vloerverwarming hongaarsepunt

Plaats reactie
HongaarseNederlander
verbouwer
verbouwer

vloerverwarming hongaarsepunt

Bericht door HongaarseNederlander » do jan 13, 2011 8:39 am

Beste lezer,

Mijn vrouw en ik hebben een nieuwbouwhuis met vloerverwarming/koeling(WP) gekocht waar een D20cement dekvloer ingestort is. Nu willen wij een hongaarse punt vloer op eikenmozaiek gaan leggen.

Alleen welke hecht primer is hiervoor geschikt? Ook de soort lijm varieert veel, is twee componenten PU lijm aan te raden? De leverancier heeft het merk Thomsen (lijm en primer).

Om problemen in een later stadium te voorkomen, wil 100% zeker weten dat de en primer geschikt is.

ik hoop dat iemand me kan adviseren.
mvg erik

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: vloerverwarming hongaarsepunt

Bericht door RvdB » do jan 13, 2011 10:46 am

Ik weet niet wat de beste lijm/primer is, dat kan de leverancier van de houten vloer je het beste vertellen...

Wat je wel even goed na moet gaan:
- Is de houten vloer wel geschikt voor vloerverwarming? Volgens mij kan dit alleen met lammelparket.

- Wat is de vlakheidsklasse van de cementdekvloer? Cementdekvloeren in projectmatige nieuwbouw voldoen vaak niet aan de juiste vlakheidsklasse waardoor verlijming van een houten vloer niet mogelijk is en er eerst geëgaliseerd moet worden.

HongaarseNederlander
verbouwer
verbouwer

Bericht door HongaarseNederlander » do jan 13, 2011 11:36 am

Beste RvdB,

Bedankt voor je reactie.

Ik mag inderdaad aannemen dat de leverancier weet wat hij verkoopt, echter wil ik niet blindelings afgaan op enkel het advies van de verkoper.

Deze vloer heeft een RC waarde van circa 0.11, wat de vloer geschikt maakt (eikenmozaiek ondervloer verlijmen op cement dekvloer).

Wat betreft de vlakheid, D20 geeft naast de sterkte ook de vlakheid weer. De eikenmozaiek ondervloer moet toch glad geschuurd worden, dus ik denk dat dat wel goed komt.

groeten erik

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr jan 14, 2011 11:55 am

Hallo Erik,

D20 wil niets zeggen over de vlakheid van de vloer. Dit geeft enkel en alleen de hardheid van de vloer aan.

De vlakheidsklasse stat voorgeschreven in NEN-2747:2001 en wordt aangegeven met VH1 t/m7
Kijk maar eens op:

http://www.bedrijfschapafbouw.nl/hao_us ... 2069B23FF8

Om een parketvloer (of ondervloer) te kunnen verlijmen zou een vloer minimaal aan klasse 2 moeten voldoen en heb ik het meerdere malen meegemaakt dat een parketeur toch nog ging egaliseren op een vloer die voldeed aan klasse 2. Als je een projectwoning hebt waar een vlakheid van 4 is gemaakt dan krijg je de ondervloer nooit goed verlijmd en zijn de hoogte verschillen te groot om deze eruit te schuren. Bovendien vlakschuren is ook lastig!

Daarnaast bepaalt niet alleen de RC-waarde of het hout geschikt is
De meeste parketeurs die ik ken adviseren lamel parket omdat dat veel minder werkt dan massief. Op den duur zal een massieve vloer daarom meer gaan kieren.

Heb je de vloerverwarming onder de houten vloer straks op een aparte groep zitten? Je moet deze met een lagere temperatuur stoken dan je tegelvloeren.

HongaarseNederlander
verbouwer
verbouwer

Bericht door HongaarseNederlander » vr jan 14, 2011 5:33 pm

RvdB schreef:Hallo Erik,

D20 wil niets zeggen over de vlakheid van de vloer. Dit geeft enkel en alleen de hardheid van de vloer aan.

De vlakheidsklasse stat voorgeschreven in NEN-2747:2001 en wordt aangegeven met VH1 t/m7
Kijk maar eens op:

http://www.bedrijfschapafbouw.nl/hao_us ... 2069B23FF8

Om een parketvloer (of ondervloer) te kunnen verlijmen zou een vloer minimaal aan klasse 2 moeten voldoen en heb ik het meerdere malen meegemaakt dat een parketeur toch nog ging egaliseren op een vloer die voldeed aan klasse 2. Als je een projectwoning hebt waar een vlakheid van 4 is gemaakt dan krijg je de ondervloer nooit goed verlijmd en zijn de hoogte verschillen te groot om deze eruit te schuren. Bovendien vlakschuren is ook lastig!

Daarnaast bepaalt niet alleen de RC-waarde of het hout geschikt is
De meeste parketeurs die ik ken adviseren lamel parket omdat dat veel minder werkt dan massief. Op den duur zal een massieve vloer daarom meer gaan kieren.

Heb je de vloerverwarming onder de houten vloer straks op een aparte groep zitten? Je moet deze met een lagere temperatuur stoken dan je tegelvloeren.

Beste RvdB
Wederom bedankt voor je reactie.
Wat betreft de vlakheid van de vloer, dat zal ik straks moeten bekijken, misschien houdt het in dat de vloer gelegaliseerd moet worden.. het is dan niet anders...

Ik zal de NEN norm wat betreft de vlakheidsklasse er op na slaan, bedankt!

Ik weet dat lamel parket het meest geschikt is. Alleen in hongaarsepunt is het ook ver boven mijn budget. dus dan is het keuzes maken...
Wat betreft het kieren, hongaarse punt met eiken mozaiek als ondervloer is een veel toegepaste methode voor op vloerverwarming, dus het moet mogelijk zijn zonder allemaal kieren. Het scheelt overigens wel dat het maar delen van 70mm breed zijn, dit zorgt voor meer, maar kleinere naadjes.

Wat betreft de aparte groepen, er komt helemaal geen tegel vloer in huis (op klein stukje hal, toilet en badkamer na). Overigens worden er meerdere groepen geplaatst, maar de aanvoertemp. is niet per groep te regelen. Misschien kun je een lager flow bij de houten vloer instellen, dat scheelt misschien wel.
groet,
erik

Plaats reactie