Schuurklimaat wat stabieler maken

Afzuiging, Mechanische ventilatie, roosters e.d.
Plaats reactie
Kip
bouwer
bouwer

Schuurklimaat wat stabieler maken

Bericht door Kip » za okt 07, 2006 10:39 am

Ik heb een standaard vrijstaand, halfsteens schuurtje (2.5*2.5) met een bitumen dak en dat wil ik geschikt maken om in te klussen en het gereedschap op te bergen. Daarvoor moet het in de eerste plaats niet te vochtig zijn.

Eerste stap is dat ik de kapotte voegen aan de buitenkant heb vervangen, en de binnenkant ga stucen (ruw metselwerk). Dan kan ik tenminste de werkbank gaan neerzetten etc. Volgende zomer als de muren weer helemaal droog zijn wil ik de buitenkant impregneren zodat er geen vocht meer doorslaat van buiten af.

Voor de winter denk ik dat ik een vorstvrijhouder moet installeren (vopr de kou en het vocht, en ook wel prettig voor mezelf), maar nu vraag ik me af of voor de zomer het nog uitmaakt als ik het plafond isoleer. Aan de ene kant denk ik dat het niets uitmaakt, aan de andere kant dempt het misschien toch de hitte die direct van het platte dak afstraalt.

Tweede punt waar ik mee zit: we hebben een afdak gemaakt in de U tussen de schuur, de poort en de schutting. Dit aflopende dak ligt lager dan de dakrand. We hebben een stukje ruimte gelaten tussen de golfplaten om het regen water van de schuurmuur te houden. Maar nu druppelt het dus precies tussen het afdak en de schuur. Hoe kan ik die gleuf (die behalve langs de muur ook nog langs het deurkozijn met houten plaat boven de schuurdeur loopt) het beste dichten, zonder dat er water tegen het metselwerk/houtwerk blijft staan? Het golfplaat op de golf te laten eindigen tegen de muur lukt niet omdat e.e.a. toch net niet helemaal haaks is, en door de hoogteverschillen van muur en houtwerk.

Stel jullie adviezen en tips op prijs.
Efficientie is intelligente luiheid

julien
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
Contacteer:

Bericht door julien » ma okt 09, 2006 8:51 am

Het dak isoleren lijkt me totaal niet overbodig.
Misschien kan je een kachel plaatsen om het aangenaam warm te maken terwijl je klist.
Een eenvoudige 2de hands kachel kost toch niet veel.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » ma okt 09, 2006 3:42 pm

Ik ben aan een dergelijk projectje begonnen (houten schuur). In de schuur moet wat machinerie komen, die niet van vocht houdt. In de winter is het nu veel te vochtig in de schuur. (en koud)...

Ik heb ervoor gekozen de houten schuur tussen de spanten te isoleren, tegen de spanten underlayment te schroeven (en te voorzien van een laag transparant-witte beits), het dak te isoleren (plat dak, van buitenaf isoleren) en de vloer te voorzien van een epoxy gietvloer. In de schuur komt een verwarming te hangen. Of deze elektrisch wordt, of op de CV wordt aangesloten, daar ben ik nog niet over uit.

Dan hoop ik van het meeste vocht en de ergste kou af te zijn. Niet geisoleerd zijn dan alleen nog de deur en de raampjes. Maar dat zien we dan wel weer.
Inactief account

Kip
bouwer
bouwer

Bericht door Kip » wo okt 18, 2006 12:43 pm

Dank voor de reacties.

Ik krijg ook verschillende suggesties m.b.t. de muren. Naar wat ik begrijp heeft het pas zin om wat aan het plafond te doen als ik ook de muren isoleer tegen het vocht.

Gewoon stucen wordt mij afgeraden omdat de stuc er gewoon weer af zou komen vallen. De genoemde opties:
- Afstrijken met waterondoorlatend cement ipv stuc middel
- Rachels monteren en aftimmeren met gipsplaat danwel isolatieplaat (in geval van gipsplaat vermoed ik dat ik er folie achter moet spannen ook).

Afstrijken met impregneermiddel dat je normaal op de buitenkant van de schuur gebruikt tegen doorslaand vocht kan ook, maar dan moet ik alle onafgewerkte voegen ook goed afsmeren. En kan ik daar dan wel overheen stucen...?

Kortom, nog steeds meer vragen dan antwoorden.

Manus
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Manus » ma okt 30, 2006 5:35 pm

Voor de aansluiting van de golfplaat op de naastliggende muur kun je een loodslab gebruiken, die je vastzet in het voegwerk. Waar het dak verder afloopt neem je een voeg lager. Zo krijg je een soort loketten zoals je ook om schoorstenen e.d ziet.
Ik ben geen voorstander van rachelwerk en gipsplaten of zo. Als je voegwerk en dak (aansluitingen) goed zijn scheelt dat waarschijnlijk al behoorlijk. Wat er dan nog aan vocht doorslaat kan tenminste wel nog goed drogen. Als je er een rachelwerk voor maakt verstop je het probleem en droogt de muur alleen maar slechter. Ik zou indien nodig de muur van buiten behandelen.

Kip
bouwer
bouwer

Bericht door Kip » zo dec 17, 2006 5:17 pm

Bedankt voor de reacties. Nu het winter is en alles nat blijf ik er sowieso maar vanaf. In het voorjaar de muren van buitenaf goed schoonmaken en impregneren en inderdaad een loodslab aanbrengen langs de schuur.

Als het vocht onder controle is, dan is de kou minder van belang. De schuur is me te klein om alles te gaan rachelen voor isolatie, dus zal ik verf e.d. toch naar binnen moeten halen 's winters en om te werken een straalkacheltje neerzetten.

Als de hele boel droog is ga ik denk ik toch eens koppig zijn en de binnenkant stuccen met goudband. Komt het er weer af donderen, dan is dat alleen zonde van mijn werk...

Plaats reactie