Stuc op riet plafond

Luchtsplitser

Stuc op riet plafond

Bericht door Luchtsplitser »

We hebben ons oog laten vallen op een huis uit 1920. Het huis is nog behoorlijk in originele staat, inclusief stuc op riet plafonds.

Als ik het stuc op riet plafond eruit sloop wat kan ik dan verwachten dat ik tegenkom?
Ik heb behoorlijk wat klus ervaring maar ik heb met stuc op riet plafonds geen ervaring.

Ik neem aan dat de stuc laag een combi is van kalk, riet en een soort van kippengaas dat op een rachelwerk gespannen is? Klopt dit?

Kan ik redelijkerwijs verwachten dat er boven het stucwerk een ruimte zit waar leidingen (elektra) lopen?

Rekening houdend met tegenslagen, wat zou ik in het slechtste geval voor gekke dingen tegen kunnen komen?

Groeten
Luchtsplitser
Herman

Bericht door Herman »

Jouw gedachte klopt (grotendeels). Stuc op riet is bevestigd op een grote hoeveelheid rachels (onderlinge afstand vaak niet meer dan 10cm) en is gespijkerd op de draagbalken van de verdiepingsvloer erboven. je hebt dus ruimte ertussen.

Dingen die tegen kunnen zitten zijn:
-rachelwerk niet netjes uitgevlakt, dus je zal zelf opnieuw moeten uitvlakken
-stucwerk van wanden wat deels meekomt bij het verwijderen van het plafond

Verdere tips: huur een bouwcontainer, regel een kruiwagen en een grote schep. Er komt enorm veel zooi van het plafond.
Gebruik adembeschermig en draag een veiligheidsbril, en handschoenen.

Opnieuw uitrachelen gaat lukken? Zo niet, die hier dan nog een berichtje. Het is simpel te doen, als je weet hoe...
Inactief account
Luchtsplitser

Bericht door Luchtsplitser »

Ok dank je wel voor je antwoord. Het is duidelijk. Altijd handig om je ideeen/inschattingen bevestigd te krijgen.

Groeten
Luchtsplitser