Vraag over de uitbouw van onze buren

Brit

Vraag over de uitbouw van onze buren

Bericht door Brit »

Onze buren willen aan de achterzijde hun woning uitbouwen. Wij hebben dat enkele jaren geleden al gedaan en onze uitbouw staat volledig (2 cm van de erfgrens af) op onze grond.
Helaas hebben de buren het fatsoen niet om ons even op de hoogte te brengen van hun plannen en zagen we het per geluk in de krant staan, maar dit even terzijde.
Inmiddels hebben wij de tekeningen ingezien en kloppen ze ons inziens niet. Op de tekening staat bijv. hun uitbouw geheel tegen onze uitbouw aan en zouden zelfs de muren en spauw doorlopen.
Ook zal hun dak 40 cm uitsteken wat wij niet echt een mooi gezicht vinden. Buiten dat ben ik bang dat ze er verlichting in gaan maken waar wij last van kunnen hebben.

Nu is mijn vraag:
als er 3.50 meter wordt uitgebouwd, telt het dak daar dan wettelijk gezien ook bij of niet. Volgens de gemeente niet maar ik heb mijn twijfels hierover (het is toch uiteindelijk een onderdeel van het bouwwerk)

Wie kan mij hier informatie over geven (evt zou ik ook graag willen weten waar dit in de wet geregeld is zodat ik het na kan lezen en gebruiken voor een evt bezwaar)

Alvast bedankt !!
Brit
Rick

Re: Vraag over de uitbouw van onze buren

Bericht door Rick »

ik weet zeker dat ze geen gebruik van jullie buitenmuur mogen maken, zij zouden maximaal op de erfgrens mogen bouwen met een dillatatievoeg tussen de beide uitbouwen.

Wat betreft de luifel zou een bezwaar van de welstands commisie op kunnen leveren.

zij hanteren deze criteria
Welstandscommissie
De woningwet schrijft voor dat een bouwaanvraag voorgelegd moet worden aan een commissie van onafhankelijke deskundigen, die kijkt of het bouwwerk niet in strijd is met redelijke eisen van welstand. Vooroverleg met de welstandscommissie kan wenselijk zijn als u er niet zeker van bent dat uw bouwaanvraag door de commissie wordt goedgekeurd. U kunt daardoor onnodige kosten aan fundamentele wijzigingen in de bouwtekening besparen. Deze commissie moet haar advies baseren op de volgende criteria:
Het bouwwerk moet passen bij de al aanwezige bebouwing, de openbare ruimte, het landschap dan wel de stedenbouwkundige context.
Massa, structuur, maat en schaal, detaillering, materiaalkeuze en kleurstelling.
Samenhang in het bouwwerk

En idd een luifel valt niet onder de afmetingen van de uitbouw. (weet ik bijna zeker :oops: )
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.