Allemaal binnenmuren

Plaats reactie
John Leeuwis
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
Contacteer:

Allemaal binnenmuren

Bericht door John Leeuwis » wo nov 07, 2007 12:03 pm

Hallo mede (ver)bouwers.
Ik ben John Leeuwis en ben 49 jaren jong :?
Ben het grootste gedeelte van mijn leven met mijn hoofd bezig geweest, nu komen mijn handen aan de beurt :cry:
Ik ben een beginner pur sang in het verbouwen en al wat ermee te maken heeft.
Nu zal het er toch van moeten komen en wel om de volgende reden.

Vriendinnetje heeft een ruimte (80 m2) in een pand gehuurd (10 jaar).
Haar 80 meter ligt aan de voorzijde, aan de achterzijde (steens muur) een garage met alle geluiden van dien.
Aan de rechterzijde zit een woning vast.
de 80 m2 was voorheen een garage (2 bruggen en in de gevel 2 overhead deuren), autoshop en daarna niets meer.
Staat al jaren leeg.
De garagedeuren zijn vervangen door 2 maal een GROOT kozijn met en gemetselde kolom in het midden.
Van links naar recht over de kozijnen en kolom een stevige botonnen balk.

Nu moet de ruimte ingedeelt gaan worden.
2 behandelruimtes, hal, toilet, keukentje, wachtruimte etc.
Binnenmuren wil ik gaan zetten van ytong G5 blokken.
Hoogte ong. 3 meter.
Dakplaten erop voor de geluidsisolatie, daaronder systeemplafond.

Zie je het werk al voor je ???? :oops:
Moet in 80m2 2 praktijkruimtes incl. alles gaan realiseren. (misschien een metselcursus??)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo nov 07, 2007 2:55 pm

Je bent een druk bezet man: pakkingen maken, Mondeos oplappen, vliegers verkopen, en nu nog mensen oplappen?

Goed, daar ga je dan:

-plan maken, waar komt wat. Erg belangrijk tijdens de bouw, dan kan je heel veel lastige zaken (leidingwerk) doen als alles nog zo goed als leeg is.

-strippen wat er nog uit moet, en de boel afvoeren.

-leidingwerk voorbereiden. Dus elektra waar het zijn moet (via centraaldozen), netjes ingedeeld per groep. Laat de leidingen netjes naast elkaar naar beneden komen in de meterkast. als je zelf de groepenkast niet aansluit, dan de koperdraden wat langer houden, en langs de meterkast laten hangen. Denk eraan dat je verplicht bent een hoofdschakelaar te monteren.
Afvoeren voor wc, wasbakken, floatcabines, schrobputjes etc aanleggen.
Waterleiding naar waterpunten geleiden. Ik zou er tegenwoordig kunststof buis voor nemen. (idem voor verwarming). Voordeel is dat je de buizen aan 1 stuk kunt trekken, zonder lassen, en dat je flexibel bent.

-Plafond uitrachelen en isoleren. Stucplaat of gipsplaat ertegen schroeven. Dit dubbeldik als je woningscheidend plafond hebt.

-Muren zetten. Je kan Ytong blokken stapelen, maar wellicht werkt metalstud en gipsplaat sneller. Ook makkelijker mbt leidingwerk verbergen. Doe glaswolplaat in de muren, dat dempt het geluid. De achterwand desnoods "verwennen" met glas tussen de staanders, en achter de staanders. (vergeet ook niet de rubber strips op het metalstud te plakken, deze dienen voor extra geluidsisolatie)

-Vloer in orde maken (indien niet in orde). Wacht wel met de definitieve afwerking. Dus enkel een egaliseerlaag, raaplaag oid.

-Vanaf dan is het afwerken: Stucen, plafondplinten (indien gewenst), tegelen, deuren plaatsen, verfwerk, vloer plaatsen, en inrichten.

Mocht je specifiek ergens tegenaan lopen, dan horen we het wel. Dit is maar een algemene leidraad.
Inactief account

John Leeuwis
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
Contacteer:

Bericht door John Leeuwis » wo nov 07, 2007 3:35 pm

Hallo Herman,

Yep, best druk.
Pakkingen laat ik maken, maar verpakken en versturen, etc. etc. kost heel wat tijd.
Naast de powerkites nu meer en meer handbogen (vooral beginnersbogen voor een leuke prijs).

De verbouwing.........!!!!

De keuze voor Ytong (Xella) is mede (vooral) een financiële.
Kan de G5 blokken (50x20x10 of de 50x25x25) redelijk goedkoop kopen.
Hebben dan wel een maatafwijking (enige mm's) hetgeen prima te corrigeren schijnt te zijn met de lijm (???).
Daarnaast is het sterker dan gipsplaten etc., het is bijna een echte muur :wink:
Als scheidingsmuur een beetje overkill, maar je kan er echt alles aan ophangen (radiatoren, wastafels, etc.)
De muren wil ik laten (spac)spuiten.
Is ook niet voor niets, maar wel lekker snel.
Ik hoef daarnaast de muur niet perect uit te vlakken (naadjes en gaatjes), die worden wel gedicht door het spuitwerk (denk ik).

Als plafond (mede ivm geluidsisolatie) kan ik Ytong dakplaten kopen, die ook nog eens op maat gezaagd worden.
Probleem hiermee is alleen dat ze onhandig zwaar zijn én binnen gebruikt worden.
Plaatsen is dan geen makkie.
Daaronder een systeemplafond (is een stuk mooier en kan meteen voorzien worden van verlichting.
Weet dit dus nog niet zeker.

We hebben al een 'tekening :oops: ' (Google Sketch-up) gemaakt.
Geeft een beetje idee van hoe, wat en waar alles komen moet.

Elektra:
Wordt aangesloten op de bestaande groepenkast.
Doorgetrokken uit de bestaande kast, klinkt beter.
Voorheen een garage geweest, moet kunnen denk ik.
Een apparte groepenkast mét analoge meter ertussen om het eigen verbruik te zien.
Leidingen leggen, tsja moet ook 'eventjs' gebeuren.

Vloer:
2cm polystyreen (geluids- en warmte isolatie) met daarover een houten vloer (los van de muur).

Lijkt allemaal wat veel van het goede, maar de therapieruimtes moeten vrijwel geen geluid van buiten doorlaten (luchtsleutel van de garage, (landbouw)verkeer van de klinkerweg <15m).

Tussendoor even een cursus kozijnen stellen, water aanleggen, toilet plaatsen, etc. etc.
Moet in 80m2 2 praktijkruimtes incl. alles gaan realiseren. (misschien een metselcursus??)

finfin
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Binnenmuren: plakken of behangen?

Bericht door finfin » wo feb 25, 2009 11:35 pm

Hello,

Ik heb een appartement gekocht van 25 jaar oud waarvan de binnenmuren bestaan uit grote kalkblokken op elkaar gestapeld. Die zijn wat gaan leven en vertonen nu degelijke barsten.

Ik heb de behang ervan getrokken en zie nu dat de blokken idd barsten hebben, en bv in de wc wat roestig of zwart zijn gaan uitslaan (niet door vocht, simpelweg wat afgeleefd).
Ik vroeg me af hoe ik nu best die muren herstel, vooraleer ik begin met het behangen en schilderen (of gebruik ik beter glasvezel). Eender wat, maar het doel moet zijn dat de muren op zijn minst hersteld zijn van de barsten, en dat ik na het behangen niet dra weer barsten krijg die er door komen.

Bedankt voor alle advies!!

Lieven

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Allemaal binnenmuren

Bericht door RvdB » za feb 28, 2009 11:41 pm

John,

Je zal de ytong wanden toch moeten affilmen voordat er spuitwerk op kan. (meestal zit in de m2 prijs van de stucadoor verwerkt.

Voor de vloer zou ik niet kiezen voor 2cm polystyreen. Dit doet namelijk niet veel aan warmte en geluidisolatie. Een betere keuze zou Fermacell estrich vloerplaten zijn. Dit is een gipsvezelplaat met daaronder een laag glaswol.

MVG!

ARduo
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Re: Allemaal binnenmuren

Bericht door ARduo » vr mar 06, 2009 10:05 am

Vergeet het uitzetten van de wanden niet.
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
info@arduo.nl

Plaats reactie