Terras op palen

jjdevries

Terras op palen

Bericht door jjdevries »

Graag wil ik een terras gaan bouwen op palen van bankirai.
Hierbij moet ik echter over (de lengte van het terras is 3.80 meter) een breedte van 2.30 meter een hoogte overbruggen van 2.80 meter. Hierbij heb ik de volgende constructie in gedachten.

Bankirai-palen van 90mm x 90mm. Voor de lengte van 3.80 gebruiken 5 palen geplaatst om de 90cm. Deze 1 meter ingraven en storten in beton. Minimaal 10cm rondom en 50cm diep beton. Dit herhalen halverwege de 2.30 meter.

Hieraan de rest van de constructie bevestigen.

Mijn vragen :

- Is deze constructie van (funderings)palen sterk genoeg.
- Welke dikte hout moet ik minimaal gebruiken voor de rest van de constructie om deze sterk genoeg te laten zijn om met veel personen op dit terras te kunnen staan zonder snel beneden te liggen. (Dit ivm kosten).
- Heeft iemand aanvullende tips / tools voor het maken / bevestigen de constructie

Alvast bedankt

Jeroen de Vries
Manus

Bericht door Manus »

Ik zou er i.i.g. niet voor kiezen om die palen in het beton te storten.
In het geval van een houten onderbouw denk dat ik het als volgt zou doen.
Op 60 cm diep 2 flinke tegels (bij voorbeeld oude grindtegels) op elkaar leggen. Daarop een bekisting van 30 x 30 (binnenmaat), om een massief betonnen fundering maken van 30x30 cm, en die boven het maaiveld versmald (9x9 cm) door te laten lopen. De onderste 30 cm boven het maaiveld zodoende van beton maken. Bewapening steeds door laten lopen. Meteen ook een flink draadeind (12 mm of zo) aan de bewaping bevestigen (bij voorkeur lassen), zodat je daaraan later gemakkelijk een gegalvaniseerde bevestigingsbak voor de palen kan maken.
Die staanders zullen het gewicht gemakkelijk kunnen houden.
Ik zou me eerder zorgen maken over de liggers. 2'30 is niet zo'n grote overspanning, maar een balk van 9 cm hoog is ook niet veel. En een h.o.h maat van 90 is ook nogal ruim. Bovendien lijkt me dat je vloerplanken zo teveel gaan veren. Leg maar eens twee stenen 90 uit elkaar en daar een plank op, en ga daar op staan.
Ik zou er denk ik de voorkeur aan geven om de onderbouw van gegalvaniseerd staal uit te voeren, met een bankirai vloer. Of anders hogere balken te gebruiken voor de liggers, h.o.h 50 cm.
julien

Bericht door julien »

Heel veel hout info vind je op:
www.hout.be
Tot tabellen over hoe en waar je hout te plaatsen.
jjdevries

WWW.HOUT.BE

Bericht door jjdevries »

Bedankt voor de tip. Veel info vandaan geplukt !

(Deze rubriek staat nog steeds open voor suggesties aangezien het mij nog steeds een lastig onderwerp lijkt)