Aanbouw buren op mijn erf

Plaats reactie
paul86
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Aanbouw buren op mijn erf

Bericht door paul86 » za jan 07, 2012 4:23 pm

Hallo,

Wij hebben onlangs een nieuwbouw huis gekocht. Een van de meerwerkopties is een aanbouw van 2,4 meter. Wij kiezen ervoor om deze in eigen beheer te laten doen. Onze buren laten het echter wel door de hoofdaannemer doen. In de akte van lering staat omschreven dat de hoofdaannemer het recht heeft om de buitenmuur aan onze zijde van de erfgrens te laten vallen (zodat de binnenmuur van de buren niet verspringt). Omdat wij na oplevering (dus later) een aanbouw in eigen beheer gaan zetten, zal er een nieuwe binnenmuur tegenaan gemetseld moeten worden. Hierdoor ontstaat er dus een koof in onze muur. Weet iemand een alternatief voor dit probleem?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Aanbouw buren op mijn erf

Bericht door RvdB » zo jan 08, 2012 9:14 am

Je zou hier in overleg met de buren een woningscheidende wand kunnen maken zoals ook tussen jullie woningen in zit: bijvoorbeeld 120mm kalkzandsteen, 60mm spouw, 120mm kalkzandsteen.

Het voordeel is dat er bij beide woningen geen sprong in de binnenwand komt en de aanbouw voor de buren wordt goedkoper omdat er geen geisoleerde spouwmuur gemaakt hoeft te worden.

De binnenwand aan de zijde van de buren zal enige tijd open liggen dus het is wel zaak om z.s.m. met jullie aanbouw te beginnen. Ook dienen er goede afspraken gemaaakt te worden over de aansluiting van dakbedekkingen.

Realiseer je wel dat in de projectmatige bouw het meestal lastig is om dergelijke afspraken voor elkaar te krijgen met de aannemer.

Plaats reactie