Schatting van kosten voor een aanbouw

Forumlid

Bericht door Forumlid »

Wij zijn van plan een aanbouw aan ons huis te maken. Aangezien onze houten schuur (en die van de buren) heel dicht bij ons huis staat en de schuur in een slechte staat verkeerd, willen we die ook bij de uitbouw betrekken. Ik vraag me alleen af of dit de aanbouw niet enorm veel duurder maakt. Ik weet zeker dat er heipalen moeten komen. Misschien weet iemand hoeveel palen er ongeveer nodig zijn bij een dergelijke uitbouw?

Ik heb een tekening bijgevoegd:

Afbeelding
Aad Hoekstra

uitbreiding woning

Bericht door Aad Hoekstra »

Beste Nichel,

Allereerst is het van belang te weten waar het pand staat, dat bepaalt op welke ondergrond er wordt gebouwd en dat bepaalt of er moet worden geheid en hoelang de paplen moeten worden. Wellicht bestaat er nog een sonderingsrapport, daaruit zijn die gegevens te herleiden. De constructeur kan vertellen hoeveel palen er nodig zijn en hoelang zij moeten zijn.
Ik ga er vanuit dat de uitbreiding alleen de begane grond beslaat. Bij de tekening heb ik een aantal vragen:
1 Hoe hoog wordt de uitbreiding?
2 Zijn de 2 ruimtes in het schuine deel bergingen?
3 Van welke materielen wil je de vloer en het dak maken?
4 Zijn er ook tekeningen van de gevels en een doorsnede?
5 Heb je er een bouwkundige bij betrokken of ben je zelf bouwkundige?
6 Heb je ook al even gekeken of de uitbreiding past in het bestemmingsplan?
Met vriendelijke groet, Aad Hoekstra
<a target="_blank"a href="http://www.ikoo.nl">bouwkundig tekenwerk en advies</a>
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Aad,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog helemaal in voorbereidende fase. Ik ben zelf zeker geen bouwkundige, maar vindt het wel allemaal erg leuk om te doen. De tekening heb ik dus zelf op een regenachtige zondagmiddag in elkaar geknustseld (ging bouwen ook maar zo snel).

In eerste instantie wil ik uitzoeken wat ik grofweg uit moet geven als ik de aanbouw laat maken. Als we er dan nog steeds zo enthousiast over zijn, dan wil ik uitzoeken of en hoe ik aan een vergunning kan komen.

Antwoorden op jouw vragen:
Mijn woning staat in de hoekse waard (zuid holland) en is geheid, dus ik ga er van uit dat een uitbouw ook geheid moet worden. De woning is nog niet zo oud (+/- 12 jaar) en ik heb dan ook goede hoop dat er ergens nog een sonderingsrapport terug te vinden is.

1. Ongeveer 2.8 meter
2. De twee ruimtes in het schuine deel zijn inderdaad bergingen
3. Vloer van beton, dak van houten balken ...? denk ik
(De vloer van mij woning is ook van beton, bovendien wil ik plavuizen met vloerverwarming doorleggen. Het dak leek mij handig om van een houten balken constructie te maken met isolatie en bitumen)
4. Alleen van het zijaanzicht omdat ik wilde weten hoe de gevel vanuit de tuin eruit zou zien. (zie bijgevoegde plaatje)
5. Ben ik niet, maar ga ik zeker doen als het hele plan doorgaat.
6. Nog niet dus.

Afbeelding

Groet,
Michel
Herman

Bericht door Herman »

Even een domme opmerking van mijn kant:

Wordt je woonkamer op deze manier niet heel erg donker? Wellicht een idee om in de zijgevel een extra raam te zetten, of een groter raam.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Herman,

Dat het te donker in de woonkamer wordt is ook één van onze zorgen.
Een extra raam plaatsen of het bestaande raam vergroten in de zijmuur van de woonkamer hebben wij ook al aan gedacht. Een andere optie is misschien een lichtkoepel plaatsen in de aanbouw. Het licht valt dan direct op het aanrecht en wellicht ook nog wel een beetje de woonkamer in.
Ik denk dat deze optie eenvoudiger is (je hoeft niet aan de zijgevel te sleutelen) en misschien wel voordeliger in de kosten. Ik ben alleen niet zeker of de lichtopbrengst voldoende is.
Aad Hoekstra

uitbreiding woning

Over het licht in de woonkamer hoef je je niet echt zorgen te maken. De wwonkamer is bestaand. Een lichtkoepel of -straat zou ik wel aanbevelen en die levert voldoende lichttoetreding op voor de woonkamer.
<a target="_blank"a href="http://www.ikoo.nl">bouwkundig tekenwerk en advies</a>
Herman

