hallo,
wij zijn op zoek naar een speciaal stuc- of pleistergoedje.
er zit volgens mij (paarden-)haar in.
of het leem is weet ik niet zeker.
en volgens mij werd het vroeger gebruikt in boerderijen.
weet iemand iets hierover? (tips, websites)
als iemand daar iets over weet, dan zou ik ook willen weten of het een beetje behandelbaar is (wij zijn inmiddels 2 jaar aan het verbouwen, wij draaien onze hand niet meer om voor klussen).
en eventueel iets over de kosten.
Alvast bedankt,
Nicolette
speciaal stucwerk
- julien
Volgens mij bedoel je een lemen afwerking. Hierin zit vlas en soms paardenhaar. Dat is wat terugkeren in de tijd, maar zeker nog altijd beter dan modern stuc. Het is veel vochtregulerender en veel aangenamer, zowal thermisch als acoustisch.
Wij hebben een slaapkamer met zo'n afwerking omgebouwd tot badkamer dus hebben we het leem moeten weg kappen ter hoogte van de douche, het bad en de lavabo's. Voordat we eraan begonnen was er geen galm in de kamer, na het afkappen en bepleisteren met waterwerende cement was er een echte galm.
Let wel, het is veel duurder dan gewoon pleisterwerk.
Tegenwoordig wordt dit al in verschillende kleuren gedaan zodat je het niet schildert of behangt maar vernist.
Ik kan niet onmiddellijk op een adres komen, maar als je zoekt op 'ecologisch pleisteren' zal je zeker iets vinden.
Wij hebben een slaapkamer met zo'n afwerking omgebouwd tot badkamer dus hebben we het leem moeten weg kappen ter hoogte van de douche, het bad en de lavabo's. Voordat we eraan begonnen was er geen galm in de kamer, na het afkappen en bepleisteren met waterwerende cement was er een echte galm.
Let wel, het is veel duurder dan gewoon pleisterwerk.
Tegenwoordig wordt dit al in verschillende kleuren gedaan zodat je het niet schildert of behangt maar vernist.
Ik kan niet onmiddellijk op een adres komen, maar als je zoekt op 'ecologisch pleisteren' zal je zeker iets vinden.