Hallo medeklussers,
Graag jullie tips over het volgende:
Bij de verbouwing van mijn badkamer wil ik een tweedehands douchebak plaatsen.
Het is een geemaileerde stalen bak van 90*90 cm. In de badkamer is een nieuwe betonvloer gestort en voor de douchebak heb ik een sparing gehouden zodat de bovenkant van de bak gelijk kan komen liggen met de afgewerkte tegelvloer. De bak komt precies tussen drie wanden te liggen, een van groene gipsblokken dik 5 cm en twee van groene gipsplaat op stelen regels.
Onder de randen van de bak ga ik kleine muurtjes metselen waar de bak op zal steunen.
Mijn vragen:
- is ondersteuning van alleen de randen genoeg of moet de bak ook in het midden ondersteund worden?
- moet de bak geisoleerd worden en zo ja met wat?
- met welke lijm kan ik de tegels op de gipswanden aanbrengen en moet ik altijd eerst van een primer voorzien?
- welk voegmateriaal kan ik het beste gebruiken?
- hoe maak ik de aansluiting van het tegelwerk op de douchebak: kimband aanbrengen en zo ja op het metselwerk juist onder de rand van de bak of op de rand van de bak?
- als ik dat laatste doe, hoe werk ik dan de kimband zodanig weg dat ik die niet blijf zien?
Vast bedankt voor jullie moeite.
Plaatsen douchebak en tegelen douche
- Herman
Of het volgens de regelen der kunst is, weet ik niet, maar ik heb het als volgt gedaan:
Wanden in de hoeken en langs de bak in kimband gezet. Rond de kraan ook in de kimband. Daarna had ik nog pasta over, en heb een groter vlak van de muur gedaan.
Douchebak 7-8mm van alle muren af geplaatst, randen en in het midden ondersteund. (ik heb een kunststof bak). Ik denk dat een plaatbak ook ondersteund moet worden in het midden. Ik heb de bak in de houten vloer geplaatst, en eronder geisoleerd met glaswol (voornamelijk om het trommel-effect kwijt te zijn.)
Naad tussen muren (welke in de kimband staan) afgekit met MS polymeerkit. Nu is de boel in ieder geval waterdicht, zelfs al lekken de voegen of de siliconenkit). Hierna tegels 5mm boven de bak aangebracht op de muur (ik heb waterdichte, flexibele lijm gebruikt. Merk weet ik niet meer. rick zal wel met een advies komen, hij heeft aardig wat kennis van dat soort spulletjes)
De naad tussen tegel en bak met siliconenkit dichtgezet. De naad van 5mm helpt om voldoende kit te hebben om uitzetten en krimpen op te kunnen vangen.
Wanden in de hoeken en langs de bak in kimband gezet. Rond de kraan ook in de kimband. Daarna had ik nog pasta over, en heb een groter vlak van de muur gedaan.
Douchebak 7-8mm van alle muren af geplaatst, randen en in het midden ondersteund. (ik heb een kunststof bak). Ik denk dat een plaatbak ook ondersteund moet worden in het midden. Ik heb de bak in de houten vloer geplaatst, en eronder geisoleerd met glaswol (voornamelijk om het trommel-effect kwijt te zijn.)
Naad tussen muren (welke in de kimband staan) afgekit met MS polymeerkit. Nu is de boel in ieder geval waterdicht, zelfs al lekken de voegen of de siliconenkit). Hierna tegels 5mm boven de bak aangebracht op de muur (ik heb waterdichte, flexibele lijm gebruikt. Merk weet ik niet meer. rick zal wel met een advies komen, hij heeft aardig wat kennis van dat soort spulletjes)
De naad tussen tegel en bak met siliconenkit dichtgezet. De naad van 5mm helpt om voldoende kit te hebben om uitzetten en krimpen op te kunnen vangen.
Inactief account
- wabo