Radiator verplicht in badkmaer bij nieuwbouw????

CV Ketel, Vloerverwarming
michas

Radiator verplicht in badkmaer bij nieuwbouw????

Bericht door michas »

Wij zitten met de volgende vraag.

Wij hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht. Deze moet nog gebouwd worden maar toch hebben we nu een vraag.

Voor de badkamer zijn we vanuit de projectontwikkelaar doorverwezen naar een sanitair en installatie bedrijf.

Wij willen opzich bij deze zaken dingen uitkiezen zoals tegels en wastafel ed maar niet de radiator. Hun verhaal is echter dat je verplicht bent VOLGENS BOUWBESLUIT om een badkamer op te leveren met een radiator.

Help ons: Is dit nu waar of niet? Ik ben zelf redelijk thuis in de bouwwereld maar niemand kan mij een antwoordt geven welke ik ergenst kan terugvinden (zwart op wit op papier dus)

Ik hoor graag van jullie!!
Herman

Bericht door Herman »

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar hier in de straat zijn 2 nieuwe huizen opgeleverd, casco afgebouwd:

-geen badkamer
-geen keuken
-geen binnenmuren
-geen afwerkvloer

Toch kan ik me voorstellen dat de aannemer gelijk heeft, en dan mbt de bouwvergunning:
Aannemer heeft woning aangenomen op basis van complete bouw, en goedkeuring van de gemeente (derhalve: bouwbesluit, EPC normen, etc). Om die normen te halen dienen er zaken als verwarming, ventilatie, etc in orde te zijn.
In geval van de 2 huizen bij mij in de straat is waarschijnlijk de bouwvergunning overgenomen door de kopers (waarvan 1 zelf aannemer is, en zelf de boel heeft afgemaakt, de ander heeft de oorspronkelijke aannemer opdracht tot afbouw gegeven). Derhalve ligt de plicht om te voldoen dan bij de kopers, niet meer bij de aannemer.

Maar misschien heb ik het totaal mis...
Inactief account
Hellemonder

Bericht door Hellemonder »

Gewoon in overleg met de aannemer regelen. Als de aansluitingen er zitten bij de oplevering dan gaat men er van uit dat er ook wel een radiator komt. Dat die er dan nog niet zit, zou geen probleem moeten zijn.
RvdB

Bericht door RvdB »

volgens mij is dit onzin... er staat in het bouwbesluit niets over het aantal en het waar te plaatsen van radiatoren. Het is echter wel zo dat installateurs het vaak aanraden omdat het comfort verhogend is. Met een radiator kun je even snel bij stoken en dat lukt met alleen vloerverwarming niet. Heb net even het bouwbesluit nagezocht en kan er niets over vinden dus ik zou je tegenpartij over de brug laten komen met de artikelteksten uit het bouwbesluit. (http://87.251.60.63/bouwbesluitonline/)