parket, fineerparket of laminaat in leefruimte?

Plaats reactie

massief parket, fineerparket of laminaat in leefruimte?

massief parket, geboend
3
33%
massief parket, gevernist
3
33%
fineerparket
1
11%
laminaat
2
22%

Totaal aantal stemmen: 9

bmeyns
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

parket, fineerparket of laminaat in leefruimte?

Bericht door bmeyns » ma jan 08, 2007 1:30 pm

In de leefruimte (aansluitend op de keuken) willen we een parket of laminaat gaan leggen (appartement, 1ste verdiep).

Sommigen zeggen dat parket moeilijk te onderhouden is (vochtkringen, vlekken, krassen, ...).
Maar mij lijkt parket nog altijd warmer en echter dan laminaat.
Of is een fineerparket dan een goed compromis?

Wat is jullie ervaring met parket? Geboend of gevernist?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » ma jan 08, 2007 3:55 pm

Mijn ervaring met parket:

Van vroeger ken ik nog het lamelparket wat in de flat van mijn ouders lag (1978-1981). Dit was al ouder (lag er al toen we de flat betrokken). Ook weet ik dat het altijd kapot ging bij de deur naar het balkon (let op, ik was toen 5 of 6!!!)

Daarna hebben mijn ouders een ander huis betrokken, (1981) waarin beuken parket gelegd is. Dit is nu 1x geschuurd en opnieuw gelakt, en ligt er ook vandaag nog perfect bij, alhoewel er over een jaar of 2 wel weer een lakbeurtje overheen kan.

Zelf heb ik inmiddels ook een huis (met lamelparket, leeftijd onbekend, maar waarschijnlijk uit 1978-1983). Dit levert geen problemen op. Het is inmiddels 1 of 2 keer geschuurd. Ik schuur het over een jaar nog 1 keer op, en lak het nog een keer. Daarna is het vrees ik over en uit. Ik heb overigens merbau.

Parket vind ik vele malen mooier dan laminaat. Ook al is laminaat de laatste jaren sterk verbetert. Het "klinkt" gewoon niet echt. Ook vind ik de levensduur tegenvallen. (als je wat zwaars laat vallen, is er een hapje uit het laminaat, en ziet het er niet meer uit. Bij parket heb je een deuk, maar de kleur blijft hetzelfde. Met een beetje water in de deuk kan je de deuk zelfs weer enigszins omhoog laten komen.
Inactief account

Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Manus » wo jan 10, 2007 11:58 pm

Ben het helemaal met Herman eens. Laminaat heeft een groot voordeel - de prijs. Parket is mooier en duurzamer. Geboend parket vind ik het mooist, zeker als het ouder wordt. Het krijgt dan met de butsen er alles erin een doorleefde uitstraling. Vernis is een harde laag, en geeft vaak een meer glimmende uitstraling. De vernislaag beschermt wel, maar krassen in de vernis zijn ook duidelijker zichtbaar.
Echt geen gezicht vind ik laminaat (of planken) die dwars op de vloerdelen zijn gelegd. Zodra je ergens binnen komt heb je meteen het gevoel - dit klopt van geen kant.
De delen horen in de lengte-richting van de kamer.

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr apr 04, 2008 7:18 am

Tsja ik moet me toch ook aansluiten bij bovenstaande reacties.
Ik heb zelf een vloer van gerookt eiken behandeld met olie. Deze moet één keer per 1,5 a 2 jaar met geolied worden. Echt slijten doet deze vloer niet; het oliën is meer om hem waterafstotend te maken en de vezel tegen uitgrogen te beschermen. olieën is binnen een zaterdag gebeurt; gewoon licht inwrijven met een zachte doek. Verder prima te onderhouden met stofzuiger en ook af en toe licht vochtig af te nemen.
Parket lijkt een stuk duurder te zijn dan bijvoorbeeld laminaat, maar uiteindelijk is goedkoop duurkoop. Parket gaat in principe levenslang mee en zal ook waarde toevoegen aan je woning.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » vr apr 04, 2008 1:45 pm

Ik heb nu ook op de 1e verdieping het laminaat vervangen door massief eiken (in olie). Dit is VEEL warmer aan de voeten, en het ziet er beter uit. Na 6 jaar had het laminaat wel zijn beste tijd gehad.

Alleen op de 2e verdieping heb ik nu nog laminaat, en dat laat ik liggen. Ik ga namelijk verhuizen...
Inactief account

weter403
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: parket, fineerparket of laminaat in leefruimte?

Bericht door weter403 » za apr 11, 2009 9:19 am

Op internet zie ik dat er veel slechte ervaringen zijn met lamelparket. Is er ook iemand die er goede ervaringen mee heeft. Aangezien ik het in een huurwoning wil leggen en het verhuizbaar moet zijn. Laminaat is natuurlijk een optie maar dat vindt ik eigenlijk niet echt mooi. Hoeveel mm moet het lamelparket minimaal zijn en kan iemand mij een bepaalt merk of soort aanbevelen. MIjn voorkeur gaat uit naar eiken. :) :?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: parket, fineerparket of laminaat in leefruimte?

Bericht door Herman » zo apr 12, 2009 3:37 pm

Ik heb inmiddels bovenstaand huis verkocht (schuren en lakken van de merbau lamelparketvloer op de bgg is gedaan door de nieuwe bewoners).

In mijn nieuwe huis heb ik op de bgg belgisch hardsteen, en ik heb dit ook op de overloop en de badkamer gelegd.

In 2 slaapkamers ligt massief grenen, erg dun (9-10mm) en rampzalig. (is nota bene gelegd op ondertapijt ipv platen, veert dus, en is splijtgevoelig). Voor (massief) grenen dus minimaal 18mm aanhouden. (en liefst een jaar laten acclimatiseren in huis...)

Voor een derde slaapkamer en een zolder (waar we uiteindelijk gaan slapen) ben ik op zoek geweest naar eiken:

-massief (te duur tov vorige keer, en toen heb ik ook wel wat "uitdagingen" gehad met leggen en heeft het toch nog wel wat gewerkt.
-lamelparket (te duur tov massief). Toch heb ik een aardige studie gemaakt:

Er is voor een redelijke prijs (25 euro) lamelparket in eiken te koop, maar dit is enorm dun (9mm) en de platen golfden al in de winkel. Ik geloof nooit dat ik daar een fatsoenlijke vloer uit kan halen.
Een volgende stap is 15mm en 18mm (45-80 euro), maar de prijzen stonden me niet aan. (beperkt budget, grote kamers)

Ik ben dus voor.... voor.... (kan het bijna niet uit mijn strot krijgen) laminaat gegaan. (met de gedachte dat ik dit over een jaar of 5-8 wel een keer vervang).
Inactief account

Plaats reactie