Bestaande spouwmuur. Gaan een aanbouw plaatsen tegen deze spouwmuur, de buitenmuur krijgt nu de functie van binnenmuur (zijgevel).
De aanbouw wordt uitgevoerd met een hellend dak, om nu te voorkomen dat we een koudebrug krijgen weet ik niet goed wat te doen.
Bij een plat dak kan je bv een onderbreking maken van cellenbeton, maar bij een hellend dak met loketten weet ik niet hoe ik dat moet oplossen
De moeilijkheid zit hem natuurlijk in het trapsgewijs weglopen van de loketten.
Weet iemand hoe dit moet worden opgelost.
Bestaande spouwmuur, aansluiting hellend dak
- mijntekenaar
Altijd een lastig detail. Veel aannemers beginnen te sputteren als ze zien wat ze moeten doen. Wil je het goed doen dan zul je trapsgewijs een aantal stenen uit de muur moeten kappen en een loodslabbe inbrengen tot achter de bestaande isolatie. Foamglass kun je ook gebruiken i.p.v. gasbeton.
Je zult dit om en om moeten doen want anders komt de muur naar beneden. Dus 1m laten staan en 1m openbreken en weer aanhelen. Als de aangeheelde stukken zijn uitgehard kun je de tussen liggende delen doen.
Simpelweg een zaagsnede maken en een loodstrookje inbrengen is meestal de praktijk. Maar slaat je muur vocht door dan heb je dit gelijk binnen. En wat je zelf al aangeeft de koudebrug.
Mail me anders even dan kan ik je wel een .pdf bestand doen toekomen. Ik heb dit detail als eens uitgetekend namelijk.
M.vr.gr.
Mark Maas
Je zult dit om en om moeten doen want anders komt de muur naar beneden. Dus 1m laten staan en 1m openbreken en weer aanhelen. Als de aangeheelde stukken zijn uitgehard kun je de tussen liggende delen doen.
Simpelweg een zaagsnede maken en een loodstrookje inbrengen is meestal de praktijk. Maar slaat je muur vocht door dan heb je dit gelijk binnen. En wat je zelf al aangeeft de koudebrug.
Mail me anders even dan kan ik je wel een .pdf bestand doen toekomen. Ik heb dit detail als eens uitgetekend namelijk.
M.vr.gr.
Mark Maas
Passie voor bouwen: http://www.mijntekenaar.nl
- fhendriks
Waarom dan niet? Als zowel gebroken moet worden om loodslabben tegen het binnenblad te bevestigen als het aanbrengen van cellenbeton met daarboven nog eens een laag baksteen, dan is dat wel heel veel breekwerk.Je hebt t.p.v. de dakplaten voldoende ruimte om je cellenbeton trapsgewijs aan te brengen. Je moet je nooit direct onder lood maken.
Gebeurd dat in de praktijk wel?
Verder heb ik te maken met een bestaande ongeisoleerde spouwmuur waartegen een hellend dak van de aanbouw komt, is het dan wel zinvol om cellenbeton blokken te gebruiken ter voorkoming van een koudebrug?
Doordat de spouw ongeisoleerd is vormt het binnenblad toch ook een koudebrug?
Alvast bedankt voor een antwoord!