tegelen over bestaande tegelvloer

Forumlid

tegelen over bestaande tegelvloer

Bericht door Forumlid »

Ik wil tegelen over een bestaande ceramische tegelvloer. Ik heb daar reeds speciale tegellijm voor gekocht. Moet ik nu nog de oude tegelvloer bewerken (opruwen door sleuven in te slijpen of met een moker gaten er in slaan), om hierdoor meer grip voor de tegellijm te creeeren?

Henk
Herman

Bericht door Herman »

Ik heb enkel goed ontvet, en daarna een paar testjes gedaan (kloddertjes aangebracht, en laten uitharden. Deze kreeg ik er daarna niet meer af, dus ik heb het zo gelaten.

Ontvetten: oplosmiddel aanbrengen met doek of spons, en daarna met schone doek of papier verwijderen/droog maken. Niet op laten drogen. (de meeste mensen staan maar wat te wrijven, dat helpt dus niet...)
Ik heb een mengsel van 10% ammonia en 90% water gebruikt.
julien

Bericht door julien »

Bij ons in de badkamer is hiervoor een 2 comonenten product gebruikt.
De naam ken ik niet meer, 't was een roze lijm.
Dit moest dan 24u drogen en erna mocht er gevloerd worden.
elly

Bericht door elly »

wij hebben een probleem met een tegelbedrijf. die heeft de vloer gelegd over een bestaand tegelvloer. met Lijm van Eurocol. Er is een exper van de lijmleverancier bij geweest. De lijm zat alleen op de nieuwe plavuis, alles is hol. Zij hebben daar een rapport van gehad,, wij niet helaas.
Ze blijven beweren dat de vloer volgens voorschrift is gelegd.
Zonder ontvetten , schoonmaken of wat dan ook. Klopt dit ??
Herman

Bericht door Herman »

Volgens voorschrift of niet volgens voorschrift, als de tegels niet goed gehecht zijn aan de ondervloer (in dit geval dus oude tegelvloer) dan heeft de tegelzetter een probleem.

In mijn ogen kunnen de volgende dingen verkeerd zijn gegaan:

-niet volgens voorschrift (ontvetten kan in mijn ogen NOOIT kwaad. Weet jij veel wat voor schoonmaakmiddelen er op de vloer hebben gezeten. Misschien wel een soort was.)
-niet goed ingelijmd, waardoor stukken nooit gehecht hebben.
-verkeerde lijmkeuze.

Maar ik blijf erbij: Waarom zou de klant zich er in moeten verdiepen. De klant betaalt voor een nieuwe vloer, over de oude heen, en die goed vast zit. De aannemer dient daarvoor te zorgen, danwel vooraf te zeggen dat dat niet gaat. (ongeschikte ondergrond, etc).
Terug naar de tegelzetter dus... (hij moet de gelegenheid krijgen zijn fouten te verhelpen, wettelijk...)
Inactief account
Rick

Bericht door Rick »

idd
In dit geval probeert de tegelzetter denk ik zijn probleem naar de lijmleverancier te verleggen (omdat hij volgens voorschrift gewerkt heeft, zal het wel aan de lijm liggen).
Dan begint het welbekende van et kastje naar de muur.

Zelfs al zou er een probleem met de lijm zijn dan dient de tegelzetter dit onderling met eurocoll te regelen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
elly

Bericht door elly »

De tegelhandel heeft het met eurocol besproken, er is een rapport gemaakt van wat er moet gebeuren. Helaas wil hij niet het rapport laten zien, en de aannemer werkt ook al niet mee, dit duurt al ruim 4 jaar.
Het gaat wel over een een vloer van 70 vierkante meter.
Toendertijd 8000, gulden. Ben Met een advocaat bezig, Ze willen een vergoeding geven van 2000,euro. Ga ik niet mee akkoord.
Herman

Bericht door Herman »

Gezien de forse vergoeding die ze willen geven, lijkt het erop dat het een berg geld gaat kosten om de vloer in orde te maken. (waarschijnlijk gewoon de hele vloer uitbikken, egaliseren, en de boel opnieuw lijmen. Wellicht beschadigen ze de vloerverwarming (indien aanwezig), en kunnen ze die schade ook verhelpen.)

Dat ze het rapport niet willen laten zien geeft in mijn ogen aan dat ze zelf fouten hebben gemaakt.

Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt... (en dat ze het bedrijf niet laten ploffen om van de claim af te komen. Ook dat gebeurt wel eens...)

Ik zou per brief er zeer op aandringen dat ze de boel in orde komen maken, om een gang naar de rechter te voorkomen. Geef ze daarin ook een redelijke termijn waarbinnen ze dit kunnen doen. (3 maanden?). het is te hopen dat ze de makkelijke weg kiezen, en een weekendje doorhalen om de boel eruit te bikken. Een rechtsgang blijft een moeizaam proces, tenzij je bekend bent in die wereld.

Stuur brieven trouwens aangetekend en tegelijkertijd ook gewoon. Zet in de brief: vanwege administratieve redenen wordt deze brief ook per reguliere post aangeboden). Weigeren ze de aangetekende, en komt de gewone niet terug als "onbestelbaar", dan mag je er namelijk van uit gaan dat er kennis is genomen van de inhoud van de brief. (belangrijk tijdens rechtsgang.)

Succes ermee...
Inactief account
elly

Bericht door elly »

Nee wij hebben geen rechtsbijstand verzekering. Dus het kost ons ook veel geld. Ze zitten heel erg fout, de vloer moet er idd, uit gehaald,
wie betaald de schade aan de wanden e,d, De tegelhandel zegt dat de aannemer de vloer had moeten schhoonmaken. Ze hebben op al mijn brieven niet gereageerd, óók niet op aangetekende, De 1e brief van de advocaat wert ook genegeerd. Waar kan ik toch terecht om dit gemene spelletje te doen stoppen
Herman

Bericht door Herman »

Onaangekondigd langs gaan, met 2 man, en dan een gesprek afdwingen. Je moet wel sterk in je schoenen staan.

De andere optie is toch een stap naar de rechtbank. Wellicht is er met een kort geding wat te bereiken.
Informeer ook eens bij een bureau voor rechtshulp. (is meestal gratis of anders een klein bedrag).

Ik neem aan dat de tegelaar niet is aangesloten bij een branchevereniging / geschillencommissie...
Inactief account
elly

Bericht door elly »

het is een erkend tegelen sanitair bedrijf, met een grote showroom.
en denk dat hij wel ergens is aangesloten. We zijn er al geweest en ik sta sterk in mijn schoenen, er valt niet te praten, ik ben dwars en lastig.
Herman

Bericht door Herman »

Klacht neerleggen bij organisatie waar hij is aangesloten, en daarna daarmee direct contact opnemen voor bemiddeling. Lukt dat niet, kan je altijd de kantonrechter nog inschakelen. Daar moet hij wel naar luisteren.
Inactief account
elly

Bericht door elly »

Heel erg bedankt voor je adviezen, ga er mee aan de slag.
dit is geweldige site, waar je serieus genomen wordt en antw, krijgt waar je wat mee kan. Nogmaals BEDANKT.
groetjes elly
Herman

Bericht door Herman »

Nu nog een vloer waar je wat mee kan. (behalve wegslopen).

Het zijn niet de leukste wegen die je moet bewandelen, en er gaat een hoop tijd en energie in zitten.

Laat overigens in je correspondentie direct weten dat kosten, verband houdend met een rechtsgang, geheel voor rekening van de tegelzetter zijn.

Overigens siert het je dat je de naam niet noemt. Dat moet je ook niet doen, want het kan je positie bij een eventuele rechtsgang schaden.

Laat je goed informeren door de diverse partijen (geschillencommissie, brancheorganisatie, rechtbank, rechtshulpwinkel) en kom goed voorbereid voor de dag.
Noem ook zeker het rapport wat opgesteld is, en wat je niet te zien krijgt. Een rechter zal er zeker naar vragen.
Inactief account
dave gsx600f

Bericht door dave gsx600f »

Het is simpel! Jij bent niet de genen die de vloer erin hebt gelegd!
Tevens heb jij niks te maken gehad met welk product hun gebruiken om te lijmen. Hun manier van tegelen dus ook hun verabtwoording.

Jij hebt niks te maken met eurocol. Jij hebt niet de keuse gemaakt voor dat product. Hun moeten dat uitvechten met eurocol zelf.

Ze willen een vergoeding geven van 2000?? ze weten dus donders goed dat ze fout zitten anders doen ze dat niet.