Uitsparing tbv achterdeur verplaatsen. Hoe opvullen?

evduijn
klusser
klusser

Uitsparing tbv achterdeur verplaatsen. Hoe opvullen?

Bericht door evduijn » vr dec 12, 2008 9:47 pm

Hallo
een steense achtergevel heeft aansluiting met een aanbouw met spouw
De achtergevel, opgetrokken in kalkmortel bevat een uitsparing tbv een voormalige achterdeur, nu doorgang naar genoemde aanbouw
De doorgang/opening dient echter 80cm op te schuiven (op de foto is dit naar rechts)
Plan is om de oude opening aan linkerzijde over diezelfde breedte van 80cm steens dicht te metselen vanaf het bestaande steense metselwerk aan de linkerzijde (via vertanding) en later (na bouwaanvraag) de extra uitsparing te laten maken om de deuropening weer op breedte te hebben

Het metselwerk boven de opening (ca. 10 lagen, daarboven begint schuine kap al) is ooit niet op de juiste wijze ondersteund (men heeft het dragende kozijn na verwijdering van kozijnstijlen ivm rot zijn ervan de bovenstijl die nog wel intakt was tegen uitbouwbalk aan gebout en daarmee als een soort latei laten fungeren :? ). Die constructie wil ik via bouwaanvraag laten vervangen door een stalen draagbalk (geen latei ivm de vloerbalk van de 1e verdieping die er na verplaatsing van gevelopening direkt op komt te rusten)
De genoemde te metselen muur van 80cm breed die dus (op foto) aan linkerzijde van deuropening komt en die ik wil vertanden met bestaande muur wil ik over diezelfde breedte de taak van de kozijnbovenstijl laten overnemen zodat ik dat gedeelte van de bovenstijl al kwijt ben. De stalen balk komt dan (links) te rusten op dit nieuwe metselwerk, rechts op het bestaande

Mijn vraag: dient deze 'opvulmuur' van 80cm breed ook in kalkmortel opgetrokken te worden (ivm zettingsverschillen, vochtregulerende eigenschappen e.d.) of mag dit ook een reguliere metselmortel zijn icm kalkzandsteen? Ik wil de muur wel vertanden in de bestaande muur van kalkmortel, weet niet of dit bepalend is of niet

p.s.: heb nog nooit gemetseld in kalkmortel, wel meerdere malen met gewone cementmortel, vandaar mijn terughoudendheid :wink:

Hartelijk dank alvast!
Erik
deuropening achtergevel.jpg
deuropening achtergevel.jpg (207.36 KiB) 3777 keer bekeken
deuropening-achtergevel2.jpg
deuropening-achtergevel2.jpg (127.51 KiB) 3767 keer bekeken

Plaats reactie