Beste,
ik wil mijn woonkamer vergroten en heb al een bouwtekening van een vriend, sonderingsrapport (dossier) ook in bezit met conusweerstand grafiek, zie link http://album.partyflock.nl/76643893.jpg ... e;21409167
Volgens het dossier zijn er 6,5mtr diepe heipalen gebruikt voor mijn bestaande betonnen 1-gezinswoning met schuin zolderdak. Moeten de heipalen voor de uitbouw ook 6.5mtr diep komen? Een uitbouw 2,5mtr hoog is toch veel lichter dan een huis, dan hoef ik toch niet zo diep te gaan?
Buispaaldiameter 18,5cm x ?
Uitbouw is vrij standaard:
-2,5mtr diep x 5mtr breed x 2,7 mtr hoog
-funderigs betonsleuf 70cm diep x 30 cm breed.
-8 vloerdraagbalken met daar tussenin EPS, daar bovenop betonlaag met afwerkvloer.
-Stenen buitenmuur
-houten binnenbalken met isolatie
-houten pui met raamwerk en openslaande deuren.
-houten dakbalken met dakbedekking
Ben zelf werktuigbouwkundig en heb dus geen verstand van grondmechanica, maar heb wel het complete sonderingsdossier in bezit.
Grt Robin.
Diepte bepalen stalen buispalen mbv sonderingsrapport?
- ARduo
Re: Diepte bepalen stalen buispalen mbv sonderingsrapport?
Beste robin,
Meestal wordt dezelfde zandlaag aangehouden in verband met zetting en draagkracht.
Maar als ik eerlijk ben, zou ik niet zomaar een sondering overnemen van iemand anders.
Of is de sondering van jezelf en begrijp ik het verkeerd ?
Ik zou toch adviseren om het bij een constructeur neer te leggen, of diegene die de sondering gemaakt heeft bepalen vaak ook de buispaal afmetingen.
mvg ARduo
Meestal wordt dezelfde zandlaag aangehouden in verband met zetting en draagkracht.
Maar als ik eerlijk ben, zou ik niet zomaar een sondering overnemen van iemand anders.
Of is de sondering van jezelf en begrijp ik het verkeerd ?
Ik zou toch adviseren om het bij een constructeur neer te leggen, of diegene die de sondering gemaakt heeft bepalen vaak ook de buispaal afmetingen.
mvg ARduo
- rhaasjes
Beste ARduo,
de heipalen 6,5mtr lang (sonderingsrapport) zijn van mijn woning, paaldoorsnede vierkant 25x25cm.
Er zijn mensen in andere wijken die 2,5~3 mtr heipalen hebben gebruikt voor hun aanbouw.
Ik mag er dus niet van uitgaan dat een uitbouw, die ca. 3x lichter weegt en 3x minder hoog is dan een 1-gezinswoning, met een kortere paal volstaat?
grt
de heipalen 6,5mtr lang (sonderingsrapport) zijn van mijn woning, paaldoorsnede vierkant 25x25cm.
Er zijn mensen in andere wijken die 2,5~3 mtr heipalen hebben gebruikt voor hun aanbouw.
Ik mag er dus niet van uitgaan dat een uitbouw, die ca. 3x lichter weegt en 3x minder hoog is dan een 1-gezinswoning, met een kortere paal volstaat?
grt
- ARduo
Beste Robin,
Ik zou sowieso nooit ervan uitgaan, dat wat andere hebben goed is.
Tuurlijk kan het zijn dat het goed gebouwd is.
Maar zoals je weet zijn er genoeg bedrijven die maar wat doen.
Tuurlijk is het wel zo dat je je uitbouw op eerdere zandlaag kan zetten ivm draagkracht etc.
Alleen werken de zandlagen altijd anders ten opzichte van elkaar.
mvg ARduo
Ik zou sowieso nooit ervan uitgaan, dat wat andere hebben goed is.
Tuurlijk kan het zijn dat het goed gebouwd is.
Maar zoals je weet zijn er genoeg bedrijven die maar wat doen.
Tuurlijk is het wel zo dat je je uitbouw op eerdere zandlaag kan zetten ivm draagkracht etc.
Alleen werken de zandlagen altijd anders ten opzichte van elkaar.
mvg ARduo
- RvdB
De lengte van de paal heeft meer te maken met de diepte van de vaste bank dan met het gewicht van wat erop komt.
Het aantal boorpalen is afhankelijk van het gewicht.
Dit wordt altijd door een constructeur bepaald en ik adviseer dan ook om hier niet mee te freewheelen.
Ook zal de constructeur de wapening in de balken fundering bepalen; omdat er onder de balk geen draagkrachtige grond zit moet de balk het gewicht van paal naar paal dragen zonder te buigen of torderen.
Zie ook de opmerking Arduo mbt zettingverschil tov bestaande bouw.
Het aantal boorpalen is afhankelijk van het gewicht.
Dit wordt altijd door een constructeur bepaald en ik adviseer dan ook om hier niet mee te freewheelen.
Ook zal de constructeur de wapening in de balken fundering bepalen; omdat er onder de balk geen draagkrachtige grond zit moet de balk het gewicht van paal naar paal dragen zonder te buigen of torderen.
Zie ook de opmerking Arduo mbt zettingverschil tov bestaande bouw.
- rhaasjes
Bedankt voor de info,
aan welke richtprijzen moet ik denken bij het in laten boren van:
-4 buispalen rond 18cm - lengte 5mtr?
grt
aan welke richtprijzen moet ik denken bij het in laten boren van:
-4 buispalen rond 18cm - lengte 5mtr?
grt