muurtje metselen

Forumlid

muurtje metselen

Bericht door Forumlid »

Hallo,

Ik moet een buitenmuurtje opmetselen, maar deze moet wel flexibel zijn zodat deze niet gaat scheuren.
De rest van het huis is zand gemetseld (i.v.m voorbij rijdende goederen trein.) en gevoegd.
Maar hoe doe ik dat zandmetselen? of is er een ander alternatief?

alvast bedankt
gast bouwvrouwtje
Rick

Bericht door Rick »

Ik heb daar nog nooit van gehoord :oops:
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Beste Rick
:cry:
Heb helaas nog geen antwoord gekregen op mijn blijkbaar nogal bizarre vraag.

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd????

ik probeer het gewoon nog eens.

Er moet een muurtje komen dat tegen de trilling van een voorbijrazende trein bestand is- Dat ie dus niet gaat scheuren en zo.
Ik weet dat er zand gebruikt is om de muren van het huis te metselen-(met misschien nog iets anders er doorheen- maar ik weet niet wat)
Want op dit moment kan ik met mijn vinger het zand tussen de stenen vandaan halen.
De voegen zijn gewoon zoals alle andere voegen- cement
misschien ben ik zo iets duidelijker.

Trouwens het hoeft niet persé zoals de rest van de muren te zijn- als het maar tegen de trilling van de trein kan!

hopelijk heeft iemand een antwoord
vast bedankt voor de moeite
bouwvrouwtje
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Bouwvrouwtje, (toch niet een van Talpa he???)

Wat je bedoelt is ouderwetse kalkmortel en heeft niets te maken met voorbij razende treinen.

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.
1. Zorg voor een goede fundering voor het muurtje !
2. Verwerk in de eerste 5 lagen murfor (dat is een wapening voor metselwerk zodat je de eerste 5 lagen eigenlijk als een balk kan zien)
3. Maak een dillatatievoeg om de 5 meter (gewoon stoppen met het muurtje 1 cm ruimte houden en weer verder metselen, deze naad latewr weer afkitten

Rick
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

muurtje metselen

Bericht door Forumlid »

Hoi Rick,

:D Beankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee!

Maar ik heb toch nog een vraagje: moet ik voor de mortel de normale verhoudingen aan houden of.....??????
:oops:
En weet je zeker dat de voorbij razende trein geen invloed heeft, want het muurtje dat door iemand anders is opgemetseld is gaan scheuren!
Of komt dit gewoon omdat er geen murfor is gebruikt?

Groetjes bouwvrouwtje
(nee- NIET een van Talpa!)_
Rick

Bericht door Rick »

Alweer het 400 ste bericht hier !!!!!

Als klusser zou ik gewoon kant en klare metselspecie nemen. Dit zijn de perfecte verhoudingen. iets duurder maar ok.

Als je goed dillateert en een paar lagen murfor aanbrengt kan het bijna niet meer scheuren. :lol:
Afbeelding
tnimble

Bericht door tnimble »

Forumlid schreef:Alweer het 400 ste bericht hier !!!!!

Als klusser zou ik gewoon kant en klare metselspecie nemen. Dit zijn de perfecte verhoudingen. iets duurder maar ok.

Als je goed dillateert en een paar lagen murfor aanbrengt kan het bijna niet meer scheuren. :lol:
Wat ik begrepen heb van monumentenzorg (ik ben zelf bezig met mijn 19de eeuwse huis) is dat cemengebondenmortel veel harder zijn en waterhardend zijn. Een kalkmortel is veel zachter en luchtuithardend. Hierdoor kan een met kalkmortel gemetselde muur veel meer krachten hebben. En als er toch kleine scheurtje ontstaan gaan deze vanzelf weer dicht.

Ben zelf voor mijn huis opzoek naar wlke verhoudingen van de kalkmortel moet hebben. En waar je dit kan kopen.

Met wat speurwerk vond ik het volgende:

"De metselspecien zullen moeten zijn als volgt:
De slappen basterd tras, zes deelen kalk, één deel tras en twee deelen zand.
Kalkmortel, zes deelen kalk, vier deelen zand.
De kalk steenkalk
De tras Dordsche keur
Het zand zuiver scherp rivierzand
De kalk zal moeten worden gemaakt in eene behoorlijke overdekte plaats."

Ook moet je het tot een week of 3 afschermen tegen regen omdat er anders kalkmelk het metselwerk kan ontsieren met vlekken. (Soort cementsluier)
Rick

Bericht door Rick »

Hoi tnimble,

Het werken met kalkmortel is natuurlijk van voor mijn tijd. Dus ik zou je ook de verhoudingen niet kunnen vertellen
Waar ik wel benieuwd naar ben is het volgende:

Raad monumentenzorg het gebruik van kalkmortel aan bij retauratie ?

Het trasraam, weet je hier ook de verhoudingen van ?
Afbeelding
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Als je het echt zeker wilt weten kun je informeren bij KNB.

www.knb-baksteen.nl

het is inderdaad zo dat als men kalk toevoegd de de kans op scheuren kleiner word. Maar de druksterkte van de muur word ook minder. Nu gaat het alleen om de buitenmuurtje bereep ik. Dus dat draagt verder niks.

belangrijk is de fundering. Belangrijk is dat deze gebeurd op een goede grondslag.

Verhouding 1-1-6 of misschien wel 1-2-9. Hoe meer specie hoe sterker de morttel des te meer kans op scheuren en zelfs door de stenen heen.