Problemen met voegen in de badkamer

The Force

Problemen met voegen in de badkamer

Bericht door The Force »

Dames en heren,
voor en tijdens de verbouwin van onze badkamer heb ik al erg veel informatie kunnen krijgen hier, maar op dit moment heb ik een probleem dat hier (nog) niet besproken is...

De badkamer hebben wij gesloopt en diverse ombouwen gemaakt die uit 18mm watervast verlijmd multiplex (hier wordt dat WDB genoemd ofzo :?: ).
De wastafelombouw en toiletombouw bestaan uit een dubbele laag aan elkaar geschroefd en de doucheombouw bestaat uit een enkele laag.

Het probleem zit 'm in het feit dat diverse voegen op de kopse kanten (onze tegelzetter heeft de tegels in verstek gezaagd op de kopse kanten) nu gescheurd zijn. Bij het toilet boven en beneden is dit verholpen door de voeg opnieuw in te wassen, maar bij de douchewand hielp dit niet en hebben we i.o.m. de tegelzetter besloten dan maar een kitvoeg te plaatsen. Hiermee is het probleem ter plaatse opgelost, maar de voegen in de buurt klappen er nu uit...

Het voegen is gedaan op een redelijk warme dag, net als het zetten van de tegels.
Voor zover i khet heb kunnen zien is er gebruik gemaakt van kant en klare pasta en is er een voegmiddel van Schonox gebruikt (WD flex) waar ik nu nog een doosje van heb liggen om de voegen "zelf" in te kunnen wassen.
Ik zie hier echter geen heil meer in en heb op basis van enkele andere voorbeelden en oplossingen een "testje" gedaan. Ik kan mijn voegen inkrassen met een schroefje zonder er veel druk op uit te oefenen, tevens "poederen" ze als ik er overheen wrijf...
Mijn vrees is nu dat ook wij last hebben van zgn. verbrande voegen...

Ik zit nu met erg veel vragen, mede ook omdat onze tegelzetter aangaf dat 18mm watervast verlijmd multiplex niet geschikt zou zijn... Dat verbaasde mij enorm, omdat het langs diverse kanten aangeraden werd als een goed bouwmiddel... Ik ben i.i.g. niet van plan alles eruit te halen om het in gibo uit te gaan voeren, laat staan dat dat enorme kosten met zich meebrengt.

Mijn vragen op dit moment zijn:

> Hoe kan ik dit nu zeker te weten komen dat de voegen verbrand zijn?
> Kan het een oorzaak zijn van de steeds maar weer scheurende voegen in de douche? Die scheuren komen nu ook voor op enkele andere kopse kanten waar 18mm achter zit...
> Is het een beter idee om alle verticale voegen in kit uit te voeren n.a.v. dit probleem?
> Ik heb ook last gehad van een scheurende tegel (scheuren op de rand, niet in het midden...) op een houten ombouw, en nu scheurt er wéér een... Aangezien er flexibele tegellijm gebruikt is lijkt me dit erg vreemd te zijn...

Wie kan me een beetje meer duidelijkheid verschaffen? Ik zit echt met de handen in het haar!!

Alvast bedankt voor de genomen moeite,

Groeten, The Force
May The Force be with you
The Force

Bericht door The Force »

Niemand die me een richting in kan helpen :?:
Rick

Bericht door Rick »

Hallo,

Ik denk dat aan alle voorwaarden is voldaan om degelijk werk te verkrijgen.
Met wbp is niks mis en wd flex is een zeer goed voegmiddel.
Ik zou er idd wel voor kiezen om alle inwendige hoeken uit tekrabben en te kitten en omdat de uiwendige hoeken in het verstek zitten deze ook.

Ik denk dat er idd iets met voegen niet goed is gegaan maar ga dit van de week even aan de technisch adviseur van shonox vragen. Even een paar dagen geduld dus !!!
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
The Force

Bericht door The Force »

Joh, dat zou echt super zijn! Echt onzettend bedankt dat je wil kijken voor me!!

Tegelzetter is nl. net weer geweest (hij is echt nét weg toen ik mijn mailbox hoorde gaan :wink: ) en heeft alle gescheurde voegen bij de houten ombouw van de douchewand uitgelepen en opnieuw gezet...

Een tegel die gescheurd was op de ombouw van de wastafels wilde hij niet verwijderen omdat de kans te groot was dat er anderen zouden scheuren, maar dat zou toch nog gebeuren omdat er hout onder zit en geen gipsplaat of gibo (ik wordt dat zó moe!!). Moest over een maandje of twee nog maar eens bellen... Probleem is alleen dat de twee tegels die tot nu toe gescheurd zijn allemaal op vlak hout lagen en dat de naden daar niet zaten maar "onder" de vlakke plaat... Zou ook door de voegen kunnen komen dan, die werden door de onderliggende tegel die op het werkende hout zat omhoog gedrukt en daardoor zou de liggende tegel gebarsten zijn... Mijn "boeren-tegel-verstand" zegt me dat daar iets heel vaags aan is... : Waarom scheurt die onderliggende tegel dan niet?!

Ik twijfelde na verloopt van tijd steeds meer en meer, zeker toen ik van hem hoorde dat de plaat kon werken omdat er te weinig staanders zouden zijn... De plaat is ong. 90 x 90 en zit onder in het cemet gewerkt, bovenop op een ligger geschroefd en aan beide zijkanten ook op een staander... Die plaat (18mm) kan m.i. nergens naar toe en er hangt ook niets aan!! Op mijn vraag waarom er dan wél voegen scheuren maar geen tegels bleef het angstvallig stil...

Maar nogmaals, Rick, ontzettend bedankt dat je dat voor me wil vragen!! Afbeelding
Zat al te wachten op het "VW-busje" om eerlijk te zijn :wink: :D

Ik wacht rustig af op wat komen gaat en zal uiteraard hier ook het e.e.a. blijven posten met betrekking tot het avontuur Badkamer bij mij thuis!
Rick

Bericht door Rick »

Antwoord van shonox
Zoals ik het lees wat je schrijft hebben ze te veel water gebruikt bij het aanmaken van de voeg, en/of veel te nat schoongemaakt met de spons.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
The Force

Bericht door The Force »

Hallo Rick, bedankt nogmaals voor het vragen. Je wil niet weten hoe blij ik hiermee ben!!

Maareuh... da's dan duidelijk lijkt me!!

De gescheurde voegen die hij met een haakse slijper had uitgeslepen (fijn... wéér de hele badkamer onder het stof... :( :roll: ) en opnieuw ingevoegd zijn tot op vandaag ('t zit er nu een week in en ik heb het 48 uur laten drogen na het voegen, d.w.z. 2 dagen niet gedouched maar gewassen aan de kraan) niet meer gescheurd.
Ik zie echter wel een duidelijk kleurverschil in de nieuwe voegen. De nieuwe voegen zijn duidelijk donkerder, én ruwer van structuur dan de oude! :

Het aanmaken van het voegsel is niet met een maatbekertje o.i.d. gedaan ofzo, maar op de "ervaring van de tegelzetter zelf" zal ik het maar noemen... Spons in het water, uitwringen boven het in een emmer gegoten poeder en omscheppen. Eventueel een beetje poeder of water erbij nogmaals omscheppen en smeren maar!!

Ik ben echt benieuwd of het nu wel gaat houden. Als het echt zo is dat het voegsel te dun is aangemaakt, wat kan ik dan nog voor problemen verwachten?! Is versnelde erosie (of hoe je het noemt) mogelijk, opnieuw scheuren?

Kan ik het tegelwerk in mijn badkamer door iemand laten "keuren" om zo eventueel vervolgacties af te dwingen? Ik heb weinig zin in een hernieuwde verbouwing, maar als ik lees dat de vertegenwoordiger van Shonox dit vermoeden uit moet het toch te controleren zijn?!

Als je ooit eens in de buurt van Den Bosch bent, laat het me ff weten :D :wink:

Groeten, en nogmaals bedankt voor de genomen moeite!
F.L.Langenberg

voeg

Bericht door F.L.Langenberg »

Forumlid schreef:Antwoord van shonox
Zoals ik het lees wat je schrijft hebben ze te veel water gebruikt bij het aanmaken van de voeg, en/of veel te nat schoongemaakt met de spons.
uiteraard dat dit klopt als Shonox dit zegt.. ik heb dit in het verleden ook een keer meegemaakt.Dus TE nat uitwassen levert een hoop ellende op.Je voeg hard haast niet meer uit (krijtig) of je voegen worden poreus.En dan met zuigende tegels ga je vlekken zien achter je glazuur laag wanneer je de tegels nat maakt.Maar te dun aanmaken klopt ook ja.. je voeg verbrand...
Mijn passie is mijn werk!Heb een hoop geleerd maar wil nog een hoop leren.Ik hoop dat ik hier andere kan helpen en anderen mij..