verwijderen rookkanaal

mdoetjes

verwijderen rookkanaal

Bericht door mdoetjes »

Hallo allemaal,

We hebben al even op het forum gezocht en zijn ons ervan bewust dat er al eerder zo'n vraag is gesteld. Toch willen we graag onze situatie toelichten en jullie mening vragen...

Ons huis (1964) heeft houten vloeren op de begane grond en de eerste verdieping en geen zolder. In de douche is gewapend beton gebruikt. Op de tekeningen is niet terug te vinden of het rookkanaal, dat vanuit de kamer door de douche naar het dak loopt, gefundeerd is of gewoon op de houten vloer staat.

We willen graag het onderste deel van het rookkanaal (dus in de woonkamer) verwijderen waardoor we een lange vlakke muur krijgen. Nu horen we verschillende verhalen: de een zegt dat dit zonder problemen kan, terwijl de ander aangeeft dat je dit niet zonder extra steun (balken, wapening) kan doen.

Het rookkanaal is opgebouwd uit betonblokken, en we weten niet of ze vastzitten aan de muur. Als we het goed zien verdwijnt een halve steen in het plafond, dus zullen we het bovenste blok door midden moeten hakken. In het verleden heeft er een gaskachel voor gestaan.

Na het verwijderen van het rookkanaal willen we het plafond opnieuw afwerken met gipsplaten.

Vraag aan jullie: wat is jullie eerste reactie - wel of niet wapenen?

We horen het graag!
Herman

Bericht door Herman »

Hmmm, ik had een gemetselde schoorsteen, en deze heb ik gewoon weggehakt. Waarbij ik dus om en om een steen schoon kon weghakken, en de volgende (die in de spouwmuur ingelaten is) moest doorhakken. (zo gebeurd trouwens, met een breekhamertje)

Ik heb hem niet geheel tot boven afgebroken, maar een meter laten zitten, zodat de kracht van schoorsteen en nokbalk op de spouwmuur over kunnen gaan.

Probeer erachter te komen of de schoorsteen beneden (in de kruipruimte dus) gefundeerd is. Zo niet, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om hem zonder meer weg te halen. Is hij daar wel gefundeerd, dan moet je wat anders verzinnen om hem ergens te ondersteunen, of compleet weg te halen, naar gelang de mogelijkheden. (mijn nokbalk steunt op de schoorsteen, dus helemaal weghalen was bij mij geen optie, zonder een hoop gedoe)
Inactief account
mdoetjes

Bericht door mdoetjes »

Herman, bedankt voor je reactie.

We hebben gisteren de aannemer die onze verbouwing realiseert nog even gevraagd naar zijn mening en hij verzekerde ons dat we het rookkanaal gewoon weg kunnen hakken. We gaan het plafond opnieuw afwerken met gipsplaten en zullen op de plek waar het rookkanaal heeft gezeten wat extra balkjes monteren.

Komende vrijdag moet het gebeuren... ;)

Groet,
Michiel
Herman

Bericht door Herman »

Succes, en hou rekening met een enorme puinzooi. Bij mij kwam niet alleen het kanaal naar beneden, maar ook 50 jaar gruis en stof, stukken bruine bagger, roet, 2 vogellijken (waarvan 1 nog redelijk vers...) en stukken losse specie. Zet dus minimaal een bril op je kop, en een mondkap voor. Geen overbodige luxe...
Inactief account
mdoetjes

Bericht door mdoetjes »

Nou, een update: de steenstrips zijn van de muur en het rookkanaal is weg... Het is inmiddels een enorme puinzooi in huis, maar gelukkig komt de stukadoor deze week de wand opnieuw afwerken... :D

Werd door een kennis aan het twijfelen gebracht over het al dan niet bevatten van asbest... :shock: Hoe herken ik asbest? De buis bestond uit een betonnen omhulsel waarbinnen een betonnen buis vast zat. Het omhulsel en de buis waren dus een geheel. Ik ben er dus maar (voor het gemak) vanuit gegaan dat het geen asbest zou zijn. In mijn beleving zou asbest een losse pijp zijn en niet verwerkt zitten in zware betonnen blokken.

Of maak ik dan een denkfout...?
Herman

Bericht door Herman »

Het asbest wat ik gezien heb was een losse pijp. (tijdens de sloop van een schouw bij een zwager)
Mijn huis had geen pijp. Gewoon een gemetseld kanaal.

Jouw kanaal lijkt me een soort van systeembouw met betonnen delen.

Asbest is vrijwel altijd een vezelig materiaal. En relatief dunwandig (5-8mm)
Inactief account
mdoetjes

Bericht door mdoetjes »

Nou, ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat het materiaal niet dunwandig was...! Het leek inderdaad een soort van systeembouw. Buis was zeker zo'n 3 - 4 cm dik...