Bericht door Herman »

Wellicht heb je gelijk. Persoonlijk zou ik dan toch een lichtstraat in de aanbouw zetten, mede omdat een lichtkoepel toch beperkt is in de verlichting, en met 2 koepels krijg je ongelijke verlichting van je scheidingswandjes. Met een straat krijg je gelijkmatiger licht, wat idd wellicht het ontbrekende licht van de huidige pui kan vervangen.

Let wel op 2 dingen:

1. In de zomer kan het bloedheet worden onder zo'n lichtstraat (onder een koepel ook trouwens). Wellicht een idee om een lichtstraat te zoeken die je open kan zetten. (of een schuin dak, kan je er dakvensters in zetten). Hier op mijn werk hebben we een straat, welke een formidabele hoeveelheid licht geeft, maar wel bloedheet is.

2. De keuken zal altijd lichter worden dan je woonkamer, hou daar bij het kiezen van kleuren rekening mee. (zowel voor keuken als voor muren in de woonkamer)
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben al weer een stuk wijzer geworden.

Rest mij nog de vraag... weet iemand bij benadering wat zoiets zou moeten kosten? en misschien belangrijker nog, hoe kan ik deze kosten zo laag mogelijk houden.

Ik heb er al aan gedacht mijn huidige achterraam en -deur als nieuw zijraam en -deur te gebruiken (zo staat het ook op tekening) en een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren.
Als een aannemer de heipalen, fundering en vloer verzorgt, dan zou ik zelf het metselwerk en het dak moeten kunnen maken (ok, een dakdekker zal me moeten helpen de boel waterdicht te krijgen). Of zou deze aanpak niet verstandig zijn?
Herman

Bericht door Herman »

Het is mensenwerk. Welk mens het uitvoert maakt niet uit, dus je zal voor jezelf moeten inschatten of je het zelf kan, of snel kan leren (van je eigen fouten of van een ander (zijn fouten))

Voor lichtstraten zou ik gewoon eens wat tekenen, kijken wat de maat wordt, en dan een rondje offertes bellen. vraag direct de specificaties, dan kan je e.e.a met elkaar vergelijken. De goedkoopste hoeft niet de beste te zijn...
Aad Hoekstra

uitbreiding woning

Even ervan uit gaan dat er 4 tot 6 palen onder moeten van elk een meter of 6 en dat het kant en klaar wordt opgeleverd. Als er geen buitenissige materialen worden gebruikt zullen de bouwkosten, ruw geschat, uitkomen rond de € 35000,== alle zelfwerkzaamheid drukt uiteraard de prijs. Daar moet je dan nog wat bijtellen voor de bouwaanvraag en het tekenwerk, de constructeur en de legeskosten. dat zal ongeveer uitkomen tussen de 5 en 10% van de bouwkosten, vermits je geen wereldberoemde architect in de arm neemt, die zijn door de bank genomen iets duurder.

Groet, Aad Hoekstra.
Forumlid

Re: Schatting van kosten voor een aanbouw

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Wij zijn van plan een aanbouw aan ons huis te maken. Aangezien onze houten schuur (en die van de buren) heel dicht bij ons huis staat en de schuur in een slechte staat verkeerd, willen we die ook bij de uitbouw betrekken. Ik vraag me alleen af of dit de aanbouw niet enorm veel duurder maakt. Ik weet zeker dat er heipalen moeten komen. Misschien weet iemand hoeveel palen er ongeveer nodig zijn bij een dergelijke uitbouw?

Afbeelding
Forumlid

Re: Schatting van kosten voor een aanbouw

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Wij zijn van plan een aanbouw aan ons huis te maken. Aangezien onze houten schuur (en die van de buren) heel dicht bij ons huis staat en de schuur in een slechte staat verkeerd, willen we die ook bij de uitbouw betrekken. Ik vraag me alleen af of dit de aanbouw niet enorm veel duurder maakt. Ik weet zeker dat er heipalen moeten komen. Misschien weet iemand hoeveel palen er ongeveer nodig zijn bij een dergelijke uitbouw?

Afbeelding