Egaliseren betegelde badkamervloer

Plaats reactie
Fresther
bouwer
bouwer

Egaliseren betegelde badkamervloer

Bericht door Fresther » zo jan 31, 2010 9:25 pm

We zijn begonnen met het verbouwen van onze badkamer. Voor onze huidige badkamer heeft de badkamer gezeten van de bouw (1991). Inmiddels hebben we de vloer eruit gehakt. Het blijkt dat er een flinke laag cement onder de siertegels zat. Waarschijnlijk als ik het zo lees op het forum een egaliseerlaag bovenop de tegels van de "bouw" badkamer.

Ik denk dat we dus opnieuw de vloer moeten egaliseren. Is dit eenvoudig zelf te doen? Zo ja welke stappen moeten wij ondernemen om dit te doen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Egaliseren betegelde badkamervloer

Bericht door Herman » ma feb 01, 2010 4:40 pm

Volg in principe gewoon de gebruiksaanwijzing van de egaliseer op.

Normaalgesproken:

-stofvrij maken
-ondergrond behandelen met primer (om de ergste zuiging te verminderen)
-alle eventuele kieren, randen en plinten goed afdichten. Egaliseer loopt overal tussendoor!
-maak 1 zak egaliseer aan, en stort deze uit in de verste hoek, of langs de verste muur (afhankelijk hoe het gesteld is met de vloer kan je meer of minder vloeroppervlak met 1 zak behandelen. met een spaan kan je deze zo goed mogelijk verdelen.
Maak vervolgens de 2e zak aan, uitstorten, etc, en zo kan je jezelf de deur uit werken.

Hou je wel aan de hoeveelheid water die op de zak staat.

Na een paar uur kan je voorzichtig op de vloer lopen, na een dag is hij als het goed is hard genoeg voor tegelwerk. Overweeg eventueel (elektrische) vloerverwarming op te nemen in de vloer. Je bent nu toch bezig.

Zelf heb ik 9 zakken egaliseer goedkoop op de kop getikt. Ik denk 5 zakken nodig te hebben, dus wellicht zijn die 4 zakken wat voor je. Ik ga echter wel pas halverwege februari gieten.
Inactief account

Plaats reactie