Stuclaag cementbasis over bestaande laag? En tegels?

Knak

Stuclaag cementbasis over bestaande laag? En tegels?

Bericht door Knak »

Voor een badkamer wil ik graag een deel tegelen met grote tegels (30x60 cm) en een deel stucen als afwerking.

Moet een muur geheel vlak zijn of kan men een tegellaag vlak aanbrengen door een meer of minder dikke laag tegellijm? Welke lijm is aan te bevelen?

Kan een cementgebonden stuclaag worden aangebracht over een kalkgebonden bestaande laag (waar het cement nog doorheenschemert)? Is dan een laag van ± 5 mm voldoende?
Sjaak van Dijk

Bericht door Sjaak van Dijk »

Des te groter de tegel, des te vlakker de ondergrond moet zijn. Probeer maar eens met een paar personen een paar tegels tegen de muur te houden, iets afwijking in de ondergrond resulteert al in tegels die niet vlak komen te liggen. Dit is slecht te corrigeren op den duur. (heb het zelf gehad met vloertegels, je blijft corrigeren). En op de muur is het nog lastiger corrigeren, want bij veel lijm achter de tegel glijdt de tegel makkelijker. Mijn advies is om je ondergrond GOED vlak te maken, dit voorkomt een hoop ergenis bij het tegelen.
Herman

Bericht door Herman »

Met grote tegels is het absoluut noodzakelijk dat de wand exact vlak is, in alle richtingen. Besteed daar gerust een dag langer aan als het moet. Bevestig 2 rechte, stijve latten (hardhout desnoods) tegen je muur, en zet deze vast met wat gips. Stel die latten dan helemaal vertikaal, en evenwijdig aan elkaar. Daarna op meer plaatsen vastzetten, en uit laten harden. De volgende dag, of later nog kan je gewone stucmortel of cementstuc tegen de wand zetten, en dan met een aluminium rei de boel netjes vlak uitreien. Maak je geen zorgen om een klein bobbeltje of luchtbelletje. Er komen immers tegels overheen.

Verwijder na het aanstijven de latten, zodat je de gleuven ook nog vol kan zetten.

Het gedeelte wat glad moet worden kan je blijven vlakschuren, tot je er tevreden mee bent.

Het is een hoop werk, en als amateur lukte het me een wandje per dag te doen, maar met die grote tegels heb je eigenlijk geen keus (ja, een voorzetwandje, maar daar had ik de plek niet voor in mijn riante badkamer van 1,6 x 1,8 meter....)
Inactief account
Knak

Bericht door Knak »

Dus cementmortel kan over (oude) kalkstuc worden aangebracht?
Moet er nog grondering (hechtprimer) worden toegepast?
Herman

Bericht door Herman »

Als de stuc nog goed vast zit kan dat ja. Idd grondering gebruiken, bijbehorend bij de stuc.
Inactief account