verwijderen tegellijmresten op granieten vloer

JXP0906

verwijderen tegellijmresten op granieten vloer

Bericht door JXP0906 »

Beste...
Ik heb een fantastische granieten vloer intact ontdekt onder oude tegels die ik eraf heb gebeiteld. Er zitten wel lijmresten van de tegels op. Bestaat er een middel die deze lijmresten oplost of moet je deze eraf beitelen?? Heeft iemand een oplossing met het behoud van het mooie graniet??? Thanks Jurjen
Herman

Bericht door Herman »

Wellicht schuren. Een granito vloer kan heel wat hebben. Is het een pasteuze tegellijm?

Ik heb minder geluk: Bij mij hebben ze op het granito multiplex geschroefd, met om de 20cm een schroef. (en bijbehorend boorgat). Hele vloer gaat er tijdens de verbouwing dus uit...
Inactief account
JXP0906

tegellijm verwijderen

Bericht door JXP0906 »

Beste Herman

Dan sta jij er inderdaad slechter voor dan ik. Soms denk je wel eens wat de mensen bezielde wanneer ze een originele vloer vernaggelde. Zo zonde.....
Ik wil in mijn jaren 30 woning zoveel mogelijk elementen terugbrengen gecombineerd met zeer modern.
De lijmresten lijken op een cementpasta die er is op gesmeerd. Ik denk met een poeder aangemaakt.
Dus een pasta achtige emulsie moet het zijn geweest ja.

Vervelend voor je vloer...
Herman

Bericht door Herman »

Wees voorzichtig met zure middelen (cementsluierverwijderaar, etc). Dan los je de cement tussen het graniet en het marmer op, en het marmer wordt er ook niet mooier van. Ik zou toch gewoon kiezen voor mechanisch verwijderen. Schuren dus. Wellicht heeft Boels ook wel iets daarvoor. (www.boels.nl) Die hebben aardig wat materiaal om bijv betonvloeren vlak te schuren. Wees uiteraard wel voorzichtig. Beter in 3 keer langzaam goed, dan in 1 keer goed mis...

En idd, wat mensen af en toe bezielden. Ik heb een huis uit 1957. Maar ook daar waren de deurgrepen al vervangen voor hippe jaren-80 exemplaren van plastic, etc. Toch is er niet heel veel aan mijn huis verziekt. Dat van de buren 3 huizen verder (bouwjaar 1929) is erger. Daar heeft de buurman die "jaren 70 ornamentjes" van de voordeur gebikt (dat waren art-deco elementen...) en die ouwe handgrepen weggedonderd (originele Bakeliet met metalen handgrepen...) Goddank is hij weer verhuisd voor hij aan de originele paneeldeuren toe kwam....
Inactief account
JXP0906

terazzo granito tegellijmresten verwijderen

Bericht door JXP0906 »

Beste Herman

Dank voor de tip. Ik heb tot zo ver toch maar de stoute schoenen aangedaan en zoutzuur gehaald voor mijn granito-terazzo. Ik moet zeggen dat dit positief bijdraagd, maar niet super. Wel ben ik voorzichtig geweest en dit zo min mogelijk op de vloer zelf gegoten maar alleen op de lijmdelen. vervolgens heb ik verschillende steekmesjes gekocht van extra dikke kwaliteit en een hamer. Afbikken gaat goed joh!!!! Omdat deze scherper zijn dan een beitel en een breder vlak hebben. De tip van jou ga ik opvolgen omdat ik de toplaat van de terazzo eraf wil hebben en vervolgens wil ik hem gaan polishen. Het wordt een droomvloer. Thanks!
Groeten Jurjen