rookkanaal : hoe en waar ??

Afzuiging, Mechanische ventilatie, roosters e.d.
Plaats reactie
helifool

rookkanaal : hoe en waar ??

Bericht door helifool » vr mar 10, 2006 11:43 am

Ik ben momenteel plannen aan het tekenen voor een aanbouw aan mijn huis(je) en voorzie daarin een houtkachel (Stûv, DonBar, ...) in te bouwen. Ik ben bij 5 firma's inlichtingen gaan inwinnen over rookkanalen en heb 5 keer een andere uitleg gehad ! :evil: Het gegeven is nochtans vrij eenvoudig. Mijn rookkanaal zou beginnen op 1 meter van de grond, in een gedeelte van het huis waarvan het (plat) dak op 2,60 meter ligt, op 1 meter afstand van de aansluiting met het hellend dak (40°). Volgens de ene moet mijn rookkanaal recht omhoog tot boven de noklijn steken ( :shock: ) (dus een rechte pijp op mijn plat dak van +/- 5,5 m hoog). Volgens een andere mag er gerust een bocht inzitten om langs het hellend dak te lopen tot aan de nok. Een andere zegt dat dit nooit zal werken omdat de vertikalen dan meer dan 4 m uit elkaar liggen ... Niemand geeft dus dezelfde raad als een concurrent (om nog te zwijgen over de lengte van het kanaal, het al dan niet monteren van een (elektrische) ventilator, de maximale hellingsgraad, de noodzaak van spandraden, ...) Iemand zal dus waarschijnlijk wel gelijk hebben, maar wie moet ik nu geloven ?
Alvast bedankt voor jullie reacties !

julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
Contacteer:

Bericht door julien » zo mar 12, 2006 11:07 pm

Ik heb geen pasklaar antwoord voor jou, maar wel enkele tips.
Een rookkanaal is best verticaal en boven de nok.
Ook goed is 1 meter boven het dak oppervlak.
Een hoek mag, maar hoe groter de hoek hoe slechter.
veranderen van diameter in het rookkanaal zorgt voor turbulenties dus is niet aan te raden.

Maar bedenk dat dit allemaal theorie is.

Wij verwarmen sterk bij met een houtkachel die aangesloten is op een dubbelwandige inox buis die na een 3-tal meter over loopt in een oude gemetste schouw die op de zolder verdieping 2 knikken heeft en net boven de nok uitkomt. Die schouw 'trekt' ongelooflijk goed.

MichaelAwate
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
Contacteer:

rookkanaal hoe en waar

Bericht door MichaelAwate » vr jul 27, 2018 12:31 am

hey mensen..
weer een vraagje van mijn kant
hebben jullie ervaringen met ramen tinten?? kunnen jullie me dan vertellen voor hoeveel jullie het gedaan hebben,waar en hoe het gedaan is..coating of geplakt of hoe dan ook
laterzz
Sport nutrition here: https://www.sportzfuel.com/

Plaats reactie