Hallo medeklussers,
Ik ben bezig met het verbouwen van de badkamer in een appartement. De ondervloer is van houten platen (mes/groef) die ik hier en daar open gezaagd heb om leidingen onder de vloer te herleggen. De bedoeling is om leistenen tegels van 40x40 op een lewisplaten/beton met vloerverwarming te leggen. De tegels komen uit een woonkamer en moeten nog schoongemaakt worden. Nu lees ik hier in het forum dat afschot tbv gootje wel 2,5cm/mtr. moet zijn. Ik wil een inloopdouche realiseren van 1.20 breed tussen een muur en een glazen plaat. Het gootje wil ik eigenlijk bij de inloop van de douche maken. Omdat de tegels zo groot zijn zal het waarschijnlijk wel moeilijk zijn om dit alles mooi en strak te realiseren. De wanden van de badkamer wil ik het liefst niet betegelen, natuurlijk moet zeker de wand in de douche goed tegen water bestand zijn. Ook heb ik bedenkingen bij de aansluiting van de betonnen vloer/wand en tegels/wand. Ik wou eigenlijk de wanden gewoon van waterwerende gipsplaat maken en stuc-en/behandelen met waterdichte ???
Zoals jullie zien heb ik nog genoeg vragen en onduidelijkheden, misschien kan iemand me iets verder helpen? Bij voorbaat dank!
HarmJans
Strakke leistenen badkamervloer met vloerverwarming
- Herman
Ik zou zeggen, begin met het lezen van de diverse topics in dit gedeelte. Er is al best wat gezegd over het maken van een vloer op afschot, over kimband om lekvrij te kunnen werken, en over de douchegoot.
Probeer alles duidelijk te krijgen voor je begint, anders maak je fouten welke later lastig terug te draaien zijn.
In basis:
multiplex verwijderen
lewisplaat aanbrengen
lewisplaat voorzien van aardkabel, deze naar centraal aardpunt in badkamer voeren
zandcement storten en netjes op afschot uitvlakken (gebruik houten balkjes als maat. deze kan je er later weer uithalen (voor de cement hard is) en de geul aanvullen.
Na harding kimband in hoeken aanbrengen
tegelen
voegen
hoeken kitten
Probeer van elk onderdeel de details boven water te halen. Dus wat zijn de eisen voor een goede kitnaad, etc.
andere zaken die op centraal aardpunt aangesloten dienen te worden:
-waterleidingen
-elektra
-radiator
-metalen douchebak / bad
-andere metalen delen welke onder spanning kunnen komen te staan.
Vanaf aardpunt een draad trekken naar aardpunt in meterkast.
Als je met vragen blijft zitten, stel deze!!!
Probeer alles duidelijk te krijgen voor je begint, anders maak je fouten welke later lastig terug te draaien zijn.
In basis:
multiplex verwijderen
lewisplaat aanbrengen
lewisplaat voorzien van aardkabel, deze naar centraal aardpunt in badkamer voeren
zandcement storten en netjes op afschot uitvlakken (gebruik houten balkjes als maat. deze kan je er later weer uithalen (voor de cement hard is) en de geul aanvullen.
Na harding kimband in hoeken aanbrengen
tegelen
voegen
hoeken kitten
Probeer van elk onderdeel de details boven water te halen. Dus wat zijn de eisen voor een goede kitnaad, etc.
andere zaken die op centraal aardpunt aangesloten dienen te worden:
-waterleidingen
-elektra
-radiator
-metalen douchebak / bad
-andere metalen delen welke onder spanning kunnen komen te staan.
Vanaf aardpunt een draad trekken naar aardpunt in meterkast.
Als je met vragen blijft zitten, stel deze!!!
Inactief account
- Habbo
Aarden van lewisplaten badkamer vloer hoeft niet (meer) volgens laatste NEN norm. dit als de vloer niet doorloopt en op zich al geisoleerd ligt.
Wil je toch aarden, en waarom niet zorg er dan voor dat de aarding op het zelfde centrale punt van je badkamer aangesloten is waar al je badkamer kranen , leidingen etc ook op aangesloten zijn om evt potentiaal verschillen te voorkomen.
Wanneer je de aarding op een afzonderlijk punt aansluit heb je het gevaarlijker gemaakt, als er dan elders iets misgaat word je niet blij met je blote voetjes onder de douche.
Wil je toch aarden, en waarom niet zorg er dan voor dat de aarding op het zelfde centrale punt van je badkamer aangesloten is waar al je badkamer kranen , leidingen etc ook op aangesloten zijn om evt potentiaal verschillen te voorkomen.
Wanneer je de aarding op een afzonderlijk punt aansluit heb je het gevaarlijker gemaakt, als er dan elders iets misgaat word je niet blij met je blote voetjes onder de douche.
Habbo hobby klusser, weet heeeeel veel niet
- Habbo
op de site van reppel
http://www.reppel.nl/?gclid=CN_cuOC5_IwCFShKXgodIU918g
staat eigenlijk alles wat je wilt weten over het installeren van lewis platen;
als je 50 mm beton stort ben je inclusief de plaat ongeveer 56 mm omhoog gekomen , na het storten goed vlakmaken evt licht met een schuurbord een beetje vlakken (het afschot volgens de werkwijze van herman ) dan minimaal 8 uur maar als je de tijd hebt 1 a 2 dagen laten uitharden en je kunt tegelen. Misschien heeft Herman nog een tip om de tegels goed vast te krijgen, ik heb verschillende tegenstrijdige dingen gelezen, de een zegt een hecht laag en de ander zegt juist geen hechtlaag, misschien geeft de tegellijm leverancier hier ook wel instructie over.
http://www.reppel.nl/?gclid=CN_cuOC5_IwCFShKXgodIU918g
staat eigenlijk alles wat je wilt weten over het installeren van lewis platen;
als je 50 mm beton stort ben je inclusief de plaat ongeveer 56 mm omhoog gekomen , na het storten goed vlakmaken evt licht met een schuurbord een beetje vlakken (het afschot volgens de werkwijze van herman ) dan minimaal 8 uur maar als je de tijd hebt 1 a 2 dagen laten uitharden en je kunt tegelen. Misschien heeft Herman nog een tip om de tegels goed vast te krijgen, ik heb verschillende tegenstrijdige dingen gelezen, de een zegt een hecht laag en de ander zegt juist geen hechtlaag, misschien geeft de tegellijm leverancier hier ook wel instructie over.
Habbo hobby klusser, weet heeeeel veel niet
- HarmJans
Dank voor jullie Reacties!!
Dank voor jullie reacties heren, ik zal er zeker iets aan hebben...
Ik geloof dat om de vloer vrij te leggen een piepschuim randje van 1 cm voldoende is gewoon tegen de muren rondom de vloer en rond het bad? Kan ik hierna de muurplaten instaleren? Dat zou ik dan zeg maar boven de piepschuim rand kunnen doen waardoor deze wegvalt en ik misschien geen plinten hoef te gebruiken? Verder wil ik graag Leistenen tegels tegen 1 muur plaatsen, wat voor lijm moet ik hiervoor gebruiken?
Met zeer vriendelijke groet,
Harmjans
Ik geloof dat om de vloer vrij te leggen een piepschuim randje van 1 cm voldoende is gewoon tegen de muren rondom de vloer en rond het bad? Kan ik hierna de muurplaten instaleren? Dat zou ik dan zeg maar boven de piepschuim rand kunnen doen waardoor deze wegvalt en ik misschien geen plinten hoef te gebruiken? Verder wil ik graag Leistenen tegels tegen 1 muur plaatsen, wat voor lijm moet ik hiervoor gebruiken?
Met zeer vriendelijke groet,
Harmjans
- Herman
Om de vloer vrij te leggen kan je idd gewoon 1cm dik piepschuim nemen. Zorg dat je wandtegels je vloer niet raken. Zelf heb ik de wandtegels trouwens op de vloertegels (3mm erboven). De naad goed afgekit (met voldoende kit) en geen lekkage.
Als extra kan je de hoek tussen vloer en wand ook voorzien van kimband, dit zou ik zeker in de douchehoek doen.
Ik ben geen lijmtechneut op tegelgebied, wellicht dat Rick daar wat over kan zeggen?
Als extra kan je de hoek tussen vloer en wand ook voorzien van kimband, dit zou ik zeker in de douchehoek doen.
Ik ben geen lijmtechneut op tegelgebied, wellicht dat Rick daar wat over kan zeggen?
Inactief account