Hallo,
Ik heb nu in de woonkamer een schoorsteen waar vroeger een allesbrander heeft gestaan en later een gaskachel.
Nu wil ik graag een houtkachel onder mijn schoorsteen zetten ivm ruimte in de woonkamer.
Kan ik ongestrafd een stuk van mijn schoorsteen verwijderen (anderhalve meter vanaf de grond)?
De schoorsteen zit in de buitenmuur en als ik onder de vloer kijk steund de schoorsteen nergens op (hangt ongeveer 20 cm boven de vloer van de kruipruimte) tevens is de vloer van de verdieping van beton.
Schoorsteen deels verwijderen
- julien
Ik zou mij er niet aan riskeren.
Een schouw mag dan wel verankerd zijn in de muur...
Vooral in Nederland is dit gevaarlijk, jullie zijn namelijk nogal gierig op muurdikte heb ik al gemerkt.
Ondersteun dit mooi en voorzie extra verankering in de muur.
Het zou niet de eerste schouw zijn die naar beneden valt.
Een schouw mag dan wel verankerd zijn in de muur...
Vooral in Nederland is dit gevaarlijk, jullie zijn namelijk nogal gierig op muurdikte heb ik al gemerkt.
Ondersteun dit mooi en voorzie extra verankering in de muur.
Het zou niet de eerste schouw zijn die naar beneden valt.
- total concept builders
wellicht niet ongestraft,kans op verzakking en scheuren. Schoorstenen zijn doorgaans zo opgebouwd dat ze gedeeltelijk in de muur ingemetseld zijn(vertanding) Dit geeft veel sterkte maar toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen en iets bedenken
om het gewicht van de schoorsteen op te vangen. een foto zou mij de situatie nog beter laten begrijpen.
Total Concept Builders
Amsterdam
om het gewicht van de schoorsteen op te vangen. een foto zou mij de situatie nog beter laten begrijpen.
Total Concept Builders
Amsterdam
hoi allemaal.
Ik ben de eigenaar van het bedrijf Total Concept Builders in Amsterdam, werk reeds 20 jaar in de binnenstad van Amsterdam en het lijkt me leuk om mijn kennis met jullie alle te delen.
met vriendelijke groet Fred
Ik ben de eigenaar van het bedrijf Total Concept Builders in Amsterdam, werk reeds 20 jaar in de binnenstad van Amsterdam en het lijkt me leuk om mijn kennis met jullie alle te delen.
met vriendelijke groet Fred
- hout
- julien
- hout
- Manus
Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar ik kan me niet voorstellen dan die betonnen plaat enkel op die paar losse stenen staat.
Het lijkt we waarschijnlijker dat de betonnen plaat in de muur zit. Normaal wordt een schoorsteen wel vertand gemetseld, maar aan de foto kan ik niet zien of dan hier gebeurd is. Normaal wordt binnen ook met kalkzandsteen gemetseld (en gestucd), en dit zijn bakstenen. Dat wekt de indruk dat dit bij een latere verbouwing gedaan is, en er gewoon voorgezet is. Misschien kan je het zien als je dat houten dopje er even afhaalt en met een lamp in het rookkanaal kijkt. En kijk eens hoe het er bij de buren uitziet.
Ik zou het risico niet nemen om zo'n rookkanaal los te laten hangen.
Je kunt links en rechts een halfsteens muurtje metselen, of, als je dat niet mooi vindt, 2 steunen (laten) lassen en die in de muur bouten. Dat kan best heel sierlijk gemaakt worden (smeedijzer).
Om het middenstuk te steunen kun je een stalen profiel gebruiken als overspanning.
ps: op de foto kijk je tegen de vloerdelen aan van de begane grond, maar je schrijft over een betonnen vloer ?
Het lijkt we waarschijnlijker dat de betonnen plaat in de muur zit. Normaal wordt een schoorsteen wel vertand gemetseld, maar aan de foto kan ik niet zien of dan hier gebeurd is. Normaal wordt binnen ook met kalkzandsteen gemetseld (en gestucd), en dit zijn bakstenen. Dat wekt de indruk dat dit bij een latere verbouwing gedaan is, en er gewoon voorgezet is. Misschien kan je het zien als je dat houten dopje er even afhaalt en met een lamp in het rookkanaal kijkt. En kijk eens hoe het er bij de buren uitziet.
Ik zou het risico niet nemen om zo'n rookkanaal los te laten hangen.
Je kunt links en rechts een halfsteens muurtje metselen, of, als je dat niet mooi vindt, 2 steunen (laten) lassen en die in de muur bouten. Dat kan best heel sierlijk gemaakt worden (smeedijzer).
Om het middenstuk te steunen kun je een stalen profiel gebruiken als overspanning.
ps: op de foto kijk je tegen de vloerdelen aan van de begane grond, maar je schrijft over een betonnen vloer ?
- hout
- Manus
Dus die betonnen plaat zit niet in de muur bedoel je ? Apart !
Maar een potkachel zou gewoon moeten kunnen hoor !
Dat lijkt me verder geen enkel probleem.
Dat rookkanaal zou ik toch opvangen, wat voor een kachel je ook kiest.
Een andere optie is de hele schoorsteen wegbreken tot aan de betonnen vloer van de 1e, en een stalen pijp tot aan het plafond gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat je zo een grotere warmte-opbrengst genereerd. Hoger rendement dus.
Maar een potkachel zou gewoon moeten kunnen hoor !
Dat lijkt me verder geen enkel probleem.
Dat rookkanaal zou ik toch opvangen, wat voor een kachel je ook kiest.
Een andere optie is de hele schoorsteen wegbreken tot aan de betonnen vloer van de 1e, en een stalen pijp tot aan het plafond gebruiken.
Bijkomend voordeel is dat je zo een grotere warmte-opbrengst genereerd. Hoger rendement dus.