Kalkzandsteenwanden stucen

Toizz

Bericht door Toizz »

Hallo, zojuist lees ik het forum over stucwerk op kalkzandsteen.

Ik probeer hier ook wat info over in te winnen want wij hebben het achterhuis van een boerderij gekocht waarin een jaar of 8 geleden de zolder verhoogd is (wat ons een hoop werk gescheeld heeft) daaronder zijn destijds enkele kalkzandsteen binnenmuren opgemetseld en daarna gewoon afgevoegd. Deze muren wilde ik in eerste instantie ook laten stucen en dan sauzen o.id maar ik begin te twijfelen als ik dit lees. Kalkzandsteen kan inderdaad lekker scheuren heb ik begrepen omdat het een geperste steen is.

Zou glasvezel ook een optie zijn en zouden we daarmee hetzelfde effect kunnen bereiken als bovenstaand?

Gelukkig heb ik alle andere muren die wij bijgezet hebben van poriso blokken (mannetje/vrouwtje) laten opmetselen daar kunnen we dan we weer lekker tegen aan stucen.

Wat is trouwens het verschil tussen stuc en spackwerk?
Jullie worden alvast bedankt!
Toizz

Bericht door Toizz »

Gelukkig reageert idereen
cabrio125

Bericht door cabrio125 »

als er naar 8jaar nog geen scheuren in zitten lijkt het me zowiezo geen probleem maar je moet het toch stukadoren (vlak maken met specie of roodband)

glasweefsel (allerlei motieven te krijgen)is een behang dus als het kalkzandsteen wat scheurt dan zie je dit niet zit achter het behang

afwerking na stucwerk;

glasweefselbehang er opplakken, en als het droog is sauzen.

spackwerk gaat als volgt,er word een laag over het stucwerk gespoten
hiermee word het stucwerk nog gladder en mooi wit (ligt er aan welke kleur je uitgekozen hebt)daarna gaan ze er weer met de spuit er over heen en brengen een korrel aan klein of groot
spackwerk zie je meestal op plafonds in nieuwbouw woningen,maar is ook wel geschikt voor op wanden
Toizz

Bericht door Toizz »

Oke in ieder geval stucen dus...

Overigens heb ik overal gipsplafonds gemaakt, dit zijn hangende planfonds. Dit wil ik afwerken met fix en finish en dan gewoon sauzen met een lichte korrelstructuur erin...

Toch merk ik dat er vaak veel plafonds gestuct of dus gespact worden.
Dit lijkt me dan toch juist overbodig of heb ik dat mis?

Bedankt voor de reactie! :P
cabrio125

Bericht door cabrio125 »

niks mis mee hoor sauzen , alleen wat kost saus eigenlijk?
via onze stukadoor kreeg ik het telefoon nummer van een spacker
die kwam dus langs ,en ik zei tegen hem dat er al iemand geweest was die het voor 5euro per 1m2 deed maar geen bon ,wou hij het wel doen voor 5euro ex btw +bon (ik was de bon nodig voor mijn bouwdepot)
Toizz

Bericht door Toizz »

sauzen is aardig duur, dat is toch vergelijkbaar met verf?
Dit soort dingen zijn mij ook niet allemaal superduidelijk... :
Laat mij maar lekker wandjes zetten en platen schroeven.... :P
Misschien is dat spacken wel net zo slim, ik heb even internet afgespeurd en ik ontdek hieruit wel dat in bijna alle nieuwbouw tegenwoordig spackwerk wordt toegepast... :roll: