wij worden dichtgebouwd door buren HELP!!!!

Plaats reactie
Eefje
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

wij worden dichtgebouwd door buren HELP!!!!

Bericht door Eefje » do aug 25, 2011 6:01 pm

Beste lezers,

Een groot probleem, de buren hebben een goedkeuring gekregen van de gemeente Apeldoorn (!) om 2.77 m te mogen uitbouwen. Daarboven op een verdieping en daarbovenop nog een vreemde toeter, dus al met al 3 woonlagen erop. Dit mag volgens het zg "bestemmingsplan". Woningen zijn relatief klein evenals de tuin, ongeveer 9 meter. Ons wordt licht en lucht ontnomen. Zon komt op vanaf de kant van de gevreesde muur. Onvoorstelbaar dat dit mag. Gesprekken met de buren leveren niets op. Alle bezwaren zijn afgewezen. Wij wonen hier nu bijna 3 jaar. Wilde terug naar Brabant, maar met deze waardevermindering zijn we tientallen jaren tot deze buren veroordeelt. Zijn er nog tips?

Abbas
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: wij worden dichtgebouwd door buren HELP!!!!

Bericht door Abbas » wo sep 07, 2011 8:34 am

Voor de rechter slepen??

George
bouwer
bouwer

Re: wij worden dichtgebouwd door buren HELP!!!!

Bericht door George » za sep 17, 2011 9:41 am

Hallo,

De zaak voor laten komen bij de rechter lijkt mij niet het juiste advies. De rechter is in principe de laatste persoon waar je wilt zijn in een geschil.

Wanneer de uitbouw van de buren daadwerkelijk in overeenstemming is met de geldende bestemmingsplanregels (die je kunt inzien op www.ruimtelijkeplannen.nl) heb je weinig kans van slagen. Ik ga er vanuit dat er een omgevingsvergunning is gevraagd en ontvangen, om de uitbouw mogelijk te maken. Uit artikel 2.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verkort Wabo) volgt dat wanneer een bouwplan voldoet aan de criteria als genoemd in datzelfde artikel de gemeente gehouden is de vergunning te verlenen. Het is gelet op de tekst van dit wetsartikel geen keuzevrijheid van de gemeente of zij vergunning willen verlenen, maar het is een kwestie van "moeten". Als buur schiet je er dan niets mee op om ermee naar de rechter te gaan. Het kost je dan alleen vreselijk veel tijd, geld en ergenis!

Ik zou je adviseren de vergunning bij de gemeente in te zien. Mocht blijken dat de vergunning niet alleen betrekking heeft op de activiteit bouwen (artikel 2.1, eerste lid onder a Wabo), maar ook betrekking heeft op afwijken ruimtelijke regels (artikel 2.1, eerste lid onder c Wabo) dan kun je nog bezwaar maken met enig kans van slagen!

Daarnaast kan ik je zeggen dat wanneer de uitbreiding daadwerkelijk in overeenstemming is met het geldende bestemmingsplan, dit geen negatief effect mag hebben op de waarde van de woning. Voor de bestaande situatie moet de taxateur namelijk kijken wat er planologisch mogelijk is en kijkt hier niet louter naar de feitelijke situatie. Wanneer een uitbreiding als die van de buren op jullie perceel ook planologisch mogelijk is kan dat voor eventuele kopers ook weer voordelig zijn. Maar dat even ter zijde.

Hopelijk heb je hier wat aan en sterkte verder!

m.vr.gr. George

Plaats reactie