Aanbouw van de buren op mijn grond

veertje784

Aanbouw van de buren op mijn grond

Bericht door veertje784 »

Onze buren gaan een uitbouw plaatsen. Om nu te voorkomen dat zij geen koof in de woonkamer krijgen willen zij de buitenmuur op onze grond plaatsen. De erfafscheiding loopt haaks op het huis. Nu wil ik weten of het dan niet zo is dat wanneer wij over een paar jaar gaan uitbouwen, wij dan die koof in de woonkamer krijgen.
RvdB

Re: Aanbouw van de buren op mijn grond

Bericht door RvdB »

Dat is moeilijk om te zeggen zonder situatie schets en maatvoering.
Normaal gesproken zou jij dadelijk inderdaad de koof krijgen tenzij je de nieuwe buitenmuur als binnenmuur kunt gaan gebruiken. Dit is echter niet wenselijk ivm onvldoende geluids isolatie. Ik zou in ieder geval nooit mijn buurman op mijn grond laten bouwen... zelfs zijn fundering mag hij op zijn eigen grond houden.
ARduo

Bericht door ARduo »

Dit is best lastig, het zou inderdaad kunnen dat jullie de sprong erin krijgen.

Tevens is het zo, dat het kan zijn, dat het in het koopcontract is opgenomen dat een uitbouw op de grond van de buren geplaatst mag worden. soort recht van overpad...

Succes,

mvg ARduo
Wij tekenen voor kwaliteit!
www.arduo.nl
[verwijderd]
heger

Bericht door heger »

1/het is niet toegestaan dat een buur op jullie grond gaat bouwen
als het een bestaande woning is zal dit bij de notaris moeten worden vastgelegd
ivm latere probleemen
2/ ga eens langs bij de gemeente en vraag het daar eens
en als de buuren op hun eigen grond gaan bouwen krijgen ze een inspring in hun kamer
als jullie later zullen gaan bouwen zullen jullie er nog een muur met spouw tegen aan moeten zetten
of hun buiten muur afbreken en er een nieuwe tegen aan laten zetten
3/teket het eens uit op schaal en dan komen de probleemen van zelf boven
en het wordt miss iets duidelijker
4/met de fundering 'kan je ze wel op jullie grond laten bouwen ivm jullie latere aanbouw
de hei palen(als die er moeten komen)op de erf grens kunnen jullie dan gezamelijk betalen
5/ga anders ook eens bij een construktie buro langs die hebben er ook aardig kijk op

gr anton heger

heger timmerwerken
houten
Herman

Bericht door Herman »

Voor zover ik kan beoordelen (ben geen bouwkundige) en uitgaande van een spouwmuur tussen de twee woningen, of in ieder geval een muur van meer dan 20 (27?) cm dik, lijkt het mij mogelijk om de boel als volgt uit te voeren:

Binnenspouwblad van de buren gelijk met hun binnenmuur, dus geen verspringing.
Spouw gelijk met de spouw die nu tussen de bestaande muren zit. (het midden van de spouw is de erfgrens)
Buitenspouwblad van de buren gelijk met jullie binnenmuur.

Ook mbt detaillering van de fundering moet dit eenvoudig kunnen (uitgaande van een bestaande betonnen fundering).

Willen jullie in de toekomst uitbouwen, dan sloop je hun buitenmuur, maak je de rest van de fundering, legt de vloerbalken op de fundering, stort je vloer, en metselt een nieuwe binnenmuur. (wederom gelijk met jullie huidige binnenmuur).

Een ding waar ik overigens dan geen beeld bij heb is de eventuele staalconstructie voor het opvangen van de achtergevel van de 1e verdieping, maar volgens mij moet het mogelijk zijn die in de muur in te laten.
Ook een vraagpost van mijn kant is de eventuele isolatieeis voor buitenmuren. Uitgaande van een smalle spouw tussen de muren, kan deze wellicht niet gehaald worden. Eventuele oplossing is een superisolerende meerlaagse folie in de spouw, of de buitenmuur nog wat verder op jullie terrein zetten. (cm of 4). Dat moet dan echter wel mogelijk zijn ivm kozijnen etc. (mijn kozijnen zitten koud tegen de tussenmuur, dus de buurman zou niet eens naar mijn kant kunnen met zijn muur)

OOk moet de aannemer wel nauwkeurig bouwen. Zijn vloerbalken (combinatievloer) moet hij niet teveer naar jouw kant schuiven, want jij wilt er mogelijk later ook nog bij op dezelfde fundering.

Wat betreft kosten: (er werd gesuggereerd dat je kosten van een paal kan delen)
Op dit moment zou ik helemaal niets betalen. Wel zou ik bij de notaris vast laten leggen dat buurman op jouw grond mag bouwen, volgens bijgaande tekening, en dat jij later het recht hebt om van dezelfde fundering en paal uit te gaan, volgens wederom een bijgevoegde tekening). En dat je dan ook het recht hebt om de buitenmuur van de buurman te slopen. (die ankers moeten eruit, en jouw vloerbalken moeten eronder).
Qua kosten kan je het dan zo doen dat je in het contract een bedrag opneemt (helft kosten stukje fundering en helft kosten van 1 paal) wat je op dat moment de buurman (of de volgende bewoner)schuldig bent.

Jouw voordeel is dan dat je minder kosten hebt, ook glad kan uitbouwen, je voor die ene paal en stuk fundering slechts de helft betaalt, voor de prijzen anno 2010. en je houdt de relatie met de buren goed. En dat is ook heel belangrijk. (ik ben er eens om verhuisd)
Inactief account
Herman

Bericht door Herman »

Oja, kan een bouwkundige e.e.a. wellicht verduidelijken met een paar tekeningetjes? Die rollen immers zo standaard uit dat PDF programmaatje waarin allerlei detailleringen zijn opgenomen.
Inactief account