Vloer plaatsen zonder plinten?

Post Reply
Safetyboy
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Vloer plaatsen zonder plinten?

Post by Safetyboy »

Ik ben bezig met de renovatie van een huis dat ik een jaartje geleden heb gekocht. De vloer is gekozen (een mooie donkergrijze tegel 60/60), maar ik zou die heel graag plaatsen zonder plinten (zoals je vaak in de 'boekskes' ziet). Ik weet dat die plint zijn nut heeft (tegen opstijgend (kuis)vocht), maar ik vroeg me af of er geen alternatieve bescherming mogelijk is:
- pleister tot op de vloer, schilderen met waterwerende verf?
- waterwerende pleister?
- een houten (waterwerende MDF) plint inwerken in het pleisterwerk (in hetzelfde vlak dus) en meeschilderen met de wand - ...

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Afraders?

Bedankt!
Less is more!
Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Manus »

De onderkant van de muur wordt nu eenmaal het snelst vies, en raakt ook het snelst beschadigd. Zonder plint kan, maar om bovenstaande redenen zou ik daar niet aan beginnen.
Misschien is het wel mooi om strookjes tegel te zagen en te gebruiken als plint ?
Als je de muren toch nog moet pleisteren zou je die plinten eventueel ook (deels) verdiept kunnen aanbrengen.
Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Post by Manus »

De onderkant van de muur wordt nu eenmaal het snelst vies, en raakt ook het snelst beschadigd. Zonder plint kan, maar om bovenstaande redenen zou ik daar niet aan beginnen.
Misschien is het wel mooi om strookjes tegel te zagen en te gebruiken als plint ?
Als je de muren toch nog moet pleisteren zou je die plinten eventueel ook (deels) verdiept kunnen aanbrengen.
Safetyboy
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Post by Safetyboy »

Jah, dat weet ik wel, en je hebt wel gelijk; maar toch ben ik zeker dat er een oplossing voor moet bestaan.

ik heb vandaag een stucadoor gezien, den die dacht dat er van K n a u f een product was dat eventueel als plint kon worden gebruikt.

Ik dacht ook aan een cementering voor de onderste 10cm - blijkbaar zou dat product zoiets zijn...

Ben wel benieuwd of dat even glad kan afgewerkt worden!

Nog opmerkingen/tips?
Less is more!
Post Reply