Isolatie en gipsplaten binnenmuur?

Plaats reactie
MatthijsNL
verbouwer
verbouwer

Isolatie en gipsplaten binnenmuur?

Bericht door MatthijsNL » za jan 31, 2009 10:40 pm

Hallo allemaal,

Wij zij van plan om ons huis te gaan verbouwen en willen op onze binnenmuur gipsplaten gaan aanbrengen. Er is sprake van een dubbelsteens muur.

Nu willen we raggels gaan aanbrengen en hebben ik een aantal vragen:
1. welk "isolatie materiaal" kunnen we het best gaan toepassen; steenwol of glaswol en waarom?
2. we willen "gipsplaten" voor de binnenmuren gaan gebruiken. Wat kunnen we het beste gebruiken: gipsplaat of stucplaten en waarom?

Van belang is een goede warmte isolatie en dat de aangebrachte gipsplaten nooit vochtig zullen worden.

Groeten Matthijs

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Isolatie en gipsplaten binnenmuur?

Bericht door RvdB » zo feb 01, 2009 12:31 pm

Je kan het beste werken met een metalstud systeem. Dit werkt lekker snel en is niet duur.
De te gebruiken isolatie maakt niet uit. Ligt er een beetje aan wat voor gevoel je erbij hebt. Persoonlijk voel ik meer voor steenwol omdat ik dat fijner vind verwerken (pikt niet zo).
Indien je ook geluidisolatie wil realiseren kun je het beste steenwol nemen, voor alleen warmte isloatie zijn zowel steen- als glaswol gschikt.

Het type gipsplaat hangt af van je afwerking. Ik neem aan dat je de platen nog verder wil afwerken, hetzij stucen, behangen of texen. Je kunt dan het beste een stucplaat of vuilwerk gipsplaat nemen. deze hebben afgeschuinde langszijden die gemakkelijk dicht te zetten zijn met een gips.

Wil je de platen in het zicht houden dan neem je schoonwerk platen met een afgeronde kant.

MatthijsNL
verbouwer
verbouwer

Bericht door MatthijsNL » ma feb 02, 2009 9:34 pm

Een vriend van mij heeft hier exact hetzelfde idee over als jij. Alleen is hij niet echt een voorstander van metalstud systeem.

Waarom niet gewoon van het bestaande raamwerk gebruik maken, wat raggels toevoegen, en 12,5 mm dikke Gyprox plaaten met afgeschuinde kanten over de huidige isolatie plaatsen?

Groeten Matthijs

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di feb 10, 2009 7:24 pm

Zijn er al rachels aanwezig dan? Je spreekt over een dubbelsteens muur. Deze is dan dus minimaal 43cm dik?

ik zou het als volgt doen, voor een duurzame oplossing:

Metalstud 45mm op plafond en vloer. Vergeet de schuimrubber strip niet (tochtisolatie)
Rachels plaatsen op 30cm
Elektra aanbrengen
Evt CV leidingen aanbrengen achter de wanden
Denk ook aan luidsprekersnoeren etc.
Isolatie (rockwool) tussen de rachels
Dampdichte folie aanbrengen
Houtplaat 9mm of 12mm aanbrengen
Gipsplaat schroeven (gebruik de wandplaat, met de brede afschuining)
Primer, naden aftapen en stucen.
Inactief account

olivierd
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door olivierd » do mar 26, 2009 9:58 pm

ik heb ook een vraag dus niet echt een reactie.

wij hebben een stacaravan daar zit een aluminium dak op
van binnen kijk ik zo tegen het aluminium aan en hij wordt verstevigd door spanten over de hele breedte van de caravan tussen elk spand zit een meter ongeveer

nu is mijn vraag ik wil dat dicht gaan zetten met gipsplaat maar dan zit er een ruimte van ongeveer 25cm tussen gipsplaat en dak hoe kan ik dat het beste isoleren?
als ik er glas,steen wol of piepschuim tussen zou doen dan heb ik een enorme ruimte over? heeft isoleren dan zin?
voor foto's ff mailen naar ootje@ziggo.nl

groeten olivier

Plaats reactie