Ik heb onlangs een oude jaren 30 woning gekocht met oude 'rieten' plafonds. We gaan het nodige verbouwen en willen ook de plafonds aanpakken. De plafonds zijn in redelijke staat. Op 1 kamer is het plafond een stuk slechter en in de huiskamer zijn er flink wat scheuren waar voorheen een muur heeft gezeten.
Volgens mij is het het mooiste om de oude plafonds te verwijderen en gipsplaten te plaatsen. Hierna door een stukadoor laten stucen, samen met de muren.
Ik weet echter niet waar ik aan begin met het verwijderen van de oude plafonds. Hoe pak je het aan, is het veel werk j/n. Dat het veel rotzooi veroorzaakt lijkt me wel duidelijk. Heeft iemand ervaring hiermee en wat adviseren jullie?
Verwijderen oud plafond j/n
- Rick
Rieten plafonds verwijderen is ontzettend veel werk, ik heb me meer dan een keer open gesneden aan de ijzerdraadjes waar het riet mee vast zit !!
Wat wij altijd deden was de oude rachels opzoeken met een priem, deze aftekenen en haaks hierop nieuwe schroeven, waar weer nieuwe gipsplaten aan bevestigd kunnen worden.
Je plafond zakt dan 22 + 9,5 = 31,5 mm en riet is een goede isolatie.
Wat wij altijd deden was de oude rachels opzoeken met een priem, deze aftekenen en haaks hierop nieuwe schroeven, waar weer nieuwe gipsplaten aan bevestigd kunnen worden.
Je plafond zakt dan 22 + 9,5 = 31,5 mm en riet is een goede isolatie.
- Manus
Je kunt de boel ook laten zitten en er een nieuw verlaagd plafond in zetten. Dat is op zich niet zo heel veel extra werk, als je toch opnieuw gaat platen en stucen.
Voordelen:
-Nog betere isolatie (vooral van belang als je bovenburen hebt - contactgeluiden). In dat geval zou ik ook meteen een laag steenwol aanbrengen.
-Je kunt meteen de eventuele nieuwe bedrading gemakkelijk wegwerken.
Nadelen:
-Iets meer werk.
-Iets meer materiaalgebruik (kosten).
-Je plafond komt iets verder naar beneden (totaal ruim 10 cm)
Voordelen:
-Nog betere isolatie (vooral van belang als je bovenburen hebt - contactgeluiden). In dat geval zou ik ook meteen een laag steenwol aanbrengen.
-Je kunt meteen de eventuele nieuwe bedrading gemakkelijk wegwerken.
Nadelen:
-Iets meer werk.
-Iets meer materiaalgebruik (kosten).
-Je plafond komt iets verder naar beneden (totaal ruim 10 cm)
- julien
- Herman
Bij een kennis van me is laatst een deel van het plafond (rachels, riet, stuc, opnieuw rachels, gips, weer stuc) naar beneden gekomen. Blijkbaar was de jaren-30 aannemer een beetje zuinig geweest met spijkers...
Zelf ben ik van het type dat alle overtollige materialen weg wil hebben. Zowel vanwege brandgevaar, gewicht, onbekende kwaliteit van de constructie, etc.
Maar je haalt je wel meer werk op de hals: sloopwerk, stof, bergen afval, nog meer stof, evt aanstucen bovenkant muren, en had ik al gezegd dat riet enorm stoft?
Is het er eenmaal uit, dan kan je in ieder geval zien wat je hebt, en van daaruit weer verder werken. (nieuwe bedrading, evt nieuwe pvc leidingen en centraaldoos (ipv de metalen buizen), etc.
Zelf ben ik van het type dat alle overtollige materialen weg wil hebben. Zowel vanwege brandgevaar, gewicht, onbekende kwaliteit van de constructie, etc.
Maar je haalt je wel meer werk op de hals: sloopwerk, stof, bergen afval, nog meer stof, evt aanstucen bovenkant muren, en had ik al gezegd dat riet enorm stoft?
Is het er eenmaal uit, dan kan je in ieder geval zien wat je hebt, en van daaruit weer verder werken. (nieuwe bedrading, evt nieuwe pvc leidingen en centraaldoos (ipv de metalen buizen), etc.
Inactief account
- Manus
In princiepe ben ik het wel met Herman eens.
Maar ik zou een verlaagd plafond ook niet bevestigen aan het het bestaande plafond, maar aan de muren. Met 2x3 tjes de breedte overspannen en daartegen nieuw rachelwerk en stucplaten.
Niet uit gemakzucht, want zo is het ook best even werk. Maar omdat het een flinke geluidsisolatie oplevert.
Maar ik zou een verlaagd plafond ook niet bevestigen aan het het bestaande plafond, maar aan de muren. Met 2x3 tjes de breedte overspannen en daartegen nieuw rachelwerk en stucplaten.
Niet uit gemakzucht, want zo is het ook best even werk. Maar omdat het een flinke geluidsisolatie oplevert.
- Remco Muller
- Manus
- poelikanesie
jaren 30 plafond
Ik heb ook een jaren 30 huis. Met scheuren in het plafond. Ik heb het stucwerk met riet (en heel veel stof) er uit gesloopt. Ik twijfelde maar evt. brandgevaar en verzwaring van plafond (je ligt er toch onder...) overtuigde mij om het er uit te halen. Mijn vraag is of ik op de oude rachels (na verwijderen alle spijkertjes en ijzerdraad) stucplaten zal schroeven. Of is het verstandiger deze ook er uit te halen of op deze oude rachels nieuwe rachels (dwars) aan te brengen?
Boven de kamer zit de zolder. Met een stuk schuin dak. Heeft het zin om plafond te isoleren?
Alvast dank voor jullie hulp. Dit is een topsite voor mij als beginnend klusser.
Boven de kamer zit de zolder. Met een stuk schuin dak. Heeft het zin om plafond te isoleren?
Alvast dank voor jullie hulp. Dit is een topsite voor mij als beginnend klusser.
- Herman
Wat betreft het aanbrengen van stucplaat op de rachels: Technisch geen probleem. Een relatief zwaar riet-stuc plafond heeft er jaren aan gehangen. Kijk alleen wel even of de rachels netjes horizontaal uitgeracheld zijn. (lange lat, waterpas). Als het net zo krom is als bij mijn overburen, dan kan je beter opnieuw rachelen.
Wat betreft isolatie: Als je kap niet geisoleerd is, dan heeft isolatie tussen de woonlagen op zich wel nut. Maar op zolder wordt het dan wel koud (als het dan al niet koud is). Ik zou eerder de kap isoleren.
Isolatie tussen de plafonds dempt wel het geluid (enigszins). Maar als je geen kinderen op zolder hebt wonen, zou ik de moeite niet nemen.
Wat betreft isolatie: Als je kap niet geisoleerd is, dan heeft isolatie tussen de woonlagen op zich wel nut. Maar op zolder wordt het dan wel koud (als het dan al niet koud is). Ik zou eerder de kap isoleren.
Isolatie tussen de plafonds dempt wel het geluid (enigszins). Maar als je geen kinderen op zolder hebt wonen, zou ik de moeite niet nemen.
Inactief account