mijn huis is gebouwd in 1903. Ik ben het riet-stucwerk aan het verwijderen.
Echter de draagmuren (niet met riet) zien er 'uitgedroogd' uit. Een enkele is ronduit slecht, daar valt de stuc er af als je er aan komt, die zal ik kaal moeten maken en opnieuw moeten laten stucen, vrees ik. Maar een andere is wel 'heel' met enkele boorgat beschadigingen rondom. Het stucwerk doet nogal bros aan. Mijn vraag is: wanneer moet het er af?
Hoe herken je dat? Die 'hele' muur...is die nog te prepareren met een middel? Bij voorbaat dank, lenas
wanneer moet je oud stucwerk verwijderen?
- Herman
Er zijn wel middelen die het brokkelen van een muur deels tegen kunnen gaan. (Flevopol-achtige preparaten). Maar als de stuclaag dikker is, en brokkelig / zanderig, dan krijg je die nooit geimpregneerd met een dergelijk middel. en bovendien weet je nooit hoe succesvol je bent met impregneren.
Wil je het goed doen, dan verwijder je de stuclaag van de muren welke dubieus aanvoelen. Dit kan bijvoorbeeld met een pennenhamer. Te huur bij verhuurbedrijven als Boels, Borent, Multirent en aanverwanten.
Wil je het goed doen, dan verwijder je de stuclaag van de muren welke dubieus aanvoelen. Dit kan bijvoorbeeld met een pennenhamer. Te huur bij verhuurbedrijven als Boels, Borent, Multirent en aanverwanten.
Inactief account
- lenas
bedankt voor de goede en tevens gevreesde raad!
Het komt voor nu dus neer op mijn eigen oordeel: zeker weten is eraf halen. Op zich ga ik voor goed werk, maar niet onnodig werk en bij deze muur (2x 5mtr) betwijfel ik de noodzaak. Moeilijk hoor. Ik ga hem nog maar eens hier en daar bekloppen alvoor ik besluit.
Nogmaals bedankt !
lenas
Nogmaals bedankt !
lenas
- Herman
- Herman