vloer egaliseren met vloerverwarming.

Plaats reactie
stevenvisser
bouwer
bouwer

vloer egaliseren met vloerverwarming.

Bericht door stevenvisser » vr jul 10, 2009 6:42 pm

ik heb bij mij de vloer laten egaliseren in kamer en keuken,nadat er gefreesd is en de verwarming slangen zijn ingelegd.
de kamer is 10 bij 3,80 meter en de keuken is 4,5 bij 2,00 meter.
om de keuken en kamer 3mm te egaliseren hebben ze 8 zakken ardex egaline a 25 kg gebruikt.
naar mijn idee hebben ze te weinig gebruikt want je ziet precies waar de verwarming slangen lopen
na de egelisatie zaten er nog wat gaten in sleuven van de vloer verwarming,deze hebben ze dicht gesmeerd met snelcement en toen de pvc vloer gelegd.
dit alles is door 1 man gedaan,wat eigenlijk onmogelijk te doen is voor 1 man.
moet er ook een primer onder de egaline?

PimRitzen
klusser
klusser
Contacteer:

Re: vloer egaliseren met vloerverwarming.

Bericht door PimRitzen » za jul 11, 2009 9:59 pm

Beste Steven,

Er bestaan veel verschillende soorten egaline, zoals wellicht bekend. Niet gebruikelijk is dat de geëgaliseerde vloer (met behulp van egaline) weer wordt geëgaliseerd, tenzij de vloer bijvoorbeeld geëgaliseerd wordt met verschillende lagen egaline.

Afhankelijk van de ondergrond, de te egaliseren vloer, kan men ervoor kiezen deze vloer voor te strijken. Het voorstrijkmiddel vormt een hechtbrug en werkt als poriën-afsluiter met waterafstotende werking. Vloeren die voorgestreken dienen te worden, zijn onder andere poederende vloeren; bijvoorbeeld een zuigende cementdekvloer.

Ik zou je graag nog een aantal vragen willen stellen:
  • Zijn de leidingen van de vloerverwarming ook door de afwerking zichtbaar?
    Is de afwerkvloer voldoende recht?
    Welk product egaline is toegepast; egaline ..... ?
Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je echter nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet,

Pim Ritzen
http://www.rkba.nl
Uw probleem is onze uitdaging!
info@rkba.nl

stevenvisser
bouwer
bouwer

Bericht door stevenvisser » zo jul 12, 2009 9:54 am

Hallo Pim,

allereerst bedankt voor je reactie,

er is ardex egaline gebruikt.
de leidingen komen niet door de afwerking heen,je ziet de aftekening van de sleuven waar de leidingen in liggen in de pvc vloer.
naar mijn idee is de vloer niet recht.

groet Steven

vandenenkr
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door vandenenkr » wo jul 22, 2009 9:17 pm

Beste Steven,

Als ik het goed begrijp dan zie je waar de leidingen zitten door de pvc vloer heen?
De bedoeling van egaliseren is om een vloer vlak te krijgen (niet waterpas).
En als er leidingen enigzins aan de oppervlakte zit bestaat er een kleine kans dat je dat ziet, maar dan moet je iets meer egaline gebruiken. Persoonlijk zou ik eerst de sleuven hebben aangesmeerd met reperatiemortel (sneldrogende egaline) dan even schuren en dan egaliseren.

Voorstrijken is niet altijd nodig. Wat Pim zei klopt wel enigzins, bij snelzuigende ondervloeren is het raadzaam om voor te strijken. Dat het vocht tegen houdt is niet helemaal waar. Waar wij altijd mee werken (voorstrijk) is niet vochtwerend, daar hebben we een vochtscherm voor (ook een soort voorstrijk maar dan vochtwerend), maar als je die gaat gebruiken en er komt een pvc vloer op moeten we deze vochtscherm wel in 3 lagen aanbrengen, dit ivm dat het pvc de vloer compleet afsluit en er geen lucht of vocht door heen kan. bij tapijt hoeft er maar 1 laag aangebracht te worden (even ter vergelijking).
Ik ken de producten van ardex niet zo goed, wij gebruiken eurocol, er is een egaline van eurocol waarbij wij niet hoeven voor te strijken, zou kunnen dat dat bij ardex ook het geval is maar dat weet ik zo niet. (1 x ardex gebruikt en ook voorgestreken met een vochtscherm, kwam een houten vloer op dus...).

wat ik wel moet zeggen... 47 mr2 door 1 man laten egaliseren is best te doen hoor. of de vloer moet heel hard zuigen en veel te warm zijn, dan wordt het een lastig verhaal.

Hoop dat je voldoende weet zo, en anders moet je gewoon verder vragen, dan zal ik proberen te antwoorden ;)

groeten richard

PimRitzen
klusser
klusser
Contacteer:

Bericht door PimRitzen » do jul 23, 2009 10:10 am

Beste Richard,

In reactie op jouw bericht wil ik je mededelen, dat ik het in mijn bericht niet over een vochtscherm heb gehad, dan wel over een lucht en/of vochtafsluiter. Graag eerst goed lezen, voordat je zegt dat iets wel of niet waar is.

Indien de pvc vloer is aangebracht in de volgorde zoals in Stevens eerste bericht beschreven, dan is dat het probleem en niet dat er te weinig egaline gebruikt is; zoals jij in je bericht beschrijft. Tevens sluit dit aan bij de berichten van Steven, waarin hij schrijft dat de sleuven zichtbaar zijn. De sleuven zijn zichtbaar omdat er verschillende materialen zijn toegepast, namelijk egaline en snelcement.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Pim Ritzen
Uw probleem is onze uitdaging!
info@rkba.nl

Plaats reactie