uitbouw van 3j oud huis + huidige vloerverwarming doorvoeren

gastonb80

uitbouw van 3j oud huis + huidige vloerverwarming doorvoeren

Bericht door gastonb80 »

Allereerst moet ik zeggen dat dit een geweldig forum is waar ik nu pas tegenaan surf, terwijl ik deze 3 jaar geleden ook goed had kunnen gebruiken :)

3 jaar geleden hebben we een nieuwbouwhuis gekocht. Hier willen we over een 3 tal jaar een uitbouw van 4 meter aan bouwen. Deze aanbouw zal 3/4 deel bij de woonkamer getrokken en 1/4 deel zal aan de garage bijgetrokken worden.

De huidige woonkamer heeft en betonnen vloer, isolatiematten (2 cm dik, die we als opvulling voor de extra pvc buizigen hebben gelegd.) dikke vloerverwarmings isolatiematten+slangen, staalmatten en een afwerkvloer van ~ 5cm dik waarop tegels zijn gelijmd.

Nu is de vraag:
Hoe krijgen we deze vloeren doorgetrokken zonder dat we in de woonkamer een zichtbare overgang van vloertegels (40x40cm) krijgen? Als hier tenminste een oplossing voor is.

Ik zat zelf te denken om de buitenmuur af te breken tot aan de vloerverwarmingsleidingen en de 1e 2 rijen tegels er van af te halen + voorzichtig de stortvloer op de vloerverwarming. Daarna er voor zorgen dat er flink wat staalmatten in de huidige + nieuwe vloer komt zodat de vloeren tov elkaar niet gaan uitzetten. Al dit zal in de lente opgepakt moeten worden waarbij niet de vloerverwarming gebruikt mag worden.

Aangezien ik geen bouwervaring heb, hoop ik dat iemand me in de juiste richting kan sturen.
Rick

Bericht door Rick »

Ik zat zelf te denken om de buitenmuur af te breken tot aan de vloerverwarmingsleidingen en de 1e 2 rijen tegels er van af te halen + voorzichtig de stortvloer op de vloerverwarming. Daarna er voor zorgen dat er flink wat staalmatten in de huidige + nieuwe vloer komt zodat de vloeren tov elkaar niet gaan uitzetten. Al dit zal in de lente opgepakt moeten worden waarbij niet de vloerverwarming gebruikt mag worden.

Dit ZOU goed kunnen gaan, maar heb het ook al een paar keer fout zien gaan. Je tegels kunnen dan op de scheiding gaan scheuren door optredende krachten.
Enige juiste oplossing is om te dillateren, dus de nieuwe vloer, beton EN dekvloer los van de oude vloer te storten.
En vervolgens in de voeg van de tegelseen dillatatievoeg aan te houden, dit kan d.m.v. een kitvoeg of beter een dillatatieprofiel van schluter
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Michel

Bericht door Michel »

Beter is een profiel.
Mooier in dit geval kitten.
De kans is groot dat hij zeker gaat scheuren vooral de eerste jaren maar ook omdat de een wordt verwarmt met vloerverwarming en de ander niet.

Ik zou niet de tegels er af halen wel zo laag mogelijk slopen. Je moet tenslote de vloer ook ergens opleggen. Waarschijnlijk op de bestaande fundering. En dan nog een aantal extra stekken (wapeningstaven) inde bestaande beton dan gebeurd er niet veel meer.
gastonb80

Bericht door gastonb80 »

Forumlid schreef:Beter is een profiel.
Mooier in dit geval kitten.
De kans is groot dat hij zeker gaat scheuren vooral de eerste jaren maar ook omdat de een wordt verwarmt met vloerverwarming en de ander niet.

Allen alvast dank voor de zeer snelle reacties.
Ik moet er wel bij zeggen dat beide vloeren, dus de huidige die al vloerverwarming heeft + de oude die nog gemaakt moet worden ook van vloerverwarming wordt voorzien, mocht het vorige verhaal verkeerd overkomen.

Ik begrijp dat het toch voorzichtig gemaakt moet worden en dat de bewapening met staal extreem belangrijk is. Ook verwacht ik dat de nieuwe vloer iets meer zal gaan werken dan de huidige 3 jaar (dan de verwachte 6-7 jaar)oude vloer.

Ik ga nog een google tegen die "strips" aangooien en eens kijken of dat mooi uitziet, want de stip komt dan op 1/3 van de woonkamervloer te liggen.
Misschien een idee om de strip met hier en daar eens vast te kitten, en na een paar jaar een voeg erin zetten? Maar aan de andere kant zal er altijd kleurverschil blijven zitten tussen de voegen.... pffffff, 't is niet makkelijk.
Rick

Bericht door Rick »

Een schluter dillatatieprofiel
Afbeelding
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
gastonb80

Bericht door gastonb80 »

hmm, een cosmetische ingreep wordt het dus ;)

Nou, ik heb denk ik wel een idee.
aangezien de huidige ruimte van de "nieuwe" kamer 2 meter is, en er 4 meter wordt aangebouwd zou je dus 'om de 2 meter' een dergelijke strip in de vloer kunnen wegwerken.

Dan krijg je dus de eerste strip direct tussen de oude en nieuwe vloer, en de volgende strip weer over 2 meter. Zo lijk het alsof het erbij hoort.
Nog ergens een alu plint erbij zoeken en je weet niet beter.

Geweldige informatie hier!