zwarte vervuiling zijkant tegel

Plaats reactie
scheveningen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

zwarte vervuiling zijkant tegel

Bericht door scheveningen » wo okt 28, 2009 10:04 pm

Beste allemaal,

Onlangs is mijn nieuwe woning opgeleverd. Het sanitair en het tegelwerk is door de aannemer geplaatst. Ik heb voor witte tegels met een witte voeg gekozen. Een aantal weken na oplevering is mij opgevallen dat bij zo'n 60% van de tegels zwarte randjes zijn onstaan.
Het lijkt er na mijn inziens op dat een gedeelte van het niet geglacuurde gedeelte van de tegel bloot ligt.

Mijn vraag is:

1) moet ik dit accepteren van de aannemer?
2) wat kan ik er aan doen/wat moet de aannemer er aan doen?
3) wat kan er gebeuren als ik er niks aan doe?

Ik hoop dat jullie me snel kunnen helpen.

alvast bedankt,

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Re: zwarte vervuiling zijkant tegel

Bericht door Rick » wo okt 28, 2009 10:15 pm

ik denk dat ik weet wat het is!

Kan je het merk tegel plaatsen en een foto van het randje?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » do okt 29, 2009 5:27 pm

Je maakt me nieuwsgierig...

In mijn door een tegelzetbedrijf in elkaar geflansde badkamer zie ik op diverse plekken nog tegellijm in de voeg, en zijn er diverse delen (ook vlakke delen...) waar ik tegen de zijkant van de tegel aan kijk. Maar dat is niet het ergste... Inmiddels moet de aannemer zich bij de rechter verantwoorden. Geen leuk proces... Ik had liever dat de boel opgeknapt was...
Inactief account

scheveningen
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door scheveningen » do okt 29, 2009 8:58 pm

Beste,

De tegels betreffen "95 londres blanco 25 x 50".

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt.
Bijlagen
PA291660 new 1.jpg
PA291660 new 1.jpg (81.41 KiB) 2576 keer bekeken

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » do okt 29, 2009 9:18 pm

Kijk een foto maakt een hoop duidelijk, ik zat aan een andere oorzaak te denken zelfde probleem.

Wat hier is gebeurd is dat de tegel veel te diep is ingewassen, de voeg ligt dieper als de rand van de tegel. Erg zonde want het is ook nog eens een keer een hele dure tegel merk "metropol" .

Doordat de tegels te diep zijn ingewassen is er een stukje van het biscuit, zeg maar de body van de tegel bloot komen te liggen. Het biscuit is anders dan het geglazuurde gedeelte erg poreus. Dit stukje neemt dus water op en blijft vervolgens nat. Met als gevolg schimmelvorming......

Afgezien van het feit dat de diepe voegen geen gezicht is zal de schimmelvorming toenemen en je zal binnen afzienbare tijd allemaal zwarte voegen hebben.

Enige optie is uitkrabben en opnieuw voegen, dit gaat veel erger worden en je hoeft dit niet te accepteren.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

Plaats reactie