Uitbouw: stalen balk nodig bij kanaalplaten plafond?

Erik

Uitbouw: stalen balk nodig bij kanaalplaten plafond?

Bericht door Erik »

Hi,

ik ben van plan aanbouw te zetten. Het is een huis uit '87, waarbij het plafond over de volle breedte gemaakt is met " kanaalplaten".
De bouwtekening laat alleen dunne tussenmuren zien, die ook nog eens niet echt solide klinken als je erop slaat met je vuist. Deze zullen dus niet dragend zijn denk ik. Ik ga er daarom dus vanuit dat die kanaalplaten over de volle breedte (5,5) meter dragend zijn.

Ik wil de achtergevel van de bagene grond nu 2,5 meter uitbouwen, en vraag me af of de kanaalplaten het gewicht van de achtermuur van de 1ste verdieping (+dakconstructie?) kunnen dragen? Of moet er altijd een stalen balk over de gehele breedte worden gelegd?

Als er een balk ter versteviging bij moet, komt die dan altijd onder de kanaalplaten te liggen? Ik zou het namelijk wel mooi vinden als het plafond vlak zou blijven. Is daar een oplossing voor?

Misschien een beetje veel info maar te weinig is ook niet handig.
Wie kan er wat met mijn vraag?

Alvast bedankt, Erik.
Rick

Bericht door Rick »

ik zou der even een constructeur naar laten kijken omdat,

de tussenmuren kunnen ondersteunend zijn, d.w.z. dat deze niet dragend zijn maar wel kunnen voorkomen dat de kanaalplaten gaan doorhangen.

Als de binnen muur op de kanaalplaat staat is daar denk ik geen stalen balk voor nodig, om het buitenspouwblad op te vangen echter wel.

Om de stalen balk daarvoor uit het zicht te houden heb ik eens de volgende constructie bedacht.
Je last van te voren stalen hoeken in de flens van de balk om deze aan de kanaalplaat te kunnen bevestigen, t.p.v. de stalen laat je een gat boren in de flens van rond 32 om de stalen hoek aan de kanaalplaat tekunnen bevestigen. Je kunt dan de stalen opleggen op het buitenblad op een hoogte van 27 mm hoger dan de verdiepingsvloer. Dan heb je ruimte om de balk brandvertragend te omtimmeren
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.