Constructie lijmen.

Plaats reactie
hehe
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Constructie lijmen.

Bericht door hehe » vr sep 17, 2010 4:06 pm

Hallo

Ik wil de zolder van een nieuwbouw huis gaan indelen in twee ruimtes.
Een gedeelte met metal-stud en gipsplaten en een gedeelte met een houten frame en gips platen (ik maak dit van hout voor de stevigheid daar ik hier bovenop een vliering wil maken).
Maar nu heb ik een probleem dat in het bestek van het huis staat dat in de beton vloer van de zolder niet geboord mag worden omdat in de vloer de verwarming, elektra buizen, afvoer en water liggen die kris kras overal naar toe lopen. Dus dat risico durf ik niet te nemen.
Nu heb ik het idee om eerst houten balkjes ( 44*69 mm) op de vloer te lijmen en daarop verder te weken.
Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee en welk soort lijm is hier het beste voor.

M.vr.gr. John

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Constructie lijmen.

Bericht door Herman » vr sep 17, 2010 7:00 pm

Probeer te achterhalen waar de leidingen liggen. Dat is vaak afhankelijk van de bouwwijze van het huis:

-kanaalplaat: Leidingen liggen in de dekvloer, dus direct onder het oppervlak. Kanaalplaat is te herkennen aan de holle structuur (wellicht heeft iemand fotos van de bouw) en de breedte: ca. 1 meter.

-breedplaat: Leidingen liggen diep in het beton. Breedplaat is te herkennen aan de naden in het plafond (V-vormig) welke ca. 2 meter uit elkaar liggen. (bij mij zijn ze in de woonkamer weggestuct). Tijdens de bouw zie je dan een woud aan ondersteunende stempels in de woning.

Mocht je idd niet risicoloos kunnen boren, dan kan je kit gebruiken. Een MS Polymeerkit werkt goed. Het duurt alleen even voor die uitgehard is (hou 24 uur wachttijd aan). De ondergrond moet goed schoon en vooral stofvrij zijn.

Je kan ook een leidingdetector kopen of huren... (maar probeer deze even op een paar leidingen waarvan je zeker bent dat ze er lopen)
Inactief account

hehe
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door hehe » zo sep 19, 2010 5:58 pm

Hallo Herman

Bedankt voor je reactie.
Ik weet wel ongeveer waar de leidingen liggen, maar waar ik wil gaan bouwen, +/- 2m voor de verwarmingsketel en de wasmachine aansluiting daar liggen mij te veel leidingen. Dat durf ik niet aan.
Het is trouwens een kanaalplaat vloer.

Om te lijmen gaf je een MS Polymeerkit op. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam bij de lijmwijzer van Bison uit. Deze gaf aan dat Polymax-High Tack hier geschikt voor is. Heb jij ervaring met deze lijm?

Voordat ik ga beginnen wil ik toch eerst een proef stukje maken.

M.vr.gr. John

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » zo sep 19, 2010 6:42 pm

Rot gezegd voldoet elke MS Polymeer wel. Er zijn diverse soorten, vooral variatie in hardheid en kleur, en aanvangssterkte.
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » ma sep 20, 2010 9:09 pm

Als ik echt goed spul mag aanraden: High tack van zwaluw (den braven)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di sep 21, 2010 6:51 am

Tec-7 lijmkit werkt ook erg goed. Maar er zijn er meer.
Inactief account

Plaats reactie