scheur in voeg van douchevloer

stephan

scheur in voeg van douchevloer

Bericht door stephan »

ik heb een probleem in de badkamer,
de tegelvloer van mijn douchehoek is op een zand/cementvloer gelijmt.
Om de vloer netjes af te kunnen strijken heb ik twee balkjes vastgezet voordat de vloer erin ging, nou zit toevallig een voeg van de tegels precies op een van die balken en scheurt!!!

ik heb hem al een keer uitgebikt maar de nieuwe scheurt weer!

wat kan ik doen???

- is er speciaal extra elastisch voegmiddel??
- of moet ik de voeg toch afkitten , en wordt dat nog wel mooi??
[/b]
julien

Bericht door julien »

Ik vrees dat het probleem gaat blijven zolang er hout in de 'vochtige zone' zit...
Dat hout neemt vocht op en zet serieus uit, vandaar de barst.
Je had er beter inox latjes gelegd om op af te strijken, maar dat zijn uiteraard vijgen na pasen. :oops:
Herman

Bericht door Herman »

Idd, je kan houten latten wel gebruiken voor het afreien, maar daarna moet je ze verwijderen, en de sleuven opvullen met cement, om de ondergrond stabiel te krijgen.

Maar goed, je zit er nu mee, dus hoe nu verder?

Je kan de voeg proberen uit te krabben, zo diep mogelijk (dus zoveel mogelijk hout weghalen, liefst met een slijptol (vaste hand vereist) of oscillerende zaag. Daarna goed laten drogen (half uurtje de fohn erop is een goed begin, maar daarna alsnog minimaal 24 uur laten drogen, en eventueel nog eens een paar keer de fohn erop)

Dan de sleuf afvullen met een watervaste kunsthars, bijvoorbeeld epoxyhars (www.polyservice.nl). Vul de boel totaan de onderkant van de tegel. Na harding (6 uur later) nogmaals een laagje epoxy erin, en schoon, droog zand erin. Laat 24 uur harden. Daarna uitzuigen met de stofzuiger om het overtollige zand weg te halen, en afvoegen met voegmiddel.

Daarna hopen op succes...

De bedoeling is het onderliggende hout te beschermen tegen het vocht van het douchen, en een waterdichte voeg te maken.

Let wel, dit is een advies wat ik zo uit mijn duim zuig, op basis van hoe ik denk dat de situatie is, en op basis van mijn kennis van kunstharsen. Wellicht zijn er makkelijker methoden of betere materialen, maar op deze manier zou ik het doen...
Inactief account