oplossende tegelvoegen

paul

oplossende tegelvoegen

Bericht door paul »

Er werd al heel veel gepost in verband met voegen. Ik heb alle posts hierover doorgenomen maar toch is me iets niet duidelijk: is het normaal dat in de loop der jaren voegen oplossen ? Of wijst dit erop dat het voegmateriaal niet-waterdicht is ?

Situatie: betegelde douchewand. Tegels op Gyproc gelijmd.
Probleem: De gipsplaat achter de tegels wordt nat.
Na 15 jaar zijn zoals gezegd de voegen toch zowat een mm. diep uitgespoeld.
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Paul,

15jaar terug waren de speciaalvoegen zoals we die nu hebben nog niet op de mark, er waren toen wel kanten klare voegmaterialen, maar niet de flexiebele watervaste van nu. voegen werd toen nog vaak gedaan met een mengsel van zand en cement.
Als het bij jou een zandcement voeg betreft dan kan deze in de loop der jaren inderdaad uitslijten en op een gegeven moment water door laten.
Wat je het beste kan doen is de voegen uitkrabben met een speciaal mesje met widia erop. en opnieuw invoegen met een speciaalvoeg van shonox of eurocoll
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
paul

Bericht door paul »

Bedankt voor het advies Rick !
Is dat "speciaal mesje" overal verkrijgbaar ?
Sommigen raden zo'n hoogtoerig boormachinetje met voegfrees aan, Dremel bijvoorbeeld. Werkt dit goed en loop je niet een erg groot risico om de tegelrand te beschadigen ?
Rick

Bericht door Rick »

Z'n mesje "voegenkrabber" is bij de prof. bouwmaterialen handel te verkrijgen. Likt een beetje op een tandenborstel.
Kost geloof ik 12 euri, een dure dremel aanschaffen zou ik niet doen, bovendien beschadig je hier inderdaad je tegels makelijk mee.
Succes :!:
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Herman

Bericht door Herman »

Idd geen dremel gebruiken. De "tandenborstel" is beter beheersbaar.

Wil je toch enigszins het avontuur opzoeken, (en moet je veel voegen doen) dan kan je overwegen een "Fein Multimaster" te kopen met een widia blad erop. Zoek maar eens op Internet.
paul

Bericht door paul »

Om even uit te proberen of het doenbaar is, heb ik met een scherpgeslepen stalen spijker en een flinke hamer een paar cm. voeg weggehaald. Het viel op dat de voegen die ik dit jaar nog had opgevuld ( een paar gebroken tegels moesten worden vervangen), veel harder waren dan deze van 15 jaar terug. Beide zijn op het zicht gelijkaardig, wit en niet op cementbasis. Dat die oude voegen zachter zijn, kan aan het soort voegsel te wijten zijn maar -vrees ik- misschien ook aan veroudering en wateropname. Een tegelzaak beweerde net als Rick dat de kwaliteit van het voegsel vandaag veel beter is dan 15 jaar geleden. De oude voegen zijn dus wellicht waterdoorlatend geworden.

Na de korte test bleek meteen dat alles uitkrabben onbegonnen werk is. Alles bijeen zo'n 7 m² en de tegels zijn 20 x 20 cm groot.

Met tegenzin dan maar begonnen met de sloop. Alle tegels eraf en na Nieuwjaar op zoek naar nieuwe. (echt niet leuk zo'n afbraakwerk van wat je zelf zorgvuldig hebt gemaakt).
De tips die ik op dit forum heb gelezen (bvb. gipsplaat behandelen voor je tegels gaat zetten) zal ik in elk geval niet in de wind slaan.