Belgisch hardsteen lijmen met...

Gesloten
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Belgisch hardsteen lijmen met...

Bericht door Herman » ma sep 08, 2008 4:35 pm

Vraagje voor Rick (te lui om zelf te zoeken...)

Ik heb een partijtje Belgisch Hardsteen gekocht. Deze zou ik in de overloop willen leggen (zonder vloerverwarming) en in de badkamer (ik overweeg daar vloerverwarming toe te passen).

Kan ik de steen lijmen op de huidige (onbewerkte) zandcementvloer? En in de badkamer? Daar moet ik sowieso de huidige tegel weghakken, en voor zover ik kan zien zit er nog een tegellaag onder, welke ik ofwel laat zitten (dan dezelfde hoogte als de cementvloer in de overloop) danwel weghak (dan ruimte voor elektrische vloerverwarming). Wellicht de cementdekvloer er ook uit, en dan zou ik wellicht natte vloerverwarming kunnen toepassen. (middels retourleiding radiator).

Ook overweeg ik de hele badkamer inwendig te voorzien van een laag polyester-glasvezel. (ik werk in die wereld). Dit om lekkage te voorkomen. (de badkamer zit in mijn nieuwe huis, en de oude bewoner had "vergeten" te vermelden dat deze lek als een mandje was. Een juridisch traject levert hooguit de dagwaarde van de badkamer op, en die is na 10 jaar nagenoeg nul... Uithuilen en opnieuw beginnen dus). Doorvoeren moeten goed uitgevoerd worden, maar dat is geen probleem. Ik wil een bad, een douchehoek zonder douchebak (welk putje?), toilet en wastafelmeubel.
Met welke lijm zou ik keramische tegels danwel hardsteen tegen het ondoordringbare polyester kunnen lijmen? (vloer en wand)

Derhalve: Welke lijm, en wat zouden overwegingen kunnen zijn voor het een of het ander?
Inactief account

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Belgisch hardsteen lijmen met...

Bericht door Rick » ma sep 08, 2008 5:59 pm

Je moet in eerste instantie altijd voorlijmen, ik maakte laatst een gevalletje schade met marmer.
Netjes gelijmd met de juiste lijm maar niet voorgestreken, bleken de resten vloerbedekking lijm door de tegel heen te komen.

Voor het lijmen van de natuursteen zou ik schonox tt-rapid gebruiken. Als voorstrijk zou ik KH gebruiken, wel is het zo dat schonox geen garantie afgeeft op een polyester ondergrond, ik weet dus niet helemaal zeker of een kh hier op hecht.
Een testje misschien?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: Belgisch hardsteen lijmen met...

Bericht door Rick » ma sep 08, 2008 6:03 pm

Oh en voor de voeg zou ik de nieuwe voeg van schonox nemen de UF premium.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Gesloten