Over afkitten heeft elke vakman wel een eigen mening.
Zorg dat de ondergrond droog en vetvrij is, veeg zonnodig de te kitten kier nog even na met een handveger. Snij vervolgens de spuitmond van de tube schuin af (niet te klein) , en kit de naad vol en zat dicht.
Strijk de kitnaad in de voeg met een natte vinger. Spuit vervolgens de kit nat met een plantenspuit met mengsel van water en afwasmiddel, en verwijder de overbodige kit met een schuin afgesneden electrapijpje of als u deze niet heeft een theelepeltje. spuit de kitnaad nog een keer nat en strijk deze met de vinger mooi glad.
Afkitten
- Forumlid
Re: Afkitten
met de vinger? tskForumlid schreef:Over afkitten heeft elke vakman wel een eigen mening.
Zorg dat de ondergrond droog en vetvrij is, veeg zonnodig de te kitten kier nog even na met een handveger. Snij vervolgens de spuitmond van de tube schuin af (niet te klein) , en kit de naad vol en zat dicht.
Strijk de kitnaad in de voeg met een natte vinger. Spuit vervolgens de kit nat met een plantenspuit met mengsel van water en afwasmiddel, en verwijder de overbodige kit met een schuin afgesneden electrapijpje of als u deze niet heeft een theelepeltje. spuit de kitnaad nog een keer nat en strijk deze met de vinger mooi glad.
- Forumlid
Re: Afkitten
inderdaad.Forumlid schreef:Over afkitten heeft elke vakman wel een eigen mening.
De vinger gebruiken we tegenwoordig niet meer. Vaker gaat het met een plamuurmes (eventueel met mooi afgerond hoekje) Goed vol & zat afkitten, EVENTUEEL zeepoplossing spuiten en dan afmessen. Klaar.
Plantenspuit met zeepoplossing kan erg goed werken. m.n. bij beglazingskit, maar bij diverse andere kitten kan/hoeft dit niet. Schilders die binnen met watergedragen verf moeten werken zijn ook niet erg blij met je zeepoplossing.
- Rick
IK ken toch schildersbedrijven met meer als 100 man in dienst waar alle schilders nog met de vinger hun kitwerk nalopen.De vinger gebruiken we tegenwoordig niet meer.
Het plamuurmes heeft vooral betrekking op het afkitten van glas. Maar nog nooit heb ik een tegelzetter een inwendige hoek zien afkitten met een plamuurmes. Ook een dillatatie voeg in metselwerk lijkt mij wat lastig met een plamuurmes.