Serre of uitbouw

MenP

Serre of uitbouw

Bericht door MenP »

Beste mensen,

Wij hebben twijfels of we een serre of een uitbouw moeten nemen bij onze nieuwbouw woning.

De bedoeling is dat de achtergevel 2,4 meter naar achter wordt geplaatst, zodat we een huiskamer krijgen van 11,7 meter diep. De achtergevel zal bestaat uit openslaande deuren met daarnaast twee brede ramen; bijelkaar zo'n 4 meter aan glas (binnenmaat woning is 5,1 meter breed).

Een uitbouw was onze eerste keus maar een aantal mensen zegt dat een serre ook geweldig is omdat het zo licht is. Anderen zeggen weer dat ze niet in een ' glasbak' willen zitten en een lichtkoepel in het dak een beter idee is.

Wij hebben hierover drie vragen.

1) met een achtertuin op het zuidwesten, is extra licht wel nodig om krijgen we genoeg zon naar binnen door het raam (2,60m hoog)

2) Wat zijn de ervaringen van mensen met een serre op het zuiden; i.e. is het te warm. Zijn er andere praktsiche nadelen of voordelen ten opzichte van een uitbouw.

3) Is een lichtkoepel uberhaupt de moeite in een kleine uitbouw en zo ja, zijn er ook lichtkoepels zonder een lelijk ' gat' omhoog (ivm dakisolatie.

Het is veel gevraagd, maar andere tips en opmerkingen zijn ook welkom.

Alvast bedankt Pim en Miranda
rob graav

Bericht door rob graav »

ik raad in jullie geval altijd een aanbouw aan .door dat de aanbouw niet erg diep wordt ( 2.4 mtr) met een pui hoogte van 2.6 mtr komt er voldoende licht binnen .
een serre is idd geweldig en geeft een zeer lichte woonkamer . het nadeel is dat het zomers enorm warm wordt en dat je eigenlijk niet meer zonder zonwering op het dak kunt kosten hiervoor zijn +/- € 2500.-.
ik heb het meegemaakt bij een serre op het zuiden dat de sfeer kaarsen op tafel in de serre slap ging hangen . werd zomers soms 45 gr binnen.
ik zou ook bij een aanbouw niet voor een koepel op het dak gaan .ik vind ze erg veel herrie maken bij regen en hagel en lekkage gevoelig .maar dit is een beetje mijn persoonlijke mening.
Herman

Bericht door Herman »

Ik dacht ook ooit eens een serre te willen. tot ik in een serre zat. reeds in de showroom wist ik dat ik geen serre meer wilde.

Dit is niet om te ontmoedigen, maar ga eens "proefzitten" in een serre showroom...
Inactief account
MenP

Bericht door MenP »

Bedankt Rob en Herman voor de reacties!
We zijn juist inderdaad op zoek naar persoonlijke ervaringen, we zijn inderdaad ook bang dat het veel te warm wordt binnen.
We hebben begrepen dat de geluidsoverlast bij een 3-laags koepel mee schijnt te vallen.

Nog meer mensen met positieve dan wel negatieve ideeen/ervaringen zijn van harte welkom om te reageren!

Alvast bedankt!
bliek79

Bericht door bliek79 »

misschien is dit wat voor jullie Luxlight.nl dit ga ik ook toepassen in mijn aanbouw brengt enorm veel licht binnen en bestaat uit glas inplaats van kunststof

mvg stefan