Vlekken op stuukwand ventilatie kanaal

barents

Vlekken op stuukwand ventilatie kanaal

Bericht door barents »

Beste mensen/experts,

sinds 2 maanden zit ik met het volgende probleem waarover ik graag jullie mening zou willen vragen:

- in ons appartement vormen zich geel/bruine vlekken op ventilatie schacht
- enkelsteens binnenmuren, bouwjaar 1930
- vlekken komen voor over de gehele lengte vd koker
- het betreft 3 appartementen van verdieping 1 tot en met 4
- de vlekken bereiden zich gestaag uit
- op de begane grond zit een coffeshop
- in de ruimtes waar het ventilatie kanaal zich bevind ruikt het altijd naar rook/kroeg
- de 3 appartementen zijn 2 jaar geleden nieuw gestuukt

Dit zijn de feiten. Nu het verdere verhaal: De aannemer die destijds de appartementen gestuukt en wel heeft opgeleverd zegt dat het een oude lijmlaag kan zijn of oud spul wat in het metselwerk zit. Hij legt geen verband met de coffeeshop. Hij is van plan de boel opnieuw te witten met speciaal spul en dan klaar.
Graag zou ik de foto's willen plaatsen, dat maakt veel duidelijk. Is dat mogelijk? Graag jullie reactie! Dank alvast
Paulst

Re: Vlekken op stuukwand ventilatie kanaal

Bericht door Paulst »

Het klinkt als vocht. Dat gaat terug blijven komen, behalve als je met een speciaal voorstrijkmiddel de vlekken verft voordat je gaat sauzen of stuken.
Forumlid schreef:Beste mensen/experts,

sinds 2 maanden zit ik met het volgende probleem waarover ik graag jullie mening zou willen vragen:

- in ons appartement vormen zich geel/bruine vlekken op ventilatie schacht
- enkelsteens binnenmuren, bouwjaar 1930
- vlekken komen voor over de gehele lengte vd koker
- het betreft 3 appartementen van verdieping 1 tot en met 4
- de vlekken bereiden zich gestaag uit
- op de begane grond zit een coffeshop
- in de ruimtes waar het ventilatie kanaal zich bevind ruikt het altijd naar rook/kroeg
- de 3 appartementen zijn 2 jaar geleden nieuw gestuukt

Dit zijn de feiten. Nu het verdere verhaal: De aannemer die destijds de appartementen gestuukt en wel heeft opgeleverd zegt dat het een oude lijmlaag kan zijn of oud spul wat in het metselwerk zit. Hij legt geen verband met de coffeeshop. Hij is van plan de boel opnieuw te witten met speciaal spul en dan klaar.
Graag zou ik de foto's willen plaatsen, dat maakt veel duidelijk. Is dat mogelijk? Graag jullie reactie! Dank alvast
SenseStuc: Stucmeester met gevoel voor stijl
barents

Re: Vlekken op stuukwand ventilatie kanaal

Bericht door barents »

Paul, dank voor je reactie.
Het is inderdaad vocht. Heb een bouwkundig expert laten komen en die heeft het volgende vast gesteld: De rookgas afvoerpijp van de HR ketel op de onderste verdieping is los/kapot/ondicht waardoor de warme lucht condenseert in het kanaal. Deze vocht kruipt langzaam door de stenen en stuuklaag. Reparatie van de pijp is enige oplossing.

[quote="Paulst"]Het klinkt als vocht. Dat gaat terug blijven komen, behalve als je met een speciaal voorstrijkmiddel de vlekken verft voordat je gaat sauzen of stuken.