Schuur/stal ombouwen tot woning

Plaats reactie
Spec82
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door Spec82 » zo apr 17, 2011 6:53 pm

Hallo allemaal,

Ik ben samen met een bevriend stel aan het kijken naar een boerderij waar we 2 woningen van willen maken. Nu weet ik dat we hiervoor een vergunning bij de gemeente moeten aanvragen.

Maar wat ik op dit moment erg lastig vind is het inschatten van de kosten van het maken van een woning in de schuur.

Nu ben ik zelf redelijk handig maar zeker geen alleskunner. Hetgeen ik zelf wil doen is het graaf- en sloopwerk. En het complete elektra gebeuren. Het stukadoren laat ik door mijn zwager doen.

Wat moet er gebeuren:

Oude melk stal slopen
Dak isoleren
Muren isoleren
4 slaapkamers maken
Woonkamer
Keuken
Badkamer
Toilet

Nu heb ik in mijn huidige huis al de complete onderverdieping verbouwt. D.w.z. keuken en kamer tot 1 grote ruimte gemaakt en de berging uitgebouwd en hier de keuken geplaatst. Tevens de complete ruimte voorzien van vloerverwarming en marmeren vloeren. Totale kosten waren toen +/- €40K.

Ik hoop eigenlijk bij de boerderij klaar te zijn voor zo'n €100K - €120K

Is dit een reële schatting of zit ik er faliekant langs?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: Schuur/stal ombouwen tot woning

Bericht door RvdB » ma apr 18, 2011 6:59 am

Het zal eerder 120.000 dan 100.000 worden, maar op zich moet je een heel eind kunnen komen.

Houd je er wel rekenig mee dat er nu wellicht een agrarische bestemming op het pand zit en dat er in dat geval ook agrarische activiteiten moeten plaatsvinden? Anders zal er een bestemmingswijziging moeten plaatsvinden wat (in Brabant tenminste) nog niet zo makkelijk is.

BasSpanjers
bouwer
bouwer
Contacteer:

Bericht door BasSpanjers » di mei 03, 2011 8:29 am

Beste Spec82,

bij het ombouwen van een schuur naar een woning (of twee woningen) komt een heleboel kijken. Allereerst zul je een goed ontwerp moeten (laten) maken om daarmee bij de gemeente een principeverzoek in te dienen. Middels dit principeverzoek kun je de gemeente vragen om medewerking te verlenen aan het wijzigen van de bestemming, van stal naar woning en voor het toevoegen van wooneenheden. Indien de gemeente hier medewerking aan wil verlenen zal de procedure tot bestemmingsplanwijziging in gang gezet worden en dit duurt vaak al snel een jaar. Zodra het bestemmingsplan gewijzigd is kun je een omgevingsvergunning aanvragen voor de gewenste verbouwing.

Het is moeilijk om zo iets over de te verwachten kosten te zeggen. Dit is erg afhankelijk van de huidige staat van de schuur en de gewenste ingrepen. Constructieve ingrepen en wijzigingen aan het casco zijn vaak kostbaar. Ook met de inrichting kan het alle kanten op en dan is er nog de vraag wat je zelf kan doen en wat je moet laten doen. Gemiddeld genomen bestaan bouwkosten voor de helft uit loonkosten. Ik denk daarom ook dat je met het door jou genomen bedrag een mooie verbouwing moet kunnen realiseren.

Ik zou je willen adviseren om eens met een architect aan tafel te gaan en samen met hem een ontwerp te maken. Een architect heeft vaak creatieve oplossingen waardoor je met minder (financiele) middelen hetzelfde of zelfs meer resultaat kan bereiken. Tevens heeft een architect goede kennis van de procedures welke doorlopen moeten worden om het bestemmingsplan te wijzigen en een vergunning aan te vragen. Op basis van een goed uitgewerkt plan ben je ook veel beter in staat om de kosten voor de verbouwing te bepalen.

Met ons bureau Spanjers Architect hebben wij inmiddels veel ervaring opgedaan met verbouwingen en splitsingen van (historische) boerderijen. Voorbeelden hiervan kunt u bekijken op onze website. *****Gelieve geen reklame

Met vriendelijke groet,

Bas Spanjers

BouwPol
verbouwer
verbouwer

Bericht door BouwPol » do jul 21, 2011 3:23 pm

Ik kom uit Polen dus mijn prijsen zijn 40% minder van Nederlandse vakmans, maar de resultaat zijn het zelfde van Nederlandse mensen of beter. Ik ben beste vakman van renovatie werzaamenheden. Dat weet zeker!!!

Msscheen dit beter is per uurtariff maken?? Mijn uurtariff zijn 20e p/u

Ik heb project in Rotterdam, Haarlem, Wormerveer en Voorburg ( groot verbouwen) dus als uw wilen komen en kijken hoe wij werken, ik wil grag!!!

Mvg Lucas

MariWen
verbouwer
verbouwer

Bericht door MariWen » ma aug 27, 2018 3:46 pm

28 inch bandjes tot 35mm zal niet zoveel problemen opleveren in een 26er frame. ik heb er eerder ook een tijdje mee rondgereden. 40 mm zal afhankelijk zijn van het frame of het wel of niet past. in een vaste vork verwacht ik met 40mm geen probleem.

Bij 10 speed zijn de mtb en race shifters en derailleurs nog door elkaar te gebruiken. bij 11 speed niet meer.
Hello World!

Plaats reactie