HELP HOE DICHT IK DIT GAT IN DE BADKAMER MUUR???

Plaats reactie
Doenja83
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

HELP HOE DICHT IK DIT GAT IN DE BADKAMER MUUR???

Bericht door Doenja83 » wo mar 05, 2008 5:10 pm

Beste mensen,

Een aantal dagen geleden is bij ons in de badkamer iemand gevallen en nu zit er een gat in de muur. Het is een muur met van die (groene?) gipsplaten waaroverheen dan een soort wit spul zit en daarop zijn matten met kleine mozaiektegeltjes bevestigd. Het is eigenlijk meer een deuk dan een echt gat, er zijn een paar tegeltjes uitgevallen, maar de gipsplaat erachter is wel gescheurd... De plek is onder een verwarming en wordt niet direct nat. We hebben verder nooit echt problemen met vocht ofzo, maar ik wil niet straks met schimmel zitten omdat ik dit slecht heb gerepareerd. Wij hebben 'geen man meer in huis' en ik weet echt heel weinig van dit soort dingen. HELP!

Ik weet niet hoe ik er een foto bij kan plaatsen, maar die kan ik evt. wel opsturen via mail.

Bedankt,
Doenja[/img]

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo mar 05, 2008 8:58 pm

Om e.e.a. goed te maken, zal de gipsplaat deels vervangen moeten worden. Dus de tegeltjes verwijderen, de gipsplaat uitsnijden (pas op de vingers!), nieuw stukje gipsplaat erin schroeven, afsmeren indien nodig, en dan (nieuwe of reserve) tegeltjes erop. Afvoegen, latex, en alles is weer even goed als voorheen.

Tegels verwijderen: Afhankelijk van de kwaliteit van de lijm gaat dit makkelijker of moeilijker. In mijn badkamer was een smal plamuurmes al voldoende. Het mooiste is als de tegeltjes er heel afkomen, dan kan je ze opnieuw gebruiken.

De gipsplaat die beschadigd is, doorsnijden om de beschadiging heen. Als ht een kleine beschadiging is, kan je volstaan met het vierkant uitsnijden van het gat, en kan je een nieuw stukje erin schroeven. (desnoods wat houten balkjes eerst achter het gat schroeven (in de gezonde gipsplaat) zodat je een plek hebt waar je het nieuwe stuk kan vastschroeven.
De naden tussen de oude en nieuwe plaat V-vormig uitsnijden, zodat je dit kan afsmeren met bijv uniflot of ronde kanten vuller.

Nu kan je de tegeltjes terugplakken. Breng een wat dikke laag tegellijm aan, en druk hier de tegeltjes of een nieuw mozaiekmatje in. Met een houten lat kan je de tegels dieper drukken, zodanig dat ze weer gelijk zitten met de omringende tegels.

Nu de voegjes zo veel mogelijk schoonkrabben. De tegellijm laten uitharden. Daarna de rest van de overtollige tegellijm verwijderen (kan met een houten roerlatje)

Daarna voegmiddel aanbrengen. Aanmaken volgens aanwijzingen op de verpakking, diagonaal op de tegeltjes aanbrengen, goed inwrijven. Niet te lang ermee bezig zijn, het is nu nog niet de tijd om het mooi te krijgen. Even laten aanharden (meesta 15 minuten) en dan met een spons voorzichtig het overtollige voegmiddel verwijderen. De spons veel uitspoelen. Na droging kan je de sluier met een doek van de tegeltjes poetsen.

Daarna zou het weer goed moeten zijn...
Inactief account

Paulst
bouwer
bouwer
Contacteer:

Re: HELP HOE DICHT IK DIT GAT IN DE BADKAMER MUUR???

Bericht door Paulst » di jun 03, 2008 5:10 pm

Ik zou de foto even meenemen naar een bouwmarkt, die kunnen vast een goede tip geven.
Doenja83 schreef:Beste mensen,

Een aantal dagen geleden is bij ons in de badkamer iemand gevallen en nu zit er een gat in de muur. Het is een muur met van die (groene?) gipsplaten waaroverheen dan een soort wit spul zit en daarop zijn matten met kleine mozaiektegeltjes bevestigd. Het is eigenlijk meer een deuk dan een echt gat, er zijn een paar tegeltjes uitgevallen, maar de gipsplaat erachter is wel gescheurd... De plek is onder een verwarming en wordt niet direct nat. We hebben verder nooit echt problemen met vocht ofzo, maar ik wil niet straks met schimmel zitten omdat ik dit slecht heb gerepareerd. Wij hebben 'geen man meer in huis' en ik weet echt heel weinig van dit soort dingen. HELP!

Ik weet niet hoe ik er een foto bij kan plaatsen, maar die kan ik evt. wel opsturen via mail.

Bedankt,
Doenja[/img]
SenseStuc: Stucmeester met gevoel voor stijl

Paulst
bouwer
bouwer
Contacteer:

Re: HELP HOE DICHT IK DIT GAT IN DE BADKAMER MUUR???

Bericht door Paulst » di jun 03, 2008 5:12 pm

Sorry, ik had het bovenstaande niet gelezen!
SenseStuc: Stucmeester met gevoel voor stijl

Plaats reactie