingen en het feit dat je op de erfgrens wil bouwen. Fatsoenlijk tekenwerk en constructieve berekeningen zijn daarbij een vereiste. Uit welke regio kom je?
Heb wel een adresje in regio z-o brabant waar je voor een leuk prijsje een bestektekening kan laten maken...

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » vr aug 06, 2010 10:52 pm

Heb het idee dat het er dan toch een gaat worden mét isolatie. Waar bestaat de binnenafwerking van een houtskelet uit? Moet je dat met platen afwerken oid of ook met binnenmuurstenen?
Ondertussen heb ik overigens al een offerteaanvraag naar mbi uit gedaan voor die binnenmuur stenen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een schuur gemetseld heb. Wel ooit geassisteerd met dergelijke projectjes. Maar goed, ik kon eerst ook niet tegelzetten, waterleidingen aanleggen, groepenkasten aansluiten en terrazzo aanrechtbladen maken en daar ben ik ook elke keer aan begonnen en het is nog altijd goed gegaan en heb het met succes weten af te ronden. Dus ik heb wel wat vertrouwen dat met de juiste informatie en hulp me dit ook wel gaat lukken (al kost het mij eens zoveel tijd als de prof).

Maar moet de fundering voor eens schuurtje van zo'n afmeting werkelijk met onderzijde 80cm onder peil? Ik dacht dat de vorstrand op 60cm zou zitten. Is elke betonklinker overigens geschikt om onderop te beginnen met metselen? Zijn die overigens maatvast?

Over de lichte bouwvergunning was ik al uit. Gezien het bouwen op de erfscheiding was dat wel verplicht maar iemand van de commissie RO heeft me verteld dat een simpele tekening met de maatvoering erop voldoende zou zijn om die te verkrijgen. Als ik trouwens onder de 3m hoog blijf is er niets aan de hand mbt de afmeting. Als ik niet op de erfscheiding zou willen bouwen had ik nieteens een vergunning nodig.
Ik woon overigens ook in brabant z-o maar waarvoor moet ik constructieve berekeningen hebben voor een simpel schuurtje? (of is dat écht een lekenvraag) Maar welke tip had je dan voor me?

Met de kozijnen op lagenmaat bedoel je dat ik moet zorgen dat ik ernaast en erboven precies uitkom met een rij stenen nes pas?
En is een big bag metselzand niet wat veel voor zo'n schuurtje? oh en de kalk zit al in de metselcement neem ik aan.

Over de schuttingpanelen. Die zou ik wel weg kunnen halen maar dan moet dat in overleg met beide buren en ik denk niet dat die daarmee in zullen stemmen omdat de schutting nu net een dikke week in de grond staat. Ik had al tegen de schuttingbouwer gezegd dat hij 2.60 ruimte moest laten maar hij had het als buitenmaat gepakt voor mijn schuur dus is de maat tussen de palen in nog maar 2.5m. En omdat ik aan de achterste stoep wil aansluiten met mijn schuur moet ik toch bij twee van die palen het hoekje om.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za aug 07, 2010 8:32 am

Binnenkant van de schuur zou ik persoonlijk met houtplaat doen, als je voor houtskelet gaat. Dit had ik ook in een van mijn vorige huizen, en was een prima oplossing. Ook als je wat aan de muur wilt ophangen, dan schroef je zo de muur in. Eventueel kan je de boel nog beitsen of zelfs lakken.

Bovendien is het snel en licht van gewicht.

Het dak trouwens wel van buitenaf isoleren!
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » za aug 07, 2010 7:46 pm

kijk maar even op de site van VROM voor de indienings vereisten van een lichte bouwaanvraag deze eisen zijn voor heel nederland hetzelfde...
Je hebt niet genoeg aan een schetsje met wat maten, maar moet een tekening met plattegronden, gevel aanzichten, bestaande en nieuwe situatie en details indienen.
Daarnaast is het verplicht om een constructie berekening te laten maken en de gegevens hiervan op tekening te verwerken.
De constructeur bepaald de funderingbreedte en wapening, de zwaarte van de balklaag en evt. toe te passen stalen lateien.

betonklinkers zijn allemaal geschikt en zijn maatvast. Een big bag is zo op als binnen en buiten gemetseld wordt. Kalk wordt tegenwoordig niet meer apart toegevoegd aan specie... 3 delen metselzand op 1deel metselcement met wat water is het recept.
De aanleg diepte van je fundering heeft niet zo zeer met de draagkracht alswel met de vorstvrijheid te maken. Je zet namelijk je spouw isolatie door tot bovenkant fundering. Zou je hoger gaan zitten dan heb je een te grote koude brug met vochtige plinten als gevolg. Daarnaast kom je de vaste grondslag in brabant ook tegen rond deze 80cm.

Je stelt inderdaad je kozijnen en zorgt daarna dat je met je lagen uitkomt met bovenkant kozijn. Een beetje tekenar zorgt overigens dat deze maten al op tekening kloppend zijn. Als je met wildverband werkt hoeven de kozijnen in breedte niet op maat te staan. Werk je echter in halfsteens (of een ander verband) dan moet de breedte van de kozijnen zelf en de onderlinge afstand tussen de kozijnen ook op maat worden uitgewerkt.
Metselen kun je leren, maar is geen makkie wil je een net resultaat krijgen. Denk wel aan belangrijke details zoals in te metselen (lood)voorzieningen, dpc folie in het peil werk, en het juist toepassen van waterkerende voorzieningen boven je kozijnen. Doe je dit niet dan kun je een hoop vocht problemen tegenmoet zien.

Als je interesse hebt kan ik je tekenwerk verzorgen. Ook weet ik een goedeconstructeur voor niet te veel geld. laat maar even weten.

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » ma aug 09, 2010 5:10 pm

Oke thanks. Wat bedoel je precies met het dak van buitenaf isoleren?
Herman schreef:Binnenkant van de schuur zou ik persoonlijk met houtplaat doen, als je voor houtskelet gaat. Dit had ik ook in een van mijn vorige huizen, en was een prima oplossing. Ook als je wat aan de muur wilt ophangen, dan schroef je zo de muur in. Eventueel kan je de boel nog beitsen of zelfs lakken.

Bovendien is het snel en licht van gewicht.

Het dak trouwens wel van buitenaf isoleren!

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma aug 09, 2010 5:41 pm

Herman bedoelt dat je van binnen naar buiten gezien je dakpakket als volgt op moet bouwen:

balklaag, dakbeschot (underlayment of OSB), isolatie, bitumen of epdm dakbedekking.

Isoleren tussen de balken is niet meer van deze tijd en kan tot vocht problemen leiden.

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » ma aug 09, 2010 9:01 pm

Nee dat klopt. Maar ik was deze methode sowieso al van plan toe te passen. Alleen die bitumen kun je toch niet over de isolatie heen leggen?
Of ondersteun je dat weer met balken? (mocht je er overheen willen kunnen lopen lijkt me dit dan)

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma aug 09, 2010 9:13 pm

bitumineuze dakbedekking wordt op de (gecacheerde) isolatie platen gebrand.

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » do aug 12, 2010 11:03 am

vandaag wilde ik beginnen met het aanleggen van de rioolaaansluiting voor mijn schuur en heb bij de achtergevel alles op 55cm uitgegraven om het riool bloot te leggen. Toen kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat de buizen helemaal los liggen. met mijn arm even naar binnen gegaan of ik een scheur kon voelen maar die gehele lengte kon ik de pijp heen en weer mee draaien. ik denk dat die een eind onder het huis gescheurd moet zijn. wellicht een keer een steiger of medewerker op gestaan.

is dit ptobleem nu ook van mij of kan ik het bij de aannemer leggen?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » do aug 12, 2010 6:21 pm

Wie eist, die bewijst, en dat kan in dit geval lastig zijn...

Kan je makkelijk onder het huis? (kruipruimte)
Inactief account

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » do aug 12, 2010 9:16 pm

Herman schreef:Wie eist, die bewijst, en dat kan in dit geval lastig zijn...

Kan je makkelijk onder het huis? (kruipruimte)
hmmm... dat wordt lastig. ik heb een kruipruimte maar dan moet ik eerst kijken of ik een dwerg gevonden krijg. het is nl maar 10cm.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr aug 13, 2010 11:59 am

10 cm is niet veel. Kan je een geul graven? 40cm is genoeg. Ik heb eens mijn kruipruimte van 30 naar 70cm gegraven, ik moest erbij omdat ik leidingen weg wilde werken, en ik had zand nodig om wat dingen in de tuin op te hogen...

Maaruh, je zegt dat je de buis kan draaien. Kan het zijn dat hij in een mof slipt, of wellicht om een grespijp heen? Kan je de breuk uberhaupt zien? (desnoods met een spiegeltje, digitale camera, etc)
Inactief account

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » za aug 14, 2010 2:31 pm

Ik kan absoluut niet in de buis kijken. Het zou kunnen zijn dat de mof slipt maar dan is dat ook redelijk ver onder de woning en zou ik hem als nog moeten lijmen. (wel frapant dat ik nu hoor dat de buurman hetzelfde heeft) Ik neem aan dat ze dat bij het monteren toch allemaal goed afwerken.

Ik wacht alleen nu eerst even de rectie van het bouwbedrijf af en kan daarna altijd nog zelf momfer de mol gaan uithangen.
Laatst gewijzigd door Proost op zo aug 15, 2010 8:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za aug 14, 2010 6:29 pm

Die mof kan een mof met rubber manchet zijn, 110 en 125 wordt bijna niet gelijmd in de bouw. (is veel werk)
Inactief account

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » za aug 14, 2010 8:11 pm

Herman schreef:Die mof kan een mof met rubber manchet zijn, 110 en 125 wordt bijna niet gelijmd in de bouw. (is veel werk)
De pijp is 75cm

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » zo aug 15, 2010 7:41 am

Dan kan je erin.... :)

75mm kan gelijmd of met moffen zijn. Is dat de diameter van je hoofdriool?
Inactief account

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » zo aug 15, 2010 8:36 am

Ik denk dat dat de uitloop is van het hoofdriool. Bij de achtergevel was er een mogelijkheid gemaakt om een schrobputje aan te sluiten en het andere gedeelte van het spruitstuk was afgedopt met een schroefdop (wat extra lastig is voor het monteren van langere stukken pijp..).

Proost
klusser
klusser

Bericht door Proost » zo aug 15, 2010 8:58 am

Oh nog een vraag over de schuur zelf:
Ik heb het idee van een kap op de schuur nieteens overwogen. Zeker omdat ik eigenlijk wat opslagruimte wilde hebben en je dan nogal een hoog dak moet gaan maken als je het plat wil houden. Maar waar moet ik rekening mee houden als ik een kap wil maken? Is het eerder aan te raden als een plat dak? En wat zou het schelen in de kosten?(neem aan dat het duurder is..)

Plaats reactie