nieuwbouwhuis -> kleurverschil voegwerk

Denniz

nieuwbouwhuis -> kleurverschil voegwerk

Bericht door Denniz »

Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd. Onlangs zijn de steigers weggehaald en is de benedenverdieping verder uitgevoegd. Inmiddels is dat ruim 3,5 week geleden en er is nog steeds een erg storend kleurverschil in het voegwerk. We hebben eerder de uitvoerder op ander voegwerk attent gemaakt op kleurverschil. Hierop antwoordde hij toen dat er niets aan te doen was (behalve opnieuw voegen). Hij vertelde er toen bij dat het kleurverschil minder zou worden naarmate de tijd verstreek. Wij zien echter geen verbetering. Onze vraag is: moeten wij dit accepteren of kunnen we eisen dat het opnieuw gevoegd wordt?

Andere woningen zijn in dezelfde week verder uitgevoegd, daarbij is nagenoeg geen kleurverschil te zien. De voegspecie is op kleur gemaakt. De woningen waarbij weinig kleurverschil te zien is, staan in dezelfde richting (wel of geen regen op het voegwerk).

We zijn lid van Vereniging Eigen Huis en er wordt bij de oplevering een bouwtechnische keuring gedaan door Vereniging Eigen Huis.
Mijn vraag is: moeten wij dit accepteren of kunnen we eisen dat het opnieuw gevoegd wordt?
Manus

Bericht door Manus »

Dat kleurverschil trekt nooit weg !
Alleen, als na verloop van tijd (tientallen jaren) de muren vies worden zie je het waarschijnlijk niet meer.
Inderdaad, het enige wat echt werkt is opnieuw voegen.
Ik betwijfel of het kleurverschil veroorzaakt is door regen. In dat geval zou de regen ook vlekken / cementwaas op de stenen hebben veroorzaakt. Waarschijnlijk zit het hem in ofwel een afwijkende verhouding van het mengsel (meer of minder pigment bij voorbeeld) of een eenvoudig in een "andere handtekening". Een andere voeger levert een ander resultaat op. Als er twee voegers aan het werk zijn op een muur zie je later vaak waar de een gestopt is en de ander begonnen.
Als je het storend vindt moet je het niet accepteren, anders blijf je je daar nog jaren aan ergeren.
Denniz

Bericht door Denniz »

We hebben contact opgenomen met Vereniging Eigen Huis. Zij vertelden ons dat voegwerk na twee weken nagenoeg de uiteindelijke kleur aanneemt. Je kunt als aankomend eigenaar van die woning echter niks eisen, omdat het geen bouwkundig probleem is, maar een estethisch probleem. Het ziet er simpelweg niet uit, maar het doet geen afbreuk aan de kwaliteit van het geleverde werk. VEH adviseerde om voor de oplevering schriftelijk kenbaar te maken aan de bouwmaatschappij dat je dit zo niet accepteerd. Ook werd geadviseerd om een kopie te sturen aan het GIW (mits de woning volgens die normen gebouwd wordt). Je hebt als koper niet veel meer dan de 5% regeling om het e.e.a. voor elkaar te kunnen krijgen.

Echter, wij hebben niet eens zo ver hoeven gaan. We hebben de projectleider een foto gestuurd en gevraagd of we samen tot een oplossing konden komen. Een aantal dagen later spraken we de projectleider. Hij vond het er ook niet uitzien. Hij zou er voor zorgen dat het opnieuw gevoegd wordt. De uitvoerder had de kleurenstaal er bij gehouden, het voegwerk was zeker twee volle tinten donkerder uitgevallen dan de rest van de woning.

Geheel tegen de verwachting in (VEH bereidde ons al voor op een negatief antwoord) wordt het boven verwachting opgelost. Chapeau voor deze bouwonderneming!
Manus

Bericht door Manus »

Fijn dat het zo opgelost wordt !
Noemde de projectleider nog de oorzaak ?
Waarschijnlijk dus de mengverhouding die te veel pigment bevatte neem ik aan ?

Ik ben het trouwens helemaal niet eens met de VEH. De estetische kwaliteiten van een huis zijn even belangrijk als de bouwkundige kwaliteiten. De estetische kwaliteiten bepalen ook voor een belangrijk deel het woongenot en de waarde van een huis.
Denniz

Bericht door Denniz »

Als oorzaak werd de verkeerde mengverhouding aangegeven. Degene die de voegmortel aangemaakt heeft, had waarschijnlijk een zonnebril op, was heel vroeg begonnen of had een slechte dag.

Ik ben het ook niet eens met VEH, maar ik heb geen ervaring met dit soort zaken en de VEH wel. Het doel van de VEH in deze was om voor te lichten over de gebruikelijke gang van zaken. Op basis van ervaring met andere bouwondernemingen heeft de VEH voorgelicht. Het lijkt er nu nog steeds op dat wij een bouwonderneming hebben getroffen die wèl de boel zo netjes mogelijk probeert op te lossen